Acest departament analizează și gestionează riscurile cu care se confruntă compania, iar neîndeplinirea acestei obligații de raportare implică riscuri majore pentru reputație, audit și capacitatea de a obține finanțare.
Raportul Public Country by Country (Public CbC) este o inițiativă legislativă la nivelul Uniunii Europene menită să aducă mai multă transparență în practicile fiscale ale grupurilor de entități care au o prezență în Uniunea Europeană. România s-a grăbit să transpună prevederile directivei UE care reglementează raportarea Public CbC mai devreme decât termenul minimal prevăzut de directivă. Raportul Public CbC poate avea implicații semnificative pentru contribuabilii din România - aceștia trebuie să fie conștienți de eventualele consecințe ale acestei raportări. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare ale companiei, iar noile reguli despre pierderile din investiții pot schimba modul în care sunt evaluate aceste riscuri și cum se gestionează partea fiscală.
Ca o regulă generală, ținând seama de dispozițiile art. 119 alin. 1 din Codul fiscal, câştigul net anual impozabil din transferul titlurilor de valoare, din orice alte operaţiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum şi din transferul aurului de investiţii, se stabilește de contribuabil ca diferenţă între câştigul net anual şi pierderile reportate din anii fiscali anteriori rezultate din aceste operaţiuni. Din 2024, regulile recuperării pierderilor se schimbă. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze posibilele riscuri legale sau de conformitate care pot apărea din cauza neclarităților sau diferențelor dintre legea pensiilor și normele ei de aplicare.
Proiectul de norme pus recent în dezbatere de Ministerul Muncii prin care se va asigura punerea în aplicare a noii legi a pensiilor ridică serioase semne de întrebare asupra unor prevederi care sunt fie totalmente contrare legii, fie nu aduc nimic nou în chestiuni pe care multă lume le dorea explicitate sau clarificate în vreun fel sau altul. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice posibilele riscuri financiare sau legale care pot apărea din cauza noilor reguli de impozitare și să se asigure că firma are sistemele necesare pentru a le gestiona corect.
Multinaționalele și grupurile naționale mari care vor datora impozitul minim global ar trebui să facă, în România, declararea și plata cu ceva timp înainte de termenul-limită (primul este fixat în 18 luni de la terminarea anului 2024). Practic, este necesară o coordonare la nivel de grup pentru ca la termenul-limită situația să fie deja clară pentru societatea-mamă. Citește articolul
Schimbările în obligațiile declarative privind proprietățile imobiliare pot introduce noi riscuri de conformitate sau operaționale. Acest departament trebuie să înțeleagă aceste riscuri pentru a asigura că procesele interne de control sunt ajustate corespunzător.
De la începutul anului 2024, obligația declarativă pe care o au notarii publici în privința transferurilor de proprietăți imobiliare s-a schimbat în mod semnificativ. Mai precis, declarația 208 trebuie depusă mai des și în aceasta trebuie inclusă o informație nouă. În acest context, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat recent un ordin pentru implementarea noutăților la formularul amintit. Citește articolul
Acest departament este interesat să identifice riscurile financiare și fiscale care pot apărea din cauza înregistrării greșite a cheltuielilor și să se asigure că firma are proceduri interne clare pentru a evita aceste riscuri.
Ordinul Ministerului Finanțelor 2.649/2023 a introdus noi conturi contabile, printre care figurează și 6121 „Cheltuieli cu redevențele”, 6122 „Cheltuieli cu locațiile de gestiune”, 6123 „Cheltuieli cu chiriile”, 616 „Cheltuieli cu drepturile de proprietate intelectuală”, 617 „Cheltuieli de management" și 618 „Cheltuieli de consultanță". Aceste conturi sunt aplicabile începând cu situațiile financiare aferente anului 2023. Pe de altă parte, Ordinul 5.394/2023, prin care este reglementată întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale pentru 2023, prevede prezentarea pe linii separate în contul de profit și pierdere a cheltuielilor de management și de consultanță înregistrate în 2023, cu evidențierea distinctă a tranzacțiilor efectuate cu părțile afiliate. Citește articolul
Analiza noilor condiții de licențiere, a angajamentelor financiare (scrisoarea de garanție) și a potențialului impact al primăriilor care prestează servicii de taxi este crucială pentru a identifica și gestiona eventualele riscuri ale afacerii.
Vechea lege a taximetriei, care datează din anul 2003, ar urma să fie modificată, conform unei propuneri legislative ce se consideră că a trecut tacit de Senat, deoarece n-a fost dezbătută și votată în termenul legal, cu toate că acesta fusese prelungit anterior. Modificările semnificative îi vizează atât pe șoferi și companiile de taximetrie, cât și pe pasageri. Propunerile vizează aspecte precum tarifele, modalitatea de acordare a licențelor, accesul taxiurilor pe benzile speciale pentru transportul în comun și gestionarea serviciilor de către operatori. Citește articolul
Acest departament monitorizează schimbările fiscale pentru a identifica riscurile financiare, cum ar fi posibilele erori în raportări sau amenzi, și pentru a se asigura că procesele interne sunt conforme cu noile reguli.
Regulile recuperării pierderilor fiscale anuale la veniturile din activități independente au fost schimbate de Guvern, noutățile aplicându-se începând cu veniturile obținute în anul 2024. Iată principalele chestiuni de știut în acest context. Citește articolul
Monitorizează posibilele riscuri aduse de schimbările legislative și se asigură că sistemele interne ale companiei sunt adaptate pentru a preveni problemele și a asigura conformitatea.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Discuția despre capacitatea de apărare a țării, riscurile geopolitice și deficitul de personal în armată reprezintă un factor major de risc la nivel național. Un departament de Managementul Riscului analizează astfel de informații pentru a înțelege riscurile externe care pot afecta operațiunile, angajații și continuitatea afacerii unei companii.
Armata română se pregătește de recrutări – măsuri declanșate de declarațiile șefului de Stat-major, generalul Gheorghiță Vlad, potrivit căruia România trebuie să se pregătească și să ia în serios agresivitatea Rusiei. Citește articolul