Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru firmă. Nerespectarea noilor reguli fiscale sau completarea greșită a declarațiilor poate duce la amenzi sau alte probleme, deci este important pentru ei să înțeleagă riscurile asociate cu aceste modificări legislative.
Decontul privind accizele a fost modificat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în contextul noutăților aduse de Legea 296/2023 și OUG 30/2024. Astfel, formularul 120 a fost reglementat, de-acum, printr-un ordin separat. Citește articolul
Rapoartele economice, inclusiv evoluția PIB-ului și a sectoarelor, sunt esențiale pentru a identifica și evalua riscurile financiare sau operaționale care pot afecta stabilitatea și succesul companiei.
INS a revizuit semnificativ, în sens pozitiv, creșterea economiei din primul trimestru al anului, la 0,7% comparativ cu T4/2023, conform celui de al doilea set de date provizorii, publicat luni de INS. În primul set de date provizori, creșterea trimestrială a PIB în T1/2024 era de 0,4%. Citește articolul
Acest departament identifică și evaluează toate riscurile la care este expusă grădinița, cum ar fi riscul de a primi amenzi mari sau de a avea probleme de reputație din cauza neregulilor, și propune soluții pentru a le minimiza prin controale interne eficiente.
Proprietarii de gradinițe particulare pot fi supuși unor controale ale Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) care se pot solda cu amenzi semnificative în cazul constatării unor nereguli, cu atât mai mult cu cât amenzile sunt cumulative. Citește articolul
Scopul principal al auditului intern este exact ceea ce face acest departament: identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor, precum și asigurarea că procedurile interne funcționează corect pentru a proteja compania.
Vorbim astăzi, cu un specialist de la NOA, despre utilitatea auditului intern în cadrul companiilor, în contextul în care anumite firme sunt obligate să aibă această funcție. Scriam recent că firmele fără funcția de audit intern sunt raportate, mai nou, la autorități, astfel că aducem în discuție principalele repere legate de auditul intern. Citește articolul
Pentru că departamentul evaluează și gestionează riscurile operaționale. Nerespectarea noilor reguli rutiere poate duce la amenzi și întreruperi de activitate, reprezentând un risc pentru companie.
După cum apare într-o ordonanță de urgență oficializată acum câteva zile, un duplicat al permisului de conducere se poate obține acum în cazul modificării oricăror date ce apar pe el, nu doar în cazul schimbării numelui sau în cazul pierderii, furtului ori al deteriorării acestui document, ca înainte. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat de modul în care noile reguli ajută la prevenirea fraudelor și la asigurarea unei examinări corecte și transparente, reducând riscurile.
Viitoarele examene pentru dobândirea calității de notar stagiar se vor derula după noi reguli, propuse recent în dezbatere la Ministerul Justiției. Schimbări sunt gândite să asigure integritatea procesului de examinare, între altele, dar și modernizarea acestuia, permițând, de exemplu, depunerea documentelor de înscriere prin intermediul unei platforme online. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile financiare și de conformitate, cum ar fi plata incorectă a TVA-ului, și să se asigure că există controale interne pentru a evita problemele legale sau fiscale.
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat asupra modului în care sunt taxate activitățile desfășurate de organismele de gestiune colectivă a drepturilor de autor și a drepturilor conexe în România. Această decizie aduce clarificări substanțiale privind aplicarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) la comisioanele de gestiune percepute de aceste organisme. Citește articolul
Monitorizează și gestionează riscurile financiare și de conformitate care pot apărea din cauza acestor noi obligații fiscale, asigurându-se că procedurile interne sunt corecte.
Recent, un cititor întreba pe forumul avocatnet.ro dacă noua regulă ce implică reținerea la sursă a impozitului pe chiriile plătite de firme persoanelor fizice este aplicabilă doar bunurilor imobile sau și celor mobile. Răspunsul, pe scurt, este că regula reținerii la sursă se aplică în ambele cazuri. Citește articolul
Articolul identifică vulnerabilități economice și structurale (productivitate scăzută, educație, R&D) care pot genera riscuri semnificative pentru operațiunile și stabilitatea companiei.
România se află, în acest moment, la maximum-ul său istoric de bunăstare, cu un PIB/capita la cel mai înalt nivel față de media europeană și cu un consum individual real care îl depășește pe cel al Spaniei. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile de reputație, legale și operaționale (cum ar fi afectarea moralului angajaților sau relațiile cu piața muncii) pe care le pot aduce anunțurile false de angajare și de modul în care pot fi gestionate aceste riscuri.
Nu toți angajatorii respectă obligația de a declara posturile vacante mai mult de cinci zile lucrătoare la ANOFM, conform legii, iar a compara situația posturilor astfel declarate cu ce regăsim pe platformele de recrutare e o sarcină dificilă. Dacă declararea la ANOFM clar nu poate implica o situație ce nu corespunde realității, respectiv nu ar avea sens să facem o declarare în fals a posturilor vacante, pe platformele de oferte de muncă acest lucru se poate întâmpla, ceea ce poate însemna un prejudiciu pentru cei care aplică pentru anunțurile false. Amendă nu există însă decât pentru nerespectarea obligației în raport cu ANOFM. Citește articolul