Acest departament identifică și evaluează riscurile la care se expune compania. Nerespectarea ordinului ANPC poate duce la amenzi, delistarea de pe platforme de vânzări și afectarea reputației, ceea ce reprezintă un risc operațional și financiar semnificativ.
Pentru a clarifica obligația de a informa consumatorii în egală măsură și în mediul online, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a stabilit la nivel de ordin că și cei care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce sunt obligați să afișeze pe site, ușor accesibil consumatorilor, mai multe informații privind autorizarea desfășurării activității. Comercianții au la dispoziție până pe 25 ianuarie să se achite de noua obligație, riscând apoi „să fie delistați de pe pagina de vânzări”. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat de riscurile asociate cu traficul rutier (accidente, blocaje), de impactul acestora asupra operațiunilor companiei și de ambiguitățile legislative care pot crea incertitudini. Identificarea acestor riscuri este esențială pentru a gestiona și a reduce potențialele probleme.
Motocicliștii din România, la fel ca în multe alte țări, aduc cu ei o practică distinctă în peisajul deplasării urbane: ”filtrarea” traficului. Aceasta presupune continuarea deplasării între benzi atunci când toți ceilalți sunt opriți. Avocatnet.ro a solicitat punctul de vedere al Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR) cu privire la această tehnică comună în rândul motocicliștilor și bicicliștilor, dar și al unor cunoscuți specialiști ai deplasării urbane: Titi Aur și Tibi Troia, foști campioni la sporturi cu motor. Citește articolul
Pentru că departamentul trebuie să se asigure că metodele de evaluare a riscurilor, mai ales cele care folosesc decizii automate bazate pe date personale, respectă cerințele GDPR și nu expun compania la probleme legale.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a concluzionat recent că scoring-ul efectuat pentru aprobarea unui credit cade sub incidența art. 22 din GDPR, constând într-o decizie bazată exclusiv pe prelucrarea automată. Ca regulă generală, persoana vizată de prelucrări are dreptul de a nu face obiectul unei atare decizii, cu excepția situației în care, printre altele, își dă acordul expres pentru acest lucru. Totodată, în mod particular, când vorbim de insolvența persoanei fizice, entitățile private care se ocupă de calcularea acestor scoruri pentru clienții băncilor nu pot stoca datele pe termene mai lungi decât cele legale stabilite pentru registrele publice. Citește articolul
Rolul acestui departament este să identifice și să gestioneze riscurile cu care se confruntă compania. Articolul explică riscurile legate de breșele de securitate a datelor și ce trebuie făcut pentru a le minimiza, fiind esențial pentru evaluarea și controlul intern.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat recent o hotărâre importantă referitoare la responsabilitatea operatorilor de date cu caracter personal atunci când datele sunt compromise în urma unui atac cibernetic. Decizia CJUE oferă clarificări cu privire la interpretarea GDPR și la modul în care operatorii de date trebuie să gestioneze riscurile de securitate. Una dintre sublinierile importante ale deciziei vizează însă temerea persoanei ale cărei date au fost compromise cu privire la posiblitatea producerii unui prejudiciu din cauza atacului. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de schimbările fiscale internaționale, pentru a se asigura că firma este pregătită și evită problemele financiare sau legale.
România face un pas important spre clarificarea și modernizarea relațiilor sale fiscale internaționale. Recent, a fost finalizat textul sintetizat pentru 55 de tratate de evitare a dublei impuneri, conform unui comunicat de presă al Ministerului Finanțelor (MF). Această inițiativă reprezintă un efort de a alinia legislația fiscală română la standardele internaționale, în special la cele legate de lupta împotriva evaziunii fiscale și a transferului artificial al profiturilor în jurisdicții cu regim fiscal mai avantajos. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma aplică corect noile reguli fiscale pentru a evita amenzi sau erori care ar putea afecta financiar compania.
Schimbările fiscale care vizează restrângerea facilităților acordate angajaților din IT, construcții, agricultură și industria alimentară, adoptate prin intermediul Legii nr. 296/2023, au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, astfel că angajatorii din domeniile respective trebuie să depună raportările salariale în această lună (termenul-limită este 21 decembrie) în conformitate cu noile reglementări. Modificările care trebuie operate în sistemele interne de salarizare sunt substanțiale, iar varianta actualizată a declarației 112 a fost publicată abia în data de 13 decembrie 2023 și conține cerințe complexe și detalii fiscale esențiale pentru o raportare corectă. În aceste condiții, departamentele de salarizare din companiile care activează în sectoarele menționate sunt contra cronometru pentru implementarea noilor modificări fiscale. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă compania, iar neînțelegerea sau aplicarea incorectă a regulilor privind concediile în situații de carantină poate duce la dispute legale și riscuri operaționale.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis recent că un angajat care a fost plasat în carantină din cauza contactului cu o persoană infectată cu COVID-19 nu are dreptul automat de a-și reporta concediul anual plătit. Potrivit CJUE, carantina servește unui scop diferit față de concediul de odihnă și angajatorii nu sunt responsabili pentru circumstanțele externe care pot interfera cu acesta. Citește articolul
Noile reguli și posibilitatea de a primi amenzi sau de a fi implicați în accidente creează riscuri noi pentru companie (dacă angajații folosesc trotinete). Acest departament trebuie să le identifice și să găsească soluții pentru a le minimiza.
Abaterile conducătorilor de trotinete electrice de la legislația rutieră au intrat în vizorul Legislativului. O modificare a normelor în vigoare permite polițistilor locali să constate contravențiile făcute de aceștia și să îi amendeze, conform unei legi recent oficializate. Asta înseamnă că nu doar polițiștii rutieri le pot da amenzi celor care încalcă regulile de circulație, ci și polițiștii locali, astfel că sunt șanse mai mari ca neregulile trotinetiștilor să fie sancționate. Citește articolul
Modificările fiscale și creșterea amenzilor contabile aduc noi riscuri pentru companie. Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să stabilească cum să le minimizeze, asigurându-se că firma are controale interne bune pentru a respecta noile reguli.
Un nou calup consistent de modificări fiscale privind impozitul micro, impozitul pe profit, taxele salariale (și nu numai) este cuprins într-o ordonanță de urgență oficializată vineri. Majoritatea măsurilor din aceasta fuseseră vehiculate în spațiul public, pe surse, și în lunile premergătoare oficializării Legii reformei fiscale, dar Guvernul păruse să renunțe la ele pe moment. Citește articolul
Orice modificare importantă în modul de operare a companiei, cum ar fi obținerea licențelor, aduce noi riscuri sau le modifică pe cele existente. Acest departament evaluează și gestionează aceste riscuri pentru a proteja afacerea.
Din 2024 ar trebui să devină operațional sistemul licenței industriale unice, ale cărui baze legislative s-au pus anul trecut, printr-o ordonanță de urgență. În acest sens, Guvernul a aprobat recent o hotărâre care stabilește organizarea și funcționarea unui oficiu dedicat, care va avea un rol central în obținerea licenței industriale unice: solicitanții vor depune o singură solicitare pentru licența industrială, iar oficiul, prin Punctul de contact unic electronic, se va ocupa de comunicarea cu autoritățile responsabile. Odată pus în mișcare, sistemul va însemna simplificarea majoră a procedurii de obținere a licenței industriale. Citește articolul