avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 739 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 11 - 17 septembrie 2023

Ei sunt interesați de posibilele schimbări legislative pentru a identifica rapid riscurile noi sau modificările la riscurile existente care ar putea afecta compania și a se asigura că există măsuri de protecție adecvate.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
11 Septembrie 2023 | 1 | 623 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Analiză / Scăderea drastică de la consum trage în jos creșterea economică și încasările bugetare

Articolul vorbește despre riscuri precum inflația mare, scăderea cheltuielilor oamenilor, incertitudinea legată de taxe și influențe din afara țării, toate fiind importante pentru a identifica și a gestiona riscurile care pot afecta afacerea.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
11 Septembrie 2023 | 507 | Timp de citire: 2 min.

Ponderea consumului privat la formarea PIB scade, pe măsură ce puterea de cumpărare este erodată de inflație, iar dobânzile înalte descurajează creditarea. Astfel, unul din motoarele de creștere economică scade sensibil, tragând după el și creșterea economică și perspectiva creșterii veniturilor bugetare aferente consumului.  Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Începe școala. Care este structura anului școlar 2023-2024 și câte vacanțe vor avea elevii

Departamentul de Managementul Riscului este interesat de posibilele riscuri financiare și operaționale care pot apărea din modificarea regimului tichetelor de masă, mai ales în contextul trecerii la numerar, care poate afecta trasabilitatea și controlul cheltuielilor.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
11 Septembrie 2023 | 898 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

OIM: Angajatorii trebuie să facă mai mult pentru sănătatea ochilor angajaților. Care sunt obligațiile pe care le au firmele și care e regimul fiscal al cheltuielilor

Acest departament este interesat de gestionarea riscurilor asociate cu nerespectarea obligațiilor legale privind sănătatea oculară a angajaților, pentru a evita amenzi, litigii sau chiar riscuri penale pentru companie.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Septembrie 2023 | 1 | 8045 | Timp de citire: 4 min.

Organizația Internațională a Muncii (OIM) trage un semnal de alarmă în privința importanței ce trebuie acordată sănătății ochilor, concluzionând că angajatorii nu fac suficient pentru a preveni deficiențele de vedere sau acutizarea acestora în mediul de lucru. Obligația angajatorilor de a deconta costul ochelarilor a fost printre temele de interes la începutul acestui an, în urma unei decizii care a readus în atenție că angajatorii trebuie să se preocupe și de sănătatea ochilor celor care petrec mult timp în fața ecranelor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajații nu pot fi concediați doar pentru că refuză să se întoarcă la munca de la birou

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor care pot apărea din modificările modului de lucru, prevenind conflictele sau eventualele procese în instanță.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Septembrie 2023 | 2 | 11118 | Timp de citire: 4 min.

Chiar dacă în alte state se discută despre măsuri drastice luate împotriva celor care nu doresc să se întoarcă la munca de birou, adică inclusiv concedierea acestora, legislația noastră nu permite sancționarea angajaților care nu doresc să urmeze schimbarea de optică a angajatorului în materia muncii de acasă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

O persoană fizică, amendată cu 2.000 de euro pentru postarea pe Facebook a înregistrării cu un pacient din spital

Acest departament ar fi interesat pentru a înțelege cum astfel de incidente, care implică scurgerea de date și nerespectarea legilor, pot afecta reputația și siguranța financiară a companiei. Ei caută să identifice riscurile și să pună în aplicare măsuri ca să prevină apariția problemelor grave, cum ar fi amenzile sau pierderea încrederii clienților.

avocatnet.ro în Date personale & viața privată
9 Septembrie 2023 | 5113 | Timp de citire: 1 min.

În urma unei investigații finalizate în iunie, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDC) a amendat cu aproape 2.000 de euro o persoană fizică pentru postarea pe Facebook a unei înregistrări cu o pacientă din spitalul în care lucrează, fără acordul acesteia. Nu este prima amendă dată unei persoane fizice pentru prelucrarea nelegală de date personale. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Speță problematică

O firmă vinde o mașină second hand către o persoană fizică ce n-are cont bancar. Cum se poate încasa contravaloarea, din moment ce depășește 10.000 lei?

Articolul evidențiază riscurile financiare și operaționale asociate cu nerespectarea plafoanelor de încasări în numerar și sancțiunile posibile, ajutând la implementarea controalelor interne necesare pentru a preveni încălcările și a proteja firma.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
8 Septembrie 2023 | 6626 | Timp de citire: 2 min.

Avem o situație ipotetică în care o persoană juridică vinde o mașină la mâna a doua către o persoană fizică. Prețul convenit este de 25.000 de lei, însă problema este că persoana fizică vrea să achite suma integral în numerar, pentru că n-are cont bancar. Cum se poate proceda, din moment ce persoana juridică poate încasa în numerar maximum 10.000 de lei pe zi de la o persoană fizică pentru livrarea unui bun? Teoretic, sunt două soluții - ori plata în rate, ori depunerea sumei direct în contul firmei. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Formalismul excesiv, criticat din nou

CJUE: Scutirea de TVA la transportul legat de importul bunurilor NU poate fi refuzată de ANAF doar pe motive de formă

Ajută la prevenirea amenzilor și a taxelor suplimentare din partea autorităților fiscale, oferind indicații despre ce documente sunt necesare și cum să gestionezi riscurile de neconformitate în cadrul firmei.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Septembrie 2023 | 2 | 3903 | Timp de citire: 3 min.

Formalismul excesiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost criticat din nou de judecători. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), scutirea de TVA pentru transportul legat de importul bunurilor nu poate fi refuzată automat de ANAF doar pentru că firma prezintă alte documente decât cele cerute de legislația autohtonă. Cu alte cuvinte, inspectorii trebuie să verifice dacă sunt îndeplinite condițiile de fond pentru a acorda scutirea de taxă, trecând cu vederea, dacă este cazul, cerințele de formă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Pauzele lungi și dese: Angajatorul le-a dat de ales lucrătorilor între pauza de masă și cele de țigară

Acest departament este interesat de identificarea și prevenirea riscurilor care pot afecta compania, cum ar fi posibilele litigii legate de discriminare sau nerespectarea legislației muncii în privința pauzelor.

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Septembrie 2023 | 2 | 12070 | Timp de citire: 5 min.

Pauzele lungi și dese, cheia marilor succese, nu? Într-o relatare recent descoperită, un angajat povestește că a fost informat pe e-mail de către angajator că la fiecare pauză de țigară (care presupune ieșirea obligatorie din incintă) trebuie să se deponteze pe perioada pauzei, iar că perioadele petrecute la țigară vor reprezenta, practic, echivalentul pauzei de masă - asta, pentru corectitudine față de cei nefumători. Deși Codul muncii menționează „alte pauze” și stabilește când e obligatorie pauza de masă, dar că ea nu se include în timpul de muncă decât dacă angajatorul stabilește asta, pauza de țigară este, în mod cert, o chestiune pe care fiecare o poate reglementa intern după cum consideră - dar cu necesara egalizare a tratamentului față de cei nefumători. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Monitorizarea celor cu averi mari

Ce pot face persoanele fizice nemulțumite de impunerile suplimentare ale ANAF

Acest departament identifică și gestionează potențialele probleme care pot afecta compania. Informațiile despre cum sunt monitorizate fiscal persoanele cu averi mari sunt importante, mai ales dacă acestea sunt fondatori, acționari importanți sau directori cheie, deoarece problemele lor fiscale personale pot afecta reputația sau stabilitatea financiară a companiei.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
8 Septembrie 2023 | 1 | 2548 | Timp de citire: 4 min.

În contextul în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a decis recent să monitorizeze separat persoanele fizice cu averi mari, amintim principalele opțiuni pe care le are la dispoziție orice persoană fizică nemulțumită de impunerile suplimentare rezultate în urma controalelor fiscale - contestarea pe cale administrativă și contestarea în instanță. Citește articolul