Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Orice schimbare în legile fiscale aduce riscuri de neconformitate dacă nu este aplicată corect. Acest departament va dori să se asigure că sistemele și procedurile interne sunt actualizate pentru a respecta noua legislație și a evita posibile erori sau amenzi.
Deși nu majorează plafonul lunar al venitului brut în care intră și adaosurile salariale, acesta rămânând la 4.000 de lei, Guvernul a permis scoaterea din calculul lunar pentru încadrarea în plafon a tichetelor de masă și indemnizațiilor de hrană. Măsura de compromis găsită pentru a nu afecta aplicarea beneficiului de netaxare de 300 de lei aplicabil de la 1 iulie pentru o parte dintre angajații care se bucură de netaxare acum se ordonanță adoptat vineri de Guvern și publicată deja în Monitorul Oficial. Citește articolul
Pentru a evita amenzi sau blocaje, acest departament se asigură că există reguli clare și proceduri eficiente pentru plata la timp a rovinietei și pentru gestionarea flotei de mașini.
După cum a anunțat recent Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), șoferii care folosesc rețeaua națională de drumuri din țara noastră pot plăti de-acum rovinieta și prin platforma ghiseul.ro. Citește articolul
Acest departament analizează cum noile reguli pot afecta operațiunile și reputația firmei, ajutând la implementarea unor sisteme care să asigure că toate cerințele sunt îndeplinite și riscurile de amenzi sau probleme sunt minime.
Autoritățile europene au anunțat recent apariția unei propuneri de îmbunătățire a bunăstării pisicilor și câinilor din Uniunea Europeană (UE). Practic, se va stabili, pentru prima oară, un set minim de reguli pentru bunăstarea acestora la nivelul UE. Viitoarele reguli nu vor viza deținătorii obișnuiți de câini și pisici, ci pe crescătorii și vânzătorii acestora sau adăposturile în care se găsesc aceste animale de companie. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile cu care se confruntă firma. Schimbările în administrarea fiscală, termenele pentru controale și rapoarte, sau mărimea amenzilor pot crea riscuri financiare și de conformitate, pe care ei trebuie să le identifice și să le controleze pentru a proteja compania.
În mod normal, listele contribuabililor sunt actualizate o dată pe an - în decembrie, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie. În acest an, însă, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a ales să facă și o actualizare importantă chiar la mijlocul anului. Iată cam ce verificări-standard ar fi de făcut într-o asemenea împrejurare. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile operaționale și de conformitate. O clasificare incorectă a ocupațiilor sau necunoașterea noilor intrări poate duce la riscuri legale sau la o gestionare defectuoasă a resurselor umane, de aceea este important să fie la curent cu actualizările COR.
La aproape două luni de la ultima actualizare a Clasificării ocupaţiilor din România (COR), Ministerul Muncii a aprobat un nou ordin care să completeze COR cu încă două ocupații. Citește articolul
Articolul oferă informații despre riscuri, cum ar fi cel legat de subevaluarea bunurilor și posibila lor confiscare, ajutând departamentul să evalueze și să prevină problemele.
În urma modificărilor suferite de Ordonanța e-Transport în decembrie 2023 și în aprilie 2024, procedura de folosire a sistemului a fost înlocuită cu totul, printr-un ordin recent publicat al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Noul ordin vine cu mai multe clarificări necesare pentru aplicarea regulilor modificate din cadrul legal primar. Citește articolul
Acest departament este esențial pentru a identifica riscurile financiare și operaționale care pot apărea atunci când un angajat folosește o diplomă nevalidă. Noile prevederi legislative îi ajută să stabilească controale interne pentru a preveni astfel de situații și a minimiza pierderile.
Dacă un act de studii, respectiv o diplomă sau un certificat, care condiționează ocuparea unui post sau obținerea de sporuri salariale este anulat în instanță, angajatul va risca returnarea banilor obținuți în mod necuvenit, potrivit unui proiect de lege aflat în dezbaterea senatorilor. Mai exact, în cazul angajaților din mediul privat, în astfel de situații, angajatorul va putea decide dacă recuperează sau nu banii de la salariat, dar, în cazul instituțiilor de stat, acestea vor fi obligate să recupereze acești bani. Citește articolul
Acest departament identifică riscurile pentru firmă, cum ar fi amenzile sau accidentele cauzate de nerespectarea regulilor de siguranță, și se asigură că există măsuri interne pentru a le preveni.
Salariatului îi revine obligația de a respecta măsurile de sănătate și securitate în muncă (SSM) din unitatea în care lucrează. Atunci când angajatorul își îndeplinește obligațiile conform legii și le furnizează angajaților echipamentele individuale de protecție, le explică necesitatea lor și riscurile în cazul nefolosirii echipamentelor, refuzul angajatului de a purta echipamentul este în mod cert o conduită care poate atrage răspunderea sa disciplinară. Citește articolul
Înțelegerea modului în care vama evaluează riscurile și intensifică controalele ajută compania să prevină riscul de a fi supusă unor controale vamale intense, de a primi amenzi sau de a avea întârzieri la livrări, protejând astfel operațiunile și reputația.
Activitatea Autorității Vamale Române (AVR) urmează să fie reorganizată conform unei ordonanțe promovate recent Executiv și publicate miercuri în Monitorul Oficial. Printre alte măsuri, se prevede că birourile și punctele vamale de la frontiera cu țările nonUE urmează să fie clasificate și dotate în funcție de riscul fiscal. De asemenea, sunt pregătite și o serie de noutăți importante pentru personalul AVR. Citește articolul
Monitorizează posibilele probleme dacă nu sunt respectate regulile de utilizare a siglei, pentru a evita amenzi, pierderea certificărilor sau afectarea reputației companiei.
Un ordin emis de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) cu privire la utilizarea logo-ului "ae" (agricultură ecologică) pentru identificarea și promovarea produselor ecologice, pus în dezbatere publică pe site-ul instituției la începutul acestei luni, a apărut miercuri în Monitorul Oficial. Conform acestuia, sigla „ae" poate fi utilizată de către operatorii de produse certificate ecologic, în scopul identificării și promovării acestui tip de produse. Citește articolul