Acest departament identifică și evaluează pericolele (riscurile) la care este expusă compania. Articolul subliniază riscuri legale și operaționale clare legate de utilizarea incorectă a contractelor pe durată determinată, ajutându-i să implementeze măsuri de prevenire.
Contractul individual de muncă poate fi încheiat și pe durată determinată, în condițiile strict prevăzute de lege. Lucrătorii cu contracte pe perioadă determinată au aceleași drepturi și obligații ca cei cu contracte pe perioadă nedeterminată, iar raportul de muncă încetează automat la finalul perioadei stabilite. Este esențial ca angajatorii să respecte scopurile prevăzute de lege pentru care încheie contracte pe perioadă determinată. Durata perioadei de probă pentru astfel de contracte este mult mai mică decât pentru cele pe perioadă nedeterminată, fiind reglementată în funcție de durata contractului. De asemenea, există limite clare privind durata maximă a unui contract pe perioadă determinată și numărul de contracte succesive pe care le pot încheia aceleași părți, iar o chestiune frecvent neînțeleasă e prevalența încetării de drept a contractului, la termen, în fața cauzei de suspendare a acestuia. Citește articolul
Este important pentru a se asigura că firma respectă toate regulile fiscale legate de chirii, pentru a evita riscurile de amenzi sau probleme cu autoritățile.
Explicăm astăzi obligațiile fiscale ce se aplică, începând cu veniturile din anul 2024, în cazul persoanelor juridice și persoanelor fizice autorizate (PFA) care închiriază bunuri imobile de la persoane fizice, precum și obligațiile fiscale ale proprietarilor respectivi. Citește articolul
Acest departament este responsabil de identificarea și gestionarea riscurilor la care este expusă compania. Aflarea din timp despre modificările termenelor fiscale ajută la prevenirea riscului de a rata plata impozitelor la timp și de a evita eventuale penalități financiare, asigurând un bun control intern.
Atât companiile, cât și ONG-urile beneficiază temporar de o perioadă mai lungă decât de obicei pentru a declara și a plăti la stat impozitul pe profit, conform legislației în vigoare. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile legale și operaționale asociate cu nerespectarea legislației privind drepturile părinților angajați, asigurându-se că există controale interne eficiente pentru a evita sancțiuni sau litigii.
Legislația prevede concedii și indemnizații pentru ambii părinți: salariatele care urmează să nască și cele care au născut deja au dreptul la o serie de concedii și indemnizații specifice, precum cele pentru maternitate sau pentru risc maternal, iar tații pot cere acordarea unui scurt concediu paternal; amândoi părinții au însă dreptul la concediul și indemnizația de creștere a copilului, de îngrijire a celui bolnav (unde avem modificări recente), iar legea prevede și acordarea unui liber anual pentru a merge cu copilul la doctor. Citește articolul
Articolul semnalează riscuri operaționale și de conformitate semnificative legate de implementarea dificilă a e-Factura, instabilitatea sistemului, lipsa de claritate și posibile întârzieri. Acest departament trebuie să evalueze și să găsească soluții pentru a minimiza aceste riscuri.
Contribuabilii care trebuie să implementeze facturarea electronică în 2024, în relația B2B, încă se confruntă cu o serie de provocări practice, spun specialiștii de la PwC România. Din această cauză, este greu de crezut că la 1 iulie chiar vom vedea o trecere la folosirea exclusivă a sistemului e-Factura. Din păcate, autoritățile nu dau vreun semn, cel puțin momentan, că acest termen ar putea fi amânat. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile pentru firmă. Articolul arată riscuri mari, cum ar fi amenzi, accidente de muncă sau deteriorarea imaginii companiei, care apar dacă nu sunt respectate legile și normele de siguranță.
Unor angajați ai „unei instituții”, care în mod nelegal lucrează în ture de 24 cu 24 de ore, nu li se asigură nici măcar o sursă de apă, nici încălzire la locul de muncă. Vorbim de anul 2024 și, chiar dacă e irelevant că e vorba de un angajator din mediul public sau privat, regulile incidente fiind aceleași, condițiile de muncă par proprii unui mediu unde nimeni nu respectă legea și nimeni nu verifică respectarea ei. Când angajații își asigură singuri condițiile de muncă, cu improvizații riscante chiar, tot ei sunt trași la răspundere. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile la care este expusă firma, cum ar fi conformitatea cu reglementările anti-spălare a banilor. Orice schimbare în legislație poate crea noi riscuri sau le poate modifica pe cele existente, necesitând adaptări ale controalelor interne.
Casele de schimb pentru criptomonede și furnizorii de portofele digitale pentru criptomonede, indiferent că sunt din România sau din alte state membre UE, vor avea nevoie de aprobarea Ministerului Finanțelor (MF) pentru a activa în România. Măsura este trecută într-un proiect de hotărâre inițiat de MF acum aproape un an și care a fost republicat recent în dezbatere cu unele modificări. Față de forma inițială, se prevede că aceste entități vor trebui să aibă și o asigurare în valoare de cel puțin 300.000 euro. Citește articolul
Noile reguli fiscale pot introduce riscuri financiare pentru companie, mai ales legate de obligațiile fiscale și de capacitatea de a recupera pierderile. Acest departament trebuie să evalueze aceste riscuri și să ajusteze strategiile interne de control.
Din 2024, autoritățile au stabilit limite importante, pentru plătitorii de impozit pe profit, la mecanismul recuperării pierderilor fiscale. Deși măsura este favorabilă pentru bugetul de stat, pentru că se pot colecta mai mulți bani de la companii, aceasta se va traduce în practică într-o adevărată „frână” pentru investiții, în opinia specialiștilor de la Nowium. Citește articolul
Articolul explică modul în care o bună comunicare a regulilor interne și o instruire adecvată a angajaților sunt esențiale pentru a preveni riscurile operationale și financiare, cum ar fi conflictele de muncă și costurile aferente reparațiilor, contribuind la un control intern eficient.
Necunoașterea unor reguli poate costa scump: cel puțin costul unui conflict de muncă, uneori, poate chiar despăgubiri către terți, amenzi de la autorități sau chiar prejudicii ale bunurilor afacerii. Niciodată însă costul unei instruiri adecvate, al îndeplinirii cu responsabilitate a formalităților și obligațiilor impuse de lege angajatorului nu poate fi comparat cu prețul unor repercusiuni ale necunoașterii regulilor la locul de muncă. Citește articolul
Prezintă un sistem care ajută la prevenirea fraudelor, la monitorizarea precisă a tranzacțiilor și la sporirea transparenței, contribuind la un control intern mai bun și la reducerea riscurilor financiare.
Un ghid oficial actualizat cu informații și lămuriri referitoare la folosirea sistemului e-Factura a fost publicat miercuri de către Ministerul Finanțelor (MF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce acesta apăruse inițial în decembrie 2023. Documentul conține, în principal, chestiuni generale despre sistem și instrucțiuni pentru folosirea sa și a aplicației gratuite de generare de facturi în format XML. În paralel, autoritățile au anunțat că în martie 2024 va apărea o aplicație simplificată special pentru firmele mici. Citește articolul