Pentru a evita greșelile și posibilele amenzi legate de plata taxelor, acest departament trebuie să se asigure că procedurile interne de plată sunt actualizate conform noilor reguli și că riscurile sunt gestionate corespunzător.
Regulile pentru completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) au fost schimbate de Ministerul Finanțelor (MF), conform unui ordin recent oficializat. Documentul este utilizat de contribuabili, printre altele, pentru achitarea impozitelor, taxelor și a altor obligații. Citește articolul
Acest departament identifică și reduce riscurile la care este expusă compania. Articolul arată cum anumite interpretări fiscale pot duce la dispute cu autoritățile și ajută la înțelegerea cum să se evite astfel de situații și să se asigure conformitatea internă.
Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de la începutul lunii septembrie, în cauza C-461/2021, aduce clarificări cu privire la documentele necesare în vederea justificării scutirii de TVA pentru serviciile de transport legate de importul de bunuri și, totodată, cu privire la posibilitatea deducerii cheltuielilor profesionale legate de prestarea de servicii, din impozitul plătit către autoritățile fiscale pentru veniturile obținute de către nerezidenți. În urma acestei decizii, n-ar trebui să avem modificări ale legislației fiscale de la noi, însă practica inspectorilor fiscali ar trebui să se schimbe. Citește articolul
Pentru că e-Factura introduce noi metode de control și ajută la reducerea riscurilor de fraudă și a erorilor umane legate de facturare.
Majoritatea companiilor respondente în cadrul unui sondaj realizat de PwC România se așteaptă la simplificarea controalelor fiscale după ce va fi implementată facturarea electronică în relația dintre companii (B2B), care devine obligatorie din 2024. Citește articolul
Identifică și gestionează riscurile financiare și legale care pot apărea din nerespectarea regulilor de delegare, asigurând că firma are controale interne bune.
Într-un peisaj economic dinamic, călătoriile de afaceri au devenit un factor cheie în dezvoltarea companiilor și în consolidarea relațiilor comerciale. Astfel, aspectele referitoare la diurne devin importante, atât pentru angajatori, cât și pentru salariați. Indemnizația de delegare zilnică neimpozabilă în România este setată la un plafon maxim de 57,5 lei pe zi și în limita a trei salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat. Majoritatea angajatorilor din sectorul privat stabilesc nivelul diurnelor la limita superioară a plafonului neimpozabil. Prin comparație, în majoritatea statelor membre UE, indemnizația de delegare zilnică este de 35 euro pe zi, cu un maxim neimpozabil de 87,5 euro pe zi, în limita a trei salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat. Citește articolul
O reorganizare amplă implică potențiale riscuri financiare și operaționale, iar acest departament este interesat de asigurarea unor controale interne adecvate pentru a menține stabilitatea organizației.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice situație care ar putea aduce probleme firmei. Prin înțelegerea cum se pot eșalona plățile la stat, ei pot evalua și reduce riscurile financiare, cum ar fi amenzile sau blocarea conturilor, atunci când firma are dificultăți cu plățile.
O firmă are posibilitatea legală de a accesa mai multe eșalonări la plată într-un an calendaristic, însă cu condiția ca fiecare eșalonare la plată să fie finalizată cu succes. Astfel, se pot accesa mai multe eșalonări, dar numai în mod succesiv, nu concomitent. Citește articolul
Acest departament trebuie să evalueze riscurile legate de nerespectarea termenelor SGR, posibilele amenzi sau impactul negativ asupra reputației companiei dacă sistemul nu funcționează corect.
Sistemul de garanţie-returnare destinat ambalajelor primare nereutilizabile (sticlă, plastic, metal - volum între 0,1 - 3 litri), prin care comercianții ar trebui să rețină o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat și pe care să o returneze apoi clienților trebuie să intre în vigoare din 30 noiembrie 2023. Încă de anul trecut însă, în cadrul administratorului SGR s-a pus problema că termenul nu este fezabil și că, cel mai probabil, implementarea mecanismului va trebui făcută cu întârziere. Pe 13 septembrie, ReturRO, administratorul sistemului anunțat că a solicitat oficial, printr-o cerere către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, o prelungire de cel puțin trei luni a termenului de intrare în vigoare. În urma ședinței de Guvern de astăzi, ministerul a declarat că nu este de acord cu această solicitare și că trebuie făcute toate pregătirile până la termenul-limită. Citește articolul
Acest departament este interesat să identifice și să prevină riscurile pentru firmă. O înțelegere corectă a noilor reguli de TVA și a modului de completare a declarațiilor ajută la evitarea greșelilor fiscale care ar putea duce la amenzi sau probleme financiare.
După apariția unei legi cu noi operațiuni scutite de TVA, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat recent decontul de TVA (formularul 300), pentru a-l adapta la acestea, iar zilele trecute a fost pusă la dispoziție și versiunea electronică actualizată aferentă. Noua formă a decontului se folosește începând cu obligațiile fiscale aferente lunii august 2023, deci la termenul din 25 septembrie 2023. Citește articolul
Încălcarea drepturilor de autor poate aduce amenzi mari și daune de imagine. Acest departament trebuie să identifice și să controleze riscurile legate de proprietatea intelectuală pentru a proteja compania.
Cine scrie, cum scrie, ce scrie sau cum interpretează sau orice creație care se încadrează în definiția Legii 8/1996, intră sub protecția dreptului de autor și se poate utiliza exclusiv în aceste condiții, cu respectarea unor garanții ori chiar restricții. Pornind de falsa interpretare că din momentul în care autorul sau autorii, după caz, au lansat o operă sau o creație în spațiul public, chiar și fără precizarea dispozițiilor legale incidente sau chiar fără a impune o taxă ori un cost pentru vizionarea/consultarea ei, ea devine „un bun public” și poate fi utilizată fără restricții, multiplicată sau chiar valorificată de oricine, se ajunge foarte ușor în situația în care dispozițiile legale sunt încălcate. Citește articolul
Schimbările globale în domeniul energiei și creșterea costurilor salariale pot crea riscuri noi de piață sau financiare, pe care acest departament le analizează și le ajută să fie gestionate.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul