avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 849 soluții astăzi
LIVE, ACUM Sub lupa ANAF: Tranzacțiile intra-grup care ridică semne de întrebare în 2025
Accesează live evenimentul
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

UPDATE Noi modificări oficiale la D112: Trebuie marcate separat rectificativele depuse după notificări de conformare și s-au făcut ajustări necesare după apariția OUG 115/2023

Acest departament identifică și evaluează posibilele probleme sau riscuri pentru companie. Modificările la declarațiile fiscale și posibilitatea de a corecta declarațiile ca urmare a unor notificări de la ANAF sunt informații cheie pentru a gestiona riscul de neconformitate și de a preveni sancțiunile financiare.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
23 Aprilie 2024 | 13238 | Timp de citire: 2 min.

Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare, care sunt folosite de angajatori pentru declararea taxelor aferente veniturilor salariale, au fost modificate printr-un nou ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Printre altele, a apărut o căsuță specială de bifat pentru situațiile în care se depun rectificative la D112 după primirea unei notificări de conformare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Taxarea veniturilor salariale ar trebui echilibrată cu taxarea veniturilor independente. Însă ce ar însemna asta și ce efecte ar putea să apară?

Schimbările fiscale pot introduce noi riscuri pentru modul în care compania funcționează, inclusiv riscul de a nu respecta legile fiscale sau riscul ca activitatea să se mute în zona informală. Ei trebuie să evalueze și să gestioneze aceste riscuri.

Cristian Stanescu în Taxe și impozite
Redactor, avocatnet.ro
23 Aprilie 2024 | 2 | 1938 | Timp de citire: 7 min.

Una dintre propunerile majore ale Băncii Mondiale pentru reforma sistemului fiscal din România este o echilibrare a taxării veniturilor salariale cu taxarea veniturilor independente, astfel încât să nu mai existe diferențe de tratament care să favorizeze activitatea salariată sau activitatea independentă. Despre efectele unei asemenea măsuri am discutat cu Cristina Săulescu de la Cabot Transfer Pricing. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Podcast Când angajatul își dă demisia și dispare: nerespectarea preavizului și consecințele sale

Acest departament urmărește riscurile la care se expune firma, cum ar fi pierderea bruscă a unor angajați cheie și impactul negativ asupra activității, și caută soluții pentru a preveni sau minimiza aceste probleme.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
23 Aprilie 2024 | 1 | 16207 | Timp de citire: 2 min.

Chiar dacă angajatul e liber să decidă oricând să pună capăt raportului de muncă, pentru că libertatea muncii înseamnă și asta, trebuie să fie atent ce obligație contractuală și-a asumat în privința termenului de preaviz. Judecând după cum se poziționează și după cum reacționează uneori angajații care vor să-și schimbe locul de muncă, în sensul că dispar, pur și simplu, după ce-și depun demisia, am putea spune, fără exagerare, că nu toți angajații citesc ceea ce semnează. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Patru aspecte importante privind activitățile de voluntariat - scop, domenii, părți contractuale și formalități legale

E vital ca acest departament să înțeleagă riscurile legate de voluntariat (ca de exemplu, amenzi pentru nerespectarea legii sau folosirea incorectă a voluntariatului) și să se asigure că există măsuri interne pentru a preveni aceste probleme.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
23 Aprilie 2024 | 1622 | Timp de citire: 4 min.

Voluntariatul vizează atingerea unui interes public în domenii precum arta și cultura, sportul și recreerea, educația și cercetarea, protecția mediului, sănătatea, asistența socială, religia, activismul civic, drepturile omului ș.a.m.d.. În materialul de azi ne propunem să vedem ce este voluntariatul în accepțiunea legii și, mai ales, ce NU este - cum ar fi un substitut pentru o relație de muncă sau prestare de servicii. Un deceniu de la reglementarea pe care o avem acum în față, legiuitorul a reușit să impună în lege și niște amenzi substanțiale pentru ignorarea formalităților legale. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de lege

Politiștii locali vor fi obligați să participe la cursuri pe care le vor plăti dacă nu le absolvă

Acest departament este preocupat de identificarea și gestionarea oricăror riscuri care pot apărea pentru companie, inclusiv riscurile legate de nerespectarea noilor reglementări legislative sau de implicațiile financiare ale programelor de pregătire.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Aprilie 2024 | 1711 | Timp de citire: 2 min.

Proiectul noii legi a poliției locale impune acestei categorii de funcționari obligativitatea de a să urma cursuri de formare profesională. Noile măsuri, aflate momentan în dezbatere publică, prevăd inclusiv recuperarea de la polițiștii locali a costurilor aferente cursurilor neabsolvite. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Corecturile de impozite și taxe făcute după primirea notificărilor de conformare trebuie semnalate distinct. Mai multe declarații au fost modificate oficial

Această echipă este interesată pentru a înțelege cum autoritățile fiscale identifică nereguli și care sunt riscurile pentru companie dacă nu se conformează. Ajută la stabilirea unor procese interne corecte pentru a evita problemele și amenzile.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Aprilie 2024 | 12359 | Timp de citire: 3 min.

Corecturile la impozitele și taxele declarate de contribuabili după ce primesc notificări de conformare vor fi monitorizate separat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), așa cum reiese dintr-un ordin oficializat luni. Măsura vine în contextul în care autoritățile vor să monitorizeze separat veniturile aduse la bugetul de stat în urma digitalizării. Citește articolul

ACCES GRATUIT

„Capcana dezvoltării talentelor” și exodul creierelor – Raportul Letta, planul de măsuri al Comisiei și situația specială a României

Departamentul de management al riscului ar fi interesat de riscurile pe termen lung legate de disponibilitatea forței de muncă, de calitatea competențelor și de stabilitatea economică a regiunilor în care operează, ca urmare a fenomenului de 'exod al creierelor', care pot afecta continuitatea afacerii.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
23 Aprilie 2024 | 836 | Timp de citire: 3 min.

Orice efort de reformare a pieței unice este sortit eșecului dacă nu abordează în mod adecvat nevoile cu care se confruntă locuitorii regiunilor afectate de „exodul creierelor”, avertizează raportul „Viitorul Pieței Unice”, prezentat în fața Consiliului European de vinerea trecută și realizat de Enrico Letta, însărcinat de președinția belgiană a Consiliului să propună idei de reformă a pieței unice europene. Citește articolul

ACCES GRATUIT

ANRE: Ce rol au repartitoarele pentru căldură și ce riscă cei ce nu le montează până la finalul anului

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea legii (amenzi) și la asigurarea că se respectă sarcinile interne pentru a fi în conformitate.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
22 Aprilie 2024 | 38 | 22091 | Timp de citire: 2 min.

Repartitoarele de costuri sunt, după cum este explicat într-un ghid recent al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), niște aparate cu care se măsoară energia termică consumată de caloriferul pe care este montat sau conținută în apa caldă de consum. Apoi, în ghid este subliniat faptul că, dacă nu respectă termenul până la care trebuie să-și monteze în locuințe repartitoare, respectiv finalul acestui an, proprietarii de apartamente vor risca amenzi de până la 1.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O nouă provocare pentru contribuabili: Notificările despre neconcordanțe între facturile din e-Factura și deconturile de TVA

Acest departament trebuie să identifice posibilele probleme financiare sau operaționale care pot apărea din cauza noilor reguli de facturare și TVA și să creeze soluții pentru a le preveni.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Aprilie 2024 | 21394 | Timp de citire: 4 min.

În contextul unei digitalizări accelerate a relației cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), contribuabilii trebuie să facă față unor noi provocări. Una dintre acestea este legată de neconcordanțele între facturile transmise în e-Factura și deconturile de TVA - o chestiune semnalată recent la un webinar organizat de specialiștii de la Nowium. Practic, vorbim de o situație în care, după 30 iunie 2024, ar putea fi necesare eforturi suplimentare pentru a da clarificări autorităților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Programul IMM Plus e gata pentru demarare: Firmele mici și mijlocii pot accesa curând credite cu garanții de stat

Pentru a evalua riscurile financiare și operaționale asociate cu accesarea și utilizarea acestor fonduri garantate de stat și pentru a stabili controale interne pentru o bună gestionare a banilor.

avocatnet.ro în Finanțări
22 Aprilie 2024 | 10330 | Timp de citire: 4 min.

Programul IMM Invest Plus, care s-a aplicat până de curând, este relansat de Guvern sub denumirea IMM Plus. Acesta reunește mai multe subprograme destinate afacerilor întreprinderilor mici și mijlocii, pentru accesarea de credite cu garanții de stat, iar operaționalizarea sa este posibilă de-acum. Astfel, Ministerul Finanțelor (MF) a informat recent că IMM-urile se vor putea înscrie curând în IMM Plus. Citește articolul