Acest departament este interesat de cum noile reguli fiscale pot reduce riscurile financiare pentru companie, cum ar fi plata taxelor de două ori sau implicarea în litigii fiscale, și cum să se asigure că sistemele interne sunt pregătite pentru aceste schimbări.
O amplă reformă a impozitării afacerilor a fost inițiată recent de Comisia Europeană prin publicarea a două proiecte de directive. Acestea se vor adresa, în esență, companiilor care activează în mai multe state membre ale UE, indiferent dacă vorbim de întreprinderi micro, mici, mijlocii sau mari. Scopul lor, pe termen lung, este reducerea costurilor de conformare și a riscurilor de apariție a litigiilor, dar și stabilirea unui cadru previzibil, stabil și just pentru impozitarea afacerilor. Citește articolul
Pentru a identifica și gestiona riscurile legate de înmatricularea sau achiziția de vehicule, în special cele furate, și pentru a se asigura că toate procesele companiei legate de vehicule respectă noile reglementări pentru a reduce riscurile operaționale.
Guvernul a modificat normele de aplicare a Codului Rutier, în sensul clarificării interdicției de înmatriculare a vehiculelor furate în străinătate. De asemenea, se introduc numerele de înmatriculare la primării, cu indicativ format din cifre, în locul abrevierii denumirilor localităților, pentru o mai bună identificare în trafic. În plus, conform noilor norme, publicate astăzi în Monitorul Oficial, permisul internațional de conducere va putea fi eliberat și de Direcția Permise de Conducere și Înmatriculări, nu doar de asociația Automobil Club Român. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că plățile întârziate reprezintă un risc financiar major pentru companie, iar noile reguli pot ajuta la reducerea acestui risc prin stabilirea unor termene clare și stricte, îmbunătățind controlul intern.
În condițiile în care legislația actuală nu conține un termen maxim ferm pentru plata facturilor pentru livrările de bunuri și prestările de servicii în relația B2B, autoritățile europene vor să impună un termen unic de 30 de zile calendaristice (fără excepții), care ar fi valabil inclusiv în relația B2G. Măsura este prevăzută de un proiect de regulament inițiat recent de Comisia Europeană care va înlocui dispozițiile stabilite acum, în mod individual, de fiecare stat membru. Citește articolul
Pentru a se asigura că utilizarea fondurilor pentru formare respectă toate regulile și pentru a evalua riscurile asociate cu acceptarea și implementarea unui program de ajutor de stat.
O inițiativă a unor deputați, înregistrată în aprilie în Parlament, propune instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru angajatorii care vor să-și formeze profesional angajații (așa cum îi obligă, de fapt, legea) și care nu-și permit neapărat acest lucru. La Senat, propunerea a fost respinsă la votul recent, dar votul final rămâne la deputați. Dacă propunerea ar ajunge lege, angajatorii ar putea să obțină cupoane de formare profesională, de diverse valori, în funcție de nivelul de calificare/recalificare al cursului, pe care să le folosească doar la furnizorii agreați. Chiar dacă și deputații vor da un vot de respingere propunerii, trebuie menționat că strategia de formare a adulților pentru 2023 - 2027 ia în calcul ajutarea companiilor cu cheltuielile pentru formarea profesională, într-un fel sau altul. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile legale și financiare care pot apărea din nerespectarea legii muncii, cum ar fi gestionarea incorectă a concediilor, pentru a preveni posibile amenzi sau procese.
Periodic, dacă nu chiar în fiecare zi, apar întrebări privind modul în care ar trebui să se desfășoare o relație de muncă, iar cele privind concediul de odihnă anual plătit au fost, și în această vară, printre cele mai des întâlnite de mine. Avem în față o situație problematică, de data asta, pentru că angajatul nu vrea să intre în concediu, vrea bani la terminarea (în curând) a raportului său de muncă, iar angajatorul nu vrea să-i compenseze zilele de concediu neefectuate, ci vrea să-l vadă plecând în concediu. Cum procedăm? Citește articolul
Oferă indicatori economici importanți (evoluția salariilor, inflația, producția industrială) care pot semnala riscuri financiare, operaționale sau de piață, ajutând la evaluarea expunerii companiei la diverse condiții economice.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Știrile despre declinul economic (ex: Germania, China) și incertitudinile pieței (ex: imobiliare, petrol) sunt cruciale pentru identificarea, evaluarea și mitigarea riscurilor care pot afecta stabilitatea și operațiunile companiei.
În sinteza știrilor bursiere de astăzi, discutăm despre faptul că dividendele speciale în valoare (brută) totală de 9,3 milioane de lei, de pe urma vânzării Hidro, care urmează să fie plătite pe 29 septembrie, ar putea avea un efect la nivelul întregii piețe de capital locale, nu doar în buzunarul investitorilor. Analizăm piața imobiliară de la noi și aruncăm un ochi în China, la evoluția pieței de acolo. Și aflăm că Arobs Transilvania Software, cea mai valoroasă companie de tehnologie de la bursă, va trece de pe AeRO pe piața principală, din 25 septembrie. Mai multe detalii și analize aprofundate, în colaborare cu partenerii noștri de la Investimental. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor la care se expune compania, cum ar fi amenzile pentru nerespectarea termenelor de notificare sau problemele legate de subcontractarea interzisă, care sunt menționate în articol.
Angajatorii privați pot externaliza completarea și transmiterea datelor în registru către prestatori de servicii. Cu toate acestea, angajatorii trebuie să notifice inspectoratul teritorial de muncă (ITM) în legătură cu încheierea contractelor de prestări de servicii și să furnizeze datele de identificare ale prestatorului. În cazul în care se schimbă prestatorul, angajatorul trebuie să încheie un nou contract și să notifice din nou ITM-ul. Netransmiterea acestor informații poate duce la amenzi între 3.000 și 6.000 de lei. Citește articolul
Greva introduce un risc operațional semnificativ, putând duce la întârzieri sau blocaje în interacțiunea cu autoritățile fiscale, ceea ce necesită o evaluare și planificare a măsurilor de atenuare a impactului.
Intrarea în grevă generală a bugetarilor finanțiști din Federația Sindicatelor din Administrația Fiscală „Solidaritatea” (FSAFS) este estimată pentru 25 septembrie 2023, așa cum reiese din declarațiile recente ale președintelui organizației. Inițial, se dorea o intrare coordonată în grevă generală a tuturor organizațiilor finanțiștilor, însă până la urmă doar FSAFS anunță că este decisă să ducă demersul până la capăt. În paralel, protestele spontane deja afectează o parte a contribuabililor. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile la care este expusă compania. Articolul evidențiază riscuri operaționale și legale semnificative, cum ar fi amenzile mari, problemele penale și impactul asupra reputației, care pot apărea din nerespectarea legislației muncii sau din necooperarea cu autoritățile.
Inspectoratele teritoriale de muncă ar trebui să descurajeze încălcarea legii și să prevină situațiile care prejudiciază lucrătorii și statul. Relațiile de muncă trebuie protejate pentru a evita abuzurile și pentru a asigura, totodată, concurența loială între angajatori. Cu toate acestea, un caz prezentat de presă luna trecută ridică întrebări cu privire la eficiența controalelor și aplicarea corectă a legii. Citește articolul