Acest departament identifică și gestionează potențialele probleme care ar putea afecta compania. Nerespectarea noilor reguli de facturare electronică poate duce la amenzi mari sau la pierderea posibilității de a deduce TVA-ul, ceea ce reprezintă riscuri financiare importante pe care ei trebuie să le prevină.
Mai multe probleme practice legate de folosirea sistemului e-Factura în relația B2B au fost adunate de Camera Consultanților Fiscali (CCF) într-o adresă transmisă recent Ministerului Finanțelor (MF). Printre altele, fiscaliștii cer de la MF clarificări oficiale privind deducerea TVA-ului începând cu 1 iulie 2024, situația celor care au codul de TVA anulat, situația agricultorilor care aplică regimul simplificat de TVA sau facturile centralizatoare. Citește articolul
Ajustările fiscale și tarifare, precum și introducerea unor scheme de ajutor de stat, pot crea noi riscuri financiare sau de conformitate, iar acest departament trebuie să le identifice și să controleze impactul asupra afacerii.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 19 - 25 februarie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament identifică și reduce riscurile pentru companie. Asigurarea că angajații detașați sau cei care lucrează transfrontalier au acces corespunzător la servicii medicale în străinătate este un aspect important pentru a evita probleme legale sau operaționale.
Formularul S1 este un instrument esențial pentru cetățenii care locuiesc într-o țară a Uniunii Europene (UE), dar sunt asigurați în altă țară membră. Acest document facilitează accesul la asistența medicală, asigurând că indivizii și familiile lor beneficiază de îngrijiri medicale necesare în statul de rezidență, chiar dacă contribuțiile la asigurările sociale sunt plătite în alt stat membru. Procedura de obținere a certificatului S1 implică solicitarea acestuia de la instituția de asigurări sociale din țara de origine a asiguratului și înregistrarea la instituția de sănătate locală din țara de rezidență. Printre altele, lucrătorii detașați au nevoie și de eliberarea A1 pentru a putea cere formularul S1. Citește articolul
Acest departament urmărește să identifice și să prevină riscurile care pot afecta compania, cum ar fi amenzile sau problemele legale cauzate de nerespectarea unor termene sau obligații.
Companiile înființate în 2023, care n-au avut activitate în cursul exercițiului financiar, trebuie să depună o declarație specială, la unitățile Ministerului Finanțelor (MF), până pe 29 februarie 2024. Începând din acest an, amenda pentru nedepunerea declarației este majorată semnificativ. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului este interesat de identificarea și gestionarea riscurilor, cum ar fi riscul de a nu avea o evaluare corectă a competențelor (în cazul de față, la nivel educațional), ceea ce poate afecta calitatea viitorilor angajați și, implicit, performanța companiei. Noile metode de corectare sunt, de fapt, mecanisme de control pentru a reduce aceste riscuri.
Aproape 60% din elevii care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au reușit să obțină nota 5 la Matematică, după cum arată centralizarea rezultatelor. Ponderea notelor sub 5 este cu aproape 50% mai mare decât cea de anul trecut, când ”numai” 40,8% din elevi nu au trecut de pragul notei 5. Doar 17% au luat note peste 7,00. Citește articolul
Monitorizează posibilele riscuri financiare și operaționale legate de implementarea și plata acestui impozit, asigurându-se că există mecanisme interne pentru o gestionare corectă a procesului.
Din 2024 se aplică impozitul minim global, ce vizează, în esență, multinaționalele și grupurile naționale mari. În acest context, specialiștii recomandă începerea pregătirilor încă de pe acum, deoarece vorbim de o legislație foarte complexă și greu de aplicat în practică. Citește articolul
Acest departament folosește informațiile din registrele publice pentru a evalua riscurile legate de parteneri sau de operațiunile firmei, iar costurile pentru obținerea acestor informații sunt relevante.
În contextul schimbării cadrului legal primar al activității Registrului comerțului, Ministerul Justiției (MJ) a propus anul trecut noi tarife pentru informațiile și documentele eliberate, precum și pentru serviciile de asistență prestate, prin intermediul a trei proiecte de ordine ce ar fi trebuit să se aplice de la 1 ianuarie 2024. Ordinele au apărut însă abia azi în Monitorul Oficial și se vor aplica abia din 20 martie. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile financiare ale companiei. O nouă taxă complexă poate crea incertitudini sau costuri neașteptate, iar ei trebuie să se asigure că există sisteme pentru a le preveni.
Un aspect important în legătură cu impozitul minim global de 15% este că acesta se aplică în paralel cu impozitul pe profit național de 16%, subliniază specialiștii de la PwC România. Cu alte cuvinte, nu putem exclude impozitul minim global dacă deja plătim impozitul pe profit și nici nu putem exclude impozitul pe profit dacă începem să plătim impozitul minim global. Prin impozitul minim global se face o verificare finală a impozitării locale în România. Citește articolul
Acest departament identifică și reduce riscurile pentru companie. Nerespectarea legii privind păstrarea documentelor angajaților poate aduce amenzi mari și probleme legale, deci este un risc clar de evitat prin implementarea unor controale interne adecvate.
Angajatorii sunt obligați conform Codului muncii să păstreze o copie a contractului individual de muncă la locul unde salariații își desfășoară activitatea, sub sancțiunea unei amenzi de 10.000 de lei. Legea specifică faptul că locul de muncă poate fi sediul principal, sucursalele sau alte puncte de lucru ale angajatorului. Această obligație este distinctă de cea care vizează constituirea și conținutul dosarului personal, acolo unde regăsim un exemplar al contractului, în mod obligatoriu. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor operaționale legate de procesul de returnare a ambalajelor (ex: refuzul ambalajelor, nemulțumiri ale clienților) și la stabilirea unor controale interne eficiente.
Spălarea ambalajelor SGR înainte de returnare nu este recomandată, însă este esențială golirea completă a acestora. Greutatea standard a ambalajelor este verificată de aparatele automate de reciclare (RVM), iar depășirea ei va duce la respingerea ambalajului și pierderea garanției. Citește articolul