Acest departament identifică și evaluează posibilele probleme sau riscuri pentru companie. Modificările la declarațiile fiscale și posibilitatea de a corecta declarațiile ca urmare a unor notificări de la ANAF sunt informații cheie pentru a gestiona riscul de neconformitate și de a preveni sancțiunile financiare.
Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare, care sunt folosite de angajatori pentru declararea taxelor aferente veniturilor salariale, au fost modificate printr-un nou ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Printre altele, a apărut o căsuță specială de bifat pentru situațiile în care se depun rectificative la D112 după primirea unei notificări de conformare. Citește articolul
Schimbările fiscale pot introduce noi riscuri pentru modul în care compania funcționează, inclusiv riscul de a nu respecta legile fiscale sau riscul ca activitatea să se mute în zona informală. Ei trebuie să evalueze și să gestioneze aceste riscuri.
Una dintre propunerile majore ale Băncii Mondiale pentru reforma sistemului fiscal din România este o echilibrare a taxării veniturilor salariale cu taxarea veniturilor independente, astfel încât să nu mai existe diferențe de tratament care să favorizeze activitatea salariată sau activitatea independentă. Despre efectele unei asemenea măsuri am discutat cu Cristina Săulescu de la Cabot Transfer Pricing. Citește articolul
Acest departament urmărește riscurile la care se expune firma, cum ar fi pierderea bruscă a unor angajați cheie și impactul negativ asupra activității, și caută soluții pentru a preveni sau minimiza aceste probleme.
Chiar dacă angajatul e liber să decidă oricând să pună capăt raportului de muncă, pentru că libertatea muncii înseamnă și asta, trebuie să fie atent ce obligație contractuală și-a asumat în privința termenului de preaviz. Judecând după cum se poziționează și după cum reacționează uneori angajații care vor să-și schimbe locul de muncă, în sensul că dispar, pur și simplu, după ce-și depun demisia, am putea spune, fără exagerare, că nu toți angajații citesc ceea ce semnează. Citește articolul
E vital ca acest departament să înțeleagă riscurile legate de voluntariat (ca de exemplu, amenzi pentru nerespectarea legii sau folosirea incorectă a voluntariatului) și să se asigure că există măsuri interne pentru a preveni aceste probleme.
Voluntariatul vizează atingerea unui interes public în domenii precum arta și cultura, sportul și recreerea, educația și cercetarea, protecția mediului, sănătatea, asistența socială, religia, activismul civic, drepturile omului ș.a.m.d.. În materialul de azi ne propunem să vedem ce este voluntariatul în accepțiunea legii și, mai ales, ce NU este - cum ar fi un substitut pentru o relație de muncă sau prestare de servicii. Un deceniu de la reglementarea pe care o avem acum în față, legiuitorul a reușit să impună în lege și niște amenzi substanțiale pentru ignorarea formalităților legale. Citește articolul
Acest departament este preocupat de identificarea și gestionarea oricăror riscuri care pot apărea pentru companie, inclusiv riscurile legate de nerespectarea noilor reglementări legislative sau de implicațiile financiare ale programelor de pregătire.
Proiectul noii legi a poliției locale impune acestei categorii de funcționari obligativitatea de a să urma cursuri de formare profesională. Noile măsuri, aflate momentan în dezbatere publică, prevăd inclusiv recuperarea de la polițiștii locali a costurilor aferente cursurilor neabsolvite. Citește articolul
Această echipă este interesată pentru a înțelege cum autoritățile fiscale identifică nereguli și care sunt riscurile pentru companie dacă nu se conformează. Ajută la stabilirea unor procese interne corecte pentru a evita problemele și amenzile.
Corecturile la impozitele și taxele declarate de contribuabili după ce primesc notificări de conformare vor fi monitorizate separat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), așa cum reiese dintr-un ordin oficializat luni. Măsura vine în contextul în care autoritățile vor să monitorizeze separat veniturile aduse la bugetul de stat în urma digitalizării. Citește articolul
Departamentul de management al riscului ar fi interesat de riscurile pe termen lung legate de disponibilitatea forței de muncă, de calitatea competențelor și de stabilitatea economică a regiunilor în care operează, ca urmare a fenomenului de 'exod al creierelor', care pot afecta continuitatea afacerii.
Orice efort de reformare a pieței unice este sortit eșecului dacă nu abordează în mod adecvat nevoile cu care se confruntă locuitorii regiunilor afectate de „exodul creierelor”, avertizează raportul „Viitorul Pieței Unice”, prezentat în fața Consiliului European de vinerea trecută și realizat de Enrico Letta, însărcinat de președinția belgiană a Consiliului să propună idei de reformă a pieței unice europene. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea legii (amenzi) și la asigurarea că se respectă sarcinile interne pentru a fi în conformitate.
Repartitoarele de costuri sunt, după cum este explicat într-un ghid recent al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), niște aparate cu care se măsoară energia termică consumată de caloriferul pe care este montat sau conținută în apa caldă de consum. Apoi, în ghid este subliniat faptul că, dacă nu respectă termenul până la care trebuie să-și monteze în locuințe repartitoare, respectiv finalul acestui an, proprietarii de apartamente vor risca amenzi de până la 1.000 de lei. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice posibilele probleme financiare sau operaționale care pot apărea din cauza noilor reguli de facturare și TVA și să creeze soluții pentru a le preveni.
În contextul unei digitalizări accelerate a relației cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), contribuabilii trebuie să facă față unor noi provocări. Una dintre acestea este legată de neconcordanțele între facturile transmise în e-Factura și deconturile de TVA - o chestiune semnalată recent la un webinar organizat de specialiștii de la Nowium. Practic, vorbim de o situație în care, după 30 iunie 2024, ar putea fi necesare eforturi suplimentare pentru a da clarificări autorităților. Citește articolul
Pentru a evalua riscurile financiare și operaționale asociate cu accesarea și utilizarea acestor fonduri garantate de stat și pentru a stabili controale interne pentru o bună gestionare a banilor.
Programul IMM Invest Plus, care s-a aplicat până de curând, este relansat de Guvern sub denumirea IMM Plus. Acesta reunește mai multe subprograme destinate afacerilor întreprinderilor mici și mijlocii, pentru accesarea de credite cu garanții de stat, iar operaționalizarea sa este posibilă de-acum. Astfel, Ministerul Finanțelor (MF) a informat recent că IMM-urile se vor putea înscrie curând în IMM Plus. Citește articolul