Articolul evidențiază riscuri economice (recesiune, inflație) și operaționale (accidente rutiere cu despăgubiri mari), oferind informații relevante pentru evaluarea și gestionarea riscurilor la care este expusă compania.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de prelucrarea datelor, înțelegând exact în ce condiții pot apărea amenzi pentru companie și cum să prevină aceste situații.
În două cauze soluționate săptămâna trecută, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a clarificat responsabilitatea operatorilor în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și modul de aplicare a amenzilor GDPR. CJUE a precizat că nu este necesar să existe un acord formal între entități pentru a fi considerate „operatori asociați”, iar responsabilitatea comună poate să rezulte din decizii convergente ale entităților. De asemenea, CJUE a stabilit că amenzile administrative pentru nerespectarea GDPR pot fi aplicate numai dacă operatorul a săvârșit încălcarea în mod intenționat sau din neglijență, iar aplicarea sancțiunilor trebuie să fie similară în toate statele membre. Citește articolul
Acest departament identifică și evaluează riscurile financiare și operaționale. Articolul detaliază ambiguitățile legate de amenzi și impactul financiar potențial al netransmiterii facturilor, informații esențiale pentru a gestiona riscurile companiei.
De la 1 aprilie 2024, contribuabilii care nu transmit facturile B2B în sistemul e-Factura vor risca amendarea în cadrul controalelor fiscale. Problema, însă, este că textul Legii 296/2023 este neclar, astfel că e greu de spus dacă amenzile se vor aplica pentru fiecare factură neraportată sau pentru mai multe amenzi neraportate la un termen anume. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se poate confrunta compania (de exemplu, litigii sau amenzi din cauza nerespectării legii muncii și a sănătății) și stabilește cum pot fi ele prevenite.
Supravegherea sănătății lucrătorilor este o obligație a angajatorului și, corelativ, vorbim de un drept al lucrătorului de a lucra într-un mediu sigur și adaptat stării sale de sănătate. Codul Muncii prevede că angajatorul poate modifica temporar locul și felul muncii în cazul în care medicul de medicina muncii stabilește că este necesar din motive medicale. Lucrătorul are dreptul să primească un exemplar al fișei de aptitudine și poate contesta aceast document sau decizia de modificare a felului muncii. În cazul unui abuz sau nerespectarea dispozițiilor legale, lucrătorul poate sesiza Inspecția Muncii. Citește articolul
Oferă detalii despre noile cerințe și procese de autorizare în turism, ajutând departamentul să identifice și să manageze riscurile legate de nerespectarea acestor reglementări.
Procesul de autorizare în turism intră în era digitală, conform unui anunț recent făcut de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT). Astfel, începând cu luna ianuarie 2024, procedurile de autorizare în acest sector vor putea fi efectuate mult mai ușor, printr-o platformă online dedicată. Asta înseamnă mai puține drumuri la autorități și o comunicare mai facilă cu acestea, conform MEAT. Citește articolul
Articolul menționează dezvoltarea unui modul de analiză de risc și detectare a anomaliilor, bazat pe datele din casele de marcat. Acest departament trebuie să înțeleagă cum funcționează aceste analize pentru a identifica și a reduce riscurile de conformitate în cadrul companiei.
Zilele trecute, Guvernul a aprobat un memorandum pentru dezvoltarea unui modul de analiză de risc pentru informațiile colectate de Fisc de la casele de marcat și de detectare a anomaliilor. În acest context, Ministerul Finanțelor (MF) spune că autoritățile vor compara datele venite de la aparatele de marcat cu cele din declarațiile fiscale ale contribuabililor. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile financiare și de conformitate, asigurându-se că procesele interne de recuperare a taxelor sunt corecte și că firma evită eventualele probleme cu autoritățile fiscale.
Un nou mecanism pentru restituirea fostelor taxe auto a apărut în vara anului 2022, iar ulterior, cadrul legal al acestui mecanism a fost completat, prin oficializarea normelor și a modelului cererii necesare celor ce n-au cerut restituirea la timp. Acum, printr-un ordin apărut recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) stabilește introducerea a două noi acte administrativ-fiscale, ce vor fi utilizate de organele fiscale centrale și pentru restituirea fostelor taxe auto. Citește articolul
Orice schimbare majoră în modul de salarizare sau în organizarea personalului poate aduce riscuri (financiare, de conformitate sau legate de angajați) și necesită verificări interne pentru a se asigura că totul funcționează corect și legal.
După cum stabilește o lege de modificare a legislației sănătății apărută recent, veniturile angajaților Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) se vor majora în următoarea perioadă. Practic, s-a decis ca salariul angajaților din CNAS să se stabilească la nivelul maxim de salarizare aflat în plată aferent funcţiilor din cadrul aparatului de lucru al Guvernului. Pentru ca majorarea să fie aplicabilă efectiv, CNAS trebuie să lămurească o serie de aspecte legate de aceasta, în următoarea perioadă, prin ordin. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de noile legi, cum ar fi cele din domeniul concurenței (cu posibile sancțiuni pentru companii-mamă și personal) și riscuri legate de conformitatea fiscală.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 4 - 10 decembrie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece simplificarea obținerii și prelungirii permiselor pentru angajații străini poate reduce riscurile legale și operaționale legate de managementul forței de muncă non-UE.
La Senat au fost depuse recent două proiecte de lege prin care se va modifica legislația referitoare la prezența străinilor în România. Primul vizează extinderea perioadei de ședere temporară de la unu la doi ani, iar cel de-al doilea propune dublarea valabilității autorizației de muncă la doi ani, în concordanță cu prelungirea perioadei de ședere. Inițiativele sunt justificate de nevoia de adaptare la contextul actual al pieței muncii, respectiv prezența în țară a unui număr din ce în ce mai mare de muncitori străini, și sunt menite a proteja firmele care folosesc forță de muncă ce provine din afara Uniunii Europene. Citește articolul