Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor financiare (amenzi mari) și operaționale (imposibilitatea de a vinde produse) ce pot apărea din nerespectarea cerințelor SGR.
Sistemul de garanţie-returnare destinat ambalajelor primare nereutilizabile (sticlă, plastic, metal - volum între 0,1 - 3 litri), prin care comercianții ar trebui să rețină o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat și pe care să o returneze apoi clienților va intra în vigoare din 30 noiembrie 2023. Pentru cei care pun pe piață astfel de ambalaje, 2023 este anul în care trebuie să bifeze mai multe obligații. Citește articolul
Acest departament se ocupă de identificarea și gestionarea riscurilor care pot afecta compania. Articolul subliniază riscuri operaționale și financiare, cum ar fi erorile de sistem, interpretările greșite ale solicitărilor sau imposibilitatea de a accesa platforma ANAF, care pot duce la dificultăți pentru companie.
După un an și jumătate de la instituirea obligativității de a avea cont în Spațiul Privat Virtual (SPV), pentru a putea relaționa cu reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii au identificat în practică atât avantaje, cât și dezavantaje. Cert este, însă, că sunt necesare, în continuare, îmbunătățiri. Iată ce am aflat de la Alexandru Tabacu, Senior Tax Partner la Voicu & Filipescu Tax Advisers. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile financiare și operaționale. Nerespectarea noilor reguli de facturare electronică poate duce la amenzi sau la pierderea dreptului de deducere a TVA-ului, ceea ce reprezintă un risc important.
Chiar dacă România n-a obținut o derogare expresă de la Directiva europeană de TVA pentru a impune necesitatea facturii electronice originale la deducerea taxei, acest deziderat tot va fi atins la un moment dat, consideră reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF). Practic, vorbim de o consecință indirectă a trecerii la obligativitatea generalizată de folosire a sistemului e-Factura în relația dintre companii. Chiar și așa, specialiștii KPMG România spun că inspectorii fiscali nu vor putea să refuze dreptul de deducere, dar probabil că vor fi mai scrupuloși când se prezintă facturi tipărite. Citește articolul
Articolul ajută la înțelegerea riscurilor legale și de reputație care pot apărea dacă programul de muncă nu este modificat conform legii, permițând departamentului să stabilească măsuri de prevenție.
Nu de puține ori, angajații din comerț se plâng de schimbările bruște ale programului de lucru: de pe o zi pe alta, managerul magazinului îi anunță că trebuie să vină la lucru ori că programul se prelungește din diverse motive, cu încălcarea dreptului angajatului la repaus zilnic și săptămânal. Programul de lucru devine astfel extrem de imprevizibil și se întâmplă destul de frecvent ca ceea ce scrie în contract să nu fie respectat. Citește articolul
Modificările legislative pot crea noi riscuri pentru companie, de exemplu, legate de calificarea personalului. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja afacerea.
Legile învățământului au fost modificate, astfel încât absolvenții ciclurilor universitare anterioare adoptării sistemului Bologna să nu fie afectați, iar drepturile acestora să rămână aceleași, în condițiile în care noile legi ale educației nu mai făceau echivalarea vechilor diplome universitare cu cele noi. În ceea ce privește învățământul preuniversitar, una dintre modificări aduce și o premieră: referirea la atitudinea elevilor, ca parte a competențelor pe care aceștia trebuie să le deprindă în școală. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile asociate cu reprezentarea fiscală. O împuternicire incorectă sau o reprezentare necorespunzătoare poate duce la amenzi sau probleme legale, iar ei trebuie să se asigure că există controale interne pentru a preveni astfel de situații și a gestiona riscurile.
Ca o regulă generală, ținând cont de prevederile art. 18 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, contribuabilii pot fi reprezentați printr-un împuternicit în relația cu organul fiscal. Astfel, conţinutul şi limitele reprezentării sunt cele cuprinse în împuternicire sau stabilite de lege. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile de siguranță, cum ar fi furturile în călătorii, și problemele de funcționare ale sistemelor esențiale (precum cardul de sănătate), pentru a identifica pericolele potențiale și a propune măsuri de prevenție.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Orice schimbare majoră în procesele financiare introduce riscuri noi. Acest departament va analiza cum se pot evita erorile, cum se asigură conformitatea și ce controale interne trebuie adaptate pentru a funcționa eficient cu noul sistem e-Factura.
Pentru firme, trecerea la facturarea electronică obligatorie va veni cu unele provocări, astfel că specialiștii atrag atenția asupra aspectelor esențiale de avut în vedere. Guvernul dorește ca toate firmele să folosească e-Factura, în relația dintre ele, de la 1 ianuarie 2024. Și, din moment ce derogarea necesară de la autoritățile europene a venit deja, acum rămâne doar ca autoritățile de la noi să se hotărască asupra detaliilor tehnice și legislative. Citește articolul
Schimbările fiscale pot aduce noi riscuri financiare sau de nerespectare a legii, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri, adaptând controalele interne.
Măsurile fiscale care sunt dezbătute intens în Coaliția de guvernare de câteva luni încă n-au fost definitivate. Însă un aspect important este că autoritățile ar vrea ca aplicarea lor să fie făcută, de principiu, de la 1 ianuarie 2024, conform unor declarații recente ale ministrului finanțelor. Totodată, prim-ministrul României a precizat că măsurile fiscale urmează să fie finalizate, dezbătute, aprobate și oficializate până la finalul lunii septembrie 2023. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile financiare și operaționale ale companiei, iar modificările legislative care pot crește cheltuielile sau pot afecta modul de funcționare a afacerii sunt de interes.
Într-o propunere legislativă înregistrată la Senat în primăvară, mai mulți parlamentari cer interzicerea stabilirii altor libere legale pentru angajații din mediul privat, în lipsa unor compensații pentru angajatorii care, din cauza atâtor tipuri de zile libere la care au dreptul angajații lor și pe un fundal economic extrem de dificil, riscă să ajungă în faliment. Propunere a fost respinsă marți la Senat și a primit numai avize negative, iar Consiliul legislativ critică parlamentarii care au depus-o pe motiv că nu știu să scrie și să motiveze propuneri legislative. În expunerea de motive, parlamentarii nu par să cunoască foarte bine conceptele legale cu care operează și nici scopul în care se referă la ele, iar textul propunerii, extrem de precar și nespecific, pare să fie mai mult un manifest către colegii senatori și deputați de a nu mai vota și alte libere legale, 15 fiind deja prea multe. La puțin timp după această propunere, în Parlament a mai apărut una, de data asta cu ideea decontării sporurilor pentru angajații ce trebuie să lucreze în zilele de sărbătoare legală. Citește articolul