Identifică riscuri legate de conformitatea cu noile reguli, dificultăți în deducerea TVA și necesitatea de a gestiona aceste riscuri la nivelul companiei.
Trecerea, în relația B2B, la obligația generalizată de facturare electronică, ce este așteptată în 2024, va veni la pachet cu o serie de dificultăți majore pentru afacerile din România, sunt de părere specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Însă lucrurile s-ar putea dovedi complicate, în contextul folosirii sistemului e-Factura, atât în relația dintre contribuabili și stat, cât și în relațiile cu clienții sau partenerii de afaceri. Citește articolul
Articolul ajută la identificarea și reducerea riscurilor financiare și de reputație care pot apărea din nerespectarea regulilor privind programul de lucru și compensarea orelor suplimentare.
Repartizarea timpului de muncă este, de multe ori, o provocare și pentru cei care activează în domeniul resurselor umane, iar abordarea transparentă, alături de o informare corectă și concretă din partea angajatorului devine chiar un element esențial pentru a preîntâmpina situațiile care se pot transforma într-un conflict. Citește articolul
Orice schimbare majoră, cum ar fi trecerea la facturarea electronică, poate aduce riscuri noi pentru companie (legate de conformitate sau de funcționarea sistemelor), iar acest departament trebuie să identifice și să prevină problemele.
Trecerea la o obligație generalizată de folosire a sistemului e-Factura în relația dintre firme (B2B) va aduce cu sine și dispariția, măcar parțială, a necesității de a arhiva facturile în format tipărit, sunt de părere fiscaliștii. Deși obligativitatea generalizată de folosire a e-Factura în relația B2B se poate introduce de la 1 ianuarie 2024, autoritățile încă n-au decis cum vor proceda concret. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile operaționale și de conformitate. Modificările legislative privind personalul pot crea noi riscuri, cum ar fi blocarea accesului tinerilor talente în companie sau riscuri legale dacă politicile de angajare nu sunt adaptate.
Noua lege a învățământului superior, în vigoare de la începutul lunii, ar urma să fie modificată, potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea deputaților, astfel încât să se elimine posibilitatea ca profesorii universitari să-și continue activitatea cu mult peste vârsta legală de pensionare. Citește articolul
Analizează aceste informații pentru a identifica și reduce riscurile legate de nerespectarea legislației muncii, cum ar fi amenzile pentru munca nedeclarată sau pentru contracte încheiate incorect.
Angajarea studenților înseamnă pentru mulți dintre ei prima experiență de muncă remunerată, într-un cadru formal. Tocmai pentru că discutăm de oameni fără prea multă experiență și pentru care cunoașterea legii s-ar putea să fie la un nivel minimal, unii angajatori pot fi tentați să încheie contracte mai târziu sau deloc, să ceară muncă suplimentară acolo unde e interzisă de lege, să scrie contracte sărace în conținut sau să nu le declare la timp ori să pretindă chiar celor tineri să dea așa-zise probe de lucru ce reprezintă muncă nedeclarată și neremunerată. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea unui risc major pentru companie, legat de posibile acuzații penale din cauza modului în care sunt interpretate regulile fiscale.
Specialiștii au observat în practica Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) o problemă cu privire la fapta de reținere și neplată a taxelor salariale (printre altele) în cel mult 60 de zile de la scadență. Mai precis, angajatorii riscă să se trezească cu sesizări penale doar în urma declarării taxelor salariale, deși nici taxele n-au fost reținute, nici salariul net n-a fost plătit. Situația este una atipică și specialiștii consideră că ANAF n-ar trebui să facă sesizări penale atunci când o întâlnesc. Citește articolul
Acest departament evaluează și controlează riscurile cu care se confruntă compania. Falimentul unui asigurator sau problemele legate de valabilitatea polițelor RCA reprezintă un risc mare (ex: mașini neasigurate), iar articolul oferă informații pentru a gestiona aceste situații și a evita problemele.
Chiar dacă Euroins se află acum în procedură de faliment, polițele emise anterior declanșării acestei proceduri continuă să fie valabile, iar șoferii le mai pot folosi până cel târziu pe 7 decembrie, deoarece termenul inițial de valabilitate - 8 septembrie - a fost prelungit cu 90 de zile. Asta înseamnă că ele sunt valabile inclusiv la ieșirea din țară. Totuși, dacă întoarcerea se va face după 7 decembrie, e indicată achiziționarea unei alte polițe, care să producă efecte după această dată. Citește articolul
Oferă informații despre cum pot fi gestionate riscurile financiare legate de taxele și amenzile de mediu, ajutând compania să-și planifice mai bine banii și să prevină situații dificile.
O procedură specială de eșalonare la plată a obligațiilor de mediu urmează să fie stabilită printr-un ordin separat al Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor (MMAP), conform unui proiect de ordin apărut joi în dezbatere publică. Practic, ministerul trebuie să vină cu o procedură specială deoarece Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) este considerată organul fiscal competent în materia obligațiilor de mediu ale contribuabililor. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor în mediul de lucru (ex: barierele lingvistice, lipsa de comunicare) și la dezvoltarea planurilor pentru a preveni incidentele și a asigura controale interne eficiente.
Legea sănătății și securității în muncă (SSM) prevede că angajatorul trebuie să ia măsurile care se impun pentru a asigura securitatea și sănătatea salariaților, să prevină riscurile profesionale, dar și să-i informeze și să-i instruiască pe aceștia. În realitatea pieței muncii din țara noastră, unor angajatori le revine obligația de a bifa regulile de SSM în contextul unei echipe mixte, de angajați români și străini. Ar trebui angajatorul să ia în considerare barierele lingvistice dintre angajații săi, care s-ar putea să nu se înțeleagă în aceeași limbă? Ar trebui angajatorul să ia în calcul ce înseamnă atare bariere lingvistice în privința riscurilor de SSM? Un exemplu de astfel de situație, în articolul de azi. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor financiare și de reputație care pot apărea din întârzieri sau anulări de zboruri, permițând dezvoltarea de strategii pentru a le minimiza și pentru a asigura continuitatea operațiunilor.
În cazul în care, potrivit legislației europene, drepturile le sunt afectate, pasagerii curselor aeriene au dreptul la compensații. Totuși, potrivit reprezentanților Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), acest lucru este posibil doar dacă se depune o reclamație scrisă la compania de transport aerian sau, în funcție de fiecare situație în parte, la ANPC. Citește articolul