avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 635 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Deficit dublu în ianuarie 2024 față de ianuarie 2023: Creșterea de 20% din taxe s-a dus pe salarii, bunuri și servicii și pe plățile de la investiții amânate din toamnă

Informațiile despre dublarea deficitului bugetar și cheltuielile în creștere indică posibile instabilități economice și fiscale la nivel național, ceea ce este important pentru evaluarea riscurilor macroeconomice care pot afecta operațiunile și performanța financiară a companiei.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
28 Februarie 2024 | 667 | Timp de citire: 3 min.

Execuția bugetară pe luna ianuarie 2024 s-a încheiat cu un deficit de 7,9 miliarde lei, corespunzând cu 0,45% din PIB. Deficitul bugetului general consolidat din ianuarie 2024 este aproape dublu față cel înregistrat în ianuarie 2023, când a fost de 4,02 miliarde lei, respectiv 0,25% din PIB. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozitul minim global: Care sunt cele trei reguli de impozitare și care dintre ele se aplică efectiv în România

Acest departament este interesat de riscurile financiare care pot apărea din nerespectarea noilor reguli de impozitare și trebuie să se asigure că există controale interne eficiente pentru a preveni problemele.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
27 Februarie 2024 | 2056 | Timp de citire: 3 min.

Impozitul minim global, ce vizează multinaționalele și grupurile naționale mari, se aplică din 2024 și în România. Deși acesta face referire la trei reguli distincte de impozitare a marilor afaceri, doar una dintre ele este, de fapt, de interes pentru jurisdicția României - impozitul suplimentar național. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prevenirea accidentelor de muncă prin alunecare și împiedicare: Responsabilitatea angajatorilor și angajaților

Departamentul de Management al Riscului este interesat de identificarea și reducerea pericolelor la locul de muncă, cum ar fi riscul de alunecări și împiedicări, pentru a asigura continuitatea operațiunilor și siguranța angajaților.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
27 Februarie 2024 | 1 | 2054 | Timp de citire: 2 min.

Accidente precum alunecările și împiedicările pot părea minore la prima vedere, dar în realitate, acestea se numără printre cele mai frecvente cauze ale accidentelor de muncă, arată ITM Caraș-Severin. Aceste accidente pot avea loc în orice domeniu de activitate, indiferent de profesie, vârstă, sex sau stare de sănătate și pot duce la consecințe grave, cum ar fi fracturi sau comoții cerebrale. Este esențial ca și angajații să fie conștienți de responsabilitatea care le revine pentru a preveni atare accidente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Beneficii și facilități pe care le poți oferi angajaților pentru a îmbunătăți echilibrul dintre viața personală și cea profesională

Acest departament este preocupat de identificarea și gestionarea riscurilor legate de flexibilizarea muncii, cum ar fi dificultățile în monitorizarea corectă a timpului de lucru, pentru a preveni posibile conflicte sau neconformități.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
27 Februarie 2024 | 2614 | Timp de citire: 5 min.

Flexibilitatea în muncă poate contribui la echilibrarea cerințelor vieții personale și profesionale ale angajaților, oferindu-le opțiuni precum programul individualizat, cel puțin un regim hibrid de muncă, nu doar de la birou și orare mai flexibile de lucru. Zilele de concediu suplimentare sunt un beneficiu care poate contribui la un echilibru mai bun între viața privată și cea profesională. La fel și reducerea timpului de muncă săptămânal. În plus, beneficiile de sănătate și wellness pot contribui la îmbunătățirea stării fizice și psihice a angajaților, legea oferind câteva facilitățile fiscale ce pot reduce costurile pentru respectivele beneficii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Analiză CES Bucharest: Piața muncii din România, între îmbătrânirea populației active, lipsa investițiilor în dezvoltare de forță de muncă competitivă și exod

Dificultățile de pe piața muncii, cum ar fi lipsa de personal sau îmbătrânirea forței de muncă, reprezintă riscuri majore care pot afecta operațiunile și creșterea companiei, necesitând o analiză și gestionare specifică.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
27 Februarie 2024 | 1041 | Timp de citire: 3 min.

România se confruntă cu multiple provocări de ordin demografic, care vor impacta major piața muncii în următorii zece ani: populația țării îmbătrânește, tinerii activi sunt din ce în ce mai puțini pe piața muncii, iar cererea pentru forța de muncă înalt calificată continuă să crească, în condițiile unei economii în plină dezvoltare, arată o analiză Bucharest Center for Economy & Society (CES Bucharest). Până în 2030, România va avea nevoie de peste 600.000 de persoane care să ocupe locuri de muncă înalt calificate și, în același timp, în următorul deceniu, fenomenul îmbătrânirii se va accentua: țara noastră va avea un număr triplu de persoane active cu vârste de peste 65 de ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Clarificări privind impozitul micro și depunerea situațiilor financiare anuale

Articolul atrage atenția asupra riscurilor financiare (cum ar fi plata unor impozite mai mari) și a amenzilor care pot apărea dacă firma nu depune la timp documentele, informații esențiale pentru a gestiona posibilele probleme.

Cristian Stanescu în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
27 Februarie 2024 | 7436 | Timp de citire: 3 min.

Firmele care doresc să aplice impozitul micro (și) în 2024 mai au puțin timp la dispoziție pentru a depune, dacă e cazul, situațiile financiare restante pentru anii anteriori lui 2023. Practic, de-acum, depunerea bilanțurilor anuale este o condiție obligatorie pentru aplicarea impozitului micro. În acest context, partenerul discuției de astăzi, referitoare la implicațiile acestei reglementări nou-introduse, este consultantul fiscal Sorin Biban de la Biriș Goran. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Gabriel Biriș / Cu graficul de 24 de ani, pe masă: Ce ne-ar aduce, de fapt, cota progresivă. Variațiile și explicațiile

Potențialele modificări ale sistemului fiscal reprezintă un risc financiar și operațional major pentru companie, iar acest departament trebuie să evalueze și să gestioneze impactul unor astfel de decizii guvernamentale.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
27 Februarie 2024 | 747 | Timp de citire: 4 min.

În ultimele luni s-au întețit discuțiile despre o posibilă revenire la cote progresive, motivul fiind că acum cota unică aduce prea puțini bani la buget.
Suporterii cotelor progresive se bazează, în special, pe „recomandările” venite de la FMI, în 2022, și de la Banca Mondială (WB), în 2023. Despre prima, am scris o analiză detaliată în 2022, despre cea de-a doua nu am scris încă nimic, dar am analizat și am exprimat public opinia mea că, la fel ca prima, a fost făcută pro causa. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Adoptat de Senat

UPDATE În registrul agresorilor sexuali vor trebui trecute și datele angajatorilor. Interdicția de a lucra în anumite locuri a celor înscriși în registru, clarificată

Acest departament este interesat deoarece legea vizează reducerea riscurilor pentru companie, asigurându-se că nu sunt angajate persoane nepotrivite în domenii sensibile și evitând potențialele probleme legale sau de imagine.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
26 Februarie 2024 | 3095 | Timp de citire: 4 min.

Persoanele condamnate pentru infracțiuni sexuale și care sunt luate în evidență în Registrul agresorilor sexuali vor fi obligate să informeze organele de poliție despre angajatorul lor și să anunțe orice schimbare a locului de muncă, potrivit unei propuneri legislative care a fost adoptată azi la Senat, primă Cameră sesizată. Totodată, propunerea clarifică interdicția de angaja în anumite locuri (la stat și la privat) persoanele din registru sau de a încheia contracte de voluntariat cu acestea. Inițiatorii propunerii legislative spun că în puținii ani de funcționare a Legii 118/2019, s-a observat că angajatorii vizați de lege încă nu sunt conștienți de riscuri și că nu există un mecanism eficient prin care să fie informați despre infracțiunile angajaților existenți. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Rețineri salariale nelegale? Angajatorul mi-a tăiat din comisionul cuvenit pentru că nu aș fi respectat niște proceduri

Identifică și gestionează riscurile financiare și legale care pot apărea din aplicarea incorectă a regulilor de salarizare sau din abateri de la procedurile interne.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Februarie 2024 | 4969 | Timp de citire: 3 min.

Chiar dacă are la bază un contract, relația de muncă are o serie de particularități și nu sunt permise „penalizările” ca în cazul unei relații comerciale între doi profesioniști, iar orice clauză prin care s-ar stabili o astfel de procedură va fi lovită de nulitate. Un salariat care și-a realizat „ținta” de vânzări într-o lună a fost penalizat pentru nerespectarea procedurilor, angajatorul său considerând că acest lucru este normal, pentru că în contractul de muncă exista o astfel de clauză.  Citește articolul

ACCES GRATUIT

În mai multe situații, inclusiv pe stadioane, imnul național trebuie intonat de-acum pe baza textului și a partiturii tipărite pe bilete sau invitații

Acest departament este interesat de orice situație care ar putea aduce riscuri pentru firmă, cum ar fi amenzi sau probleme de imagine dacă nu se respectă o lege. Ei trebuie să știe cum să evite astfel de probleme.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
26 Februarie 2024 | 1 | 1131 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a se asigura că cei ce participă la diverse evenimente la care se intonează imnul de stat nu greșesc versurile sau melodia acestuia, organizatorii acestor evenimente sunt obligați de-acum, potrivit unei legi ce a intrat chiar azi în vigoare, să tipărească atât versurile, cât și partitura imnului pe biletele/ tichetele de intrare ori pe legitimațiile de acces/ invitațiile la aceste evenimente ori să le atașeze acestora în format tipărit. Această obligație se aplică inclusiv în cazul competițiilor sportive organizate pe stadioane sau în săli. Citește articolul