Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Monitorizează riscurile operaționale legate de tranziția la un nou sistem și se asigură că există controale interne pentru acuratețea datelor și conformitatea proceselor, mai ales când este vorba de informații critice despre angajați.
REGES Online, sistemul care va înlocui actualul registru de evidență a salariaților, pare a intra în linie dreaptă, după cum reiese dintr-o prezentare a acestuia organizată astăzi de Inspecția Muncii, la care a participat și avocatnet.ro. Cu lansare planificată la sfârșitul lui 2024, sistemul aduce acces multi-platformă, automatizări și integrări avansate. Angajatorii vor beneficia de funcționalități noi în administrarea datelor de muncă, iar angajații vor dobândi, în premieră, accesul la propriul dosar de muncă, drept pe care îl au astăzi numai la nivel teoretic. Citește articolul
Acest departament folosește astfel de decizii pentru a evalua și reduce riscurile legale și operaționale, asigurându-se că procedurile interne ale companiei respectă noile interpretări legale privind confidențialitatea datelor bancare, pentru a evita amenzi sau litigii.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) se pronunța la final de mai într-un recurs în interesul legii privind accesul moștenitorilor la informațiile bancare ale decedatului. Decizia, apărută recent în Monitorul Oficial, clarifică faptul că moștenitorii au dreptul de a obține informații protejate de secretul bancar numai în măsura în care justifică scopul pentru care le solicită.
Citește articolulPentru a evita probleme financiare sau legale, acest departament trebuie să știe cum se calculează noile taxe pe clădiri, pentru a se asigura că totul este corect și că firma nu riscă amenzi.
Ca o regulă generală, ținând cont de prevederile OG 16/2022 (modificată şi completată prin Legea 370/2022), modalitatea de calcul a impozitului pe clădirile rezidențiale va fi schimbată, începând cu data de 1 ianuarie 2025. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile la care se poate expune compania sau angajații, inclusiv cele legate de nerespectarea legilor, care pot duce la amenzi sau probleme de imagine.
Legislația rutieră s-a modificat recent, în sensul obligării de a se supune testării antidroguri și antialcool a bicicliștilor și conducătorilor de trotinete, adăugând o nouă contravenție în Codul rutier. Amenzile pentru neconformare au valori de peste 1.300 de lei. Codul rutier îi sancționa și înainte pe cei care conduceau aceste vehicule sub influența alcoolului, însă noile reguli, care se aplică din 9 iulie, clarifică aspectele legate de sustragerea de la testare. Citește articolul
Informațiile despre fenomentul migrației medicilor și soluțiile propuse ajută la evaluarea riscurilor legate de lipsa forței de muncă calificate și la dezvoltarea de strategii pentru a asigura continuitatea operațiunilor, în special în instituțiile medicale.
Guvernul urmează să adopte în curând un proiect de hotărâre care aduce schimbări în ceea ce privește recunoașterea diplomelor de medic specialist obținute în afara Uniunii Europene, în țări altele decât Australia, Canada, Israel, Noua Zeelandă și Statele Unite ale Americii. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului și Control Intern este interesat de acest articol pentru că nerespectarea obligațiilor legale privind formarea profesională sau efectuarea de rețineri salariale nelegale pot expune compania la riscuri juridice, financiare și de reputație, pe care acest departament le monitorizează și încearcă să le prevină.
Formarea asigurată de angajator în contextul obligațiilor sale legale în acest sens nu poate fi făcută altfel decât pe cheltuiala sa. Dincolo de discuția privind recuperarea investiției în formarea profesională prin clauzele specifice din contracte, ideea de a forma un angajat pe banii firmei și de a-i opri apoi banii puțin câte puțin din salariu reprezintă o încălcare a prevederilor Codului muncii - atât din perspectiva condițiilor de formare, cât și din perspectiva modului în care se pot face rețineri salariale. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor legate de respectarea prețurilor impuse de lege și la evitarea amenzilor sau a problemelor legale, asigurând că firma funcționează conform regulilor.
Consiliul Concurenței a anunțat recent că Monitorul prețurilor, aplicația cu ajutorul căreia pot fi comparate online prețurile mai multor produse alimentare sau carburanți auto, a fost actualizat, fiind introdusă și o secțiune dedicată produselor cu adaos comercial plafonat. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă firma. Schimbarea categoriei de contribuabil poate aduce riscuri noi, cum ar fi amenzi mai mari sau proceduri de control diferite, pe care trebuie să le identifice și să le gestioneze.
De la 1 iulie 2024, avem în față o listă cu puțin sub 1.500 de contribuabili mari în România și puțin peste 21.000 de contribuabili mijlocii, ca urmare a unor reîncadrări anunțate încă din primăvară, pe fondul unor optimizări la nivel de administrare fiscală. Reîncadrarea într-o categorie sau alta de contribuabili are efecte în multiple planuri: de la sancțiuni semnificativ diferite, până la obligații suplimentare, de tipul dosarului prețurilor de transfer. Citește articolul
Modificările fiscale pot aduce riscuri financiare (creșterea costurilor) sau de neconformitate, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja compania.
Ca o regulă generală, ținând cont de prevederile OG 16/2022 (modificată şi completată prin Legea 370/2022), modalitatea de calcul a impozitului pe clădirile nerezidențiale va fi schimbată, începând cu data de 1 ianuarie 2025. Citește articolul
Acest departament vrea să știe ce ar putea merge rău. Nerespectarea regulilor fiscale de către persoane importante (cum ar fi fondatori sau colaboratori cheie) poate crea riscuri pentru afacere, de aceea este util să înțeleagă riscurile asociate declarațiilor fiscale.
Dacă își dau seama că există greșeli în declarația unică pe care au depus-o la termenul din 27 mai 2024, persoanele fizice pot depune ulterior declarații rectificative, conform legislației în vigoare. Declarația unică a fost depusă anul acesta în principal pentru definitivarea veniturilor din 2023 și a taxelor aferente. Citește articolul