Departamentul de Managementul Riscului este direct interesat de noile reglementări privind prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și de schimbările în modul de calcul al amenzilor penale pentru companii, pentru a evalua și gestiona riscurile financiare și legale.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 10 - 16 iulie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile legate de nerespectarea regulilor SGR (cum ar fi amenzi) și stabilește proceduri interne pentru a asigura că firma funcționează conform cerințelor sistemului.
Pentru ca sistemul de garanție-returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile să se poată aplica din noiembrie, așa cum este stabilit, autoritățile pun la punct, în această perioadă, o serie de detalii. Astfel, printr-un ordin apărut luni, Ministerul Mediului a stabilit simbolul care indică apartenența unui produs la SGR și care va apărea pe ambalajul sau eticheta acestuia. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea legilor, care pot afecta negativ operațiunile sau reputația companiei.
De la jumătatea lunii iunie, șoferii trebuie să folosească luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă pe toate drumurile publice, nu doar pe autostrăzi, drumuri expres sau europene, așa cum stabilea Codul rutier anterior. Pentru că acum obligația se aplică pe toate categoriile de drumuri publice, faza scurtă sau luminile de zi trebuie folosite inclusiv în localități. Citește articolul
Acest departament vrea să se asigure că firma nu își asumă riscuri inutile. Ei ar fi interesați să știe cum să evite situațiile în care firma ar putea fi penalizată la un control, dacă nu aplică corect regulile privind banii de telemuncă.
Pentru telesalariați, firmele pot să acorde lunar până la 400 de lei, în regim de netaxare, bani care să acopere cheltuieli generate telesalariaților, precum cele ce țin de consumul de energie electrică, abonamentul de date sau cheltuieli pentru mobilier. În mod normal, între angajații part time și cel full time, legea nu permite diferențieri în materie de beneficii - cu toate acestea, în cazul particular al celor 400 de lei, în unele cazuri ar putea fi o problemă că toți angajații primesc aceeași sumă de bani. Citește articolul
Articolul ajută la identificarea și prevenirea riscurilor de fraudă financiară legate de investiții, furnizând informații valoroase pentru protejarea activelor companiei și implementarea unor controale interne eficiente.
Dacă ești interesat de investițiile în piața de capital, trebuie să știi că posibilitatea de a fi înșelat nu este deloc neglijabilă, după cum avertizează chiar Autoritatea de Supraveghere Financiară, care a identificat cel puțin 170 de brokeri neautorizați și aproape 200 de site-uri aparținând unor astfel de entități. Pentru a evita fraudele, poți verifica legitimitatea broker-ului la care apelezi, înainte de a face orice fel de tranzacție. Dacă folosești ”serviciile” unor entități neautorizate, nu numai că îți riști economiile, dar pierzi și dreptul de a fi despăgubit din fondul de compensare a investitorilor. Obligația de a verifica legitimitatea intermediarilor îți aparține, iar în rândurile care urmează afli cum poți face acest lucru. Citește articolul
Acest departament este interesat de reducerea riscurilor legate de accidente și urgențe medicale la locul de muncă, prin asigurarea că există personal instruit și dotări necesare pentru intervenție rapidă.
Toți angajatorii au obligații în materia acordării primului ajutor, iar pentru acordarea acestuia în mod efectiv trebuie instruiți și desemnați lucrători din unitate, al căror număr ar trebui să fie adecvat dimensiunii și riscurilor specifice unității. Complementar, în fiecare unitate trebuie să se regăsescă cel puțin o trusă medicală. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice situație care ar putea aduce riscuri financiare sau legale pentru companie. O gestionare incorectă a impozitelor sau a corecțiilor fiscale, așa cum este descrisă în articol, ar putea duce la penalități sau amenzi. Ei trebuie să se asigure că există controale interne clare pentru a gestiona aceste situații și a minimiza riscurile.
Dacă nu este fructificată valoarea maximă ce poate fi scăzută din impozitul micro sau pe profit prin sponsorizări, firmele pot alege să redirecționeze diferența rămasă în maximum șase luni de la termenul declarației pentru impozitul micro pe trimestrul IV sau al declarației anuale de impozit pe profit, conform legislației fiscale. După redirecționare, dacă impozitul se rectifică, fiind diminuat, atunci firmele trebuie să achite statului diferența redirecționată în plus, conform unei proceduri oficializate joi. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile operaționale și financiare majore, cum ar fi amenzile uriașe sau dificultatea de a justifica prețurile, pentru a implementa controale interne eficiente.
Decizia Executivului de a plafona adaosul comercial pentru o serie de alimente ”de bază” va intra în vigoare începând cu data de 30 iulie. Ordonanța emisă în acest sens aduce, însă, o serie de neclarități atât în ceea ce privește textul normei, cât și în ceea ce privește aplicabilitatea sa. Astfel, birocrația va crește, pentru că firmele vizate vor fi nevoite să întocmescă mult mai multe documente contabile prin care să justifice modul în care și-au stabilit prețurile. Mai mult, unii distribuitori vor putea ajunge în situația în care nu vor putea adăuga niciun fel de adaos comercial. În plus, nici modul în care trebuie întocmite declarațiile în baza cărora firmele vor dovedi conformarea la noile prevederi nu este foarte clar. Citește articolul
Nerespectarea noilor reguli de etichetare poate aduce amenzi și probleme de imagine, iar acest departament evaluează și gestionează astfel de riscuri pentru companie.
Etichetarea produselor alimentare se va face după o serie de reguli stricte, astfel încât consumatorii să poată identifica ușor originea ingredientelor ce intră în componența produsului, respectiv dacă ele provin exclusiv sau parţial din România sau dacă doar prelucrarea a avut loc în țara noastră, iar ingredientele sunt importate. Aceste reguli sunt cuprinse într-un proiect de lege aflat în dezbaterea senatorilor. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile financiare și legale ale companiei. Știind când o datorie fiscală nu mai poate fi cerută de stat ajută la evaluarea exactă a riscurilor financiare și la planificarea strategiilor pentru a le diminua.
Prin prezentul articol expunem principalele aspecte procedural-fiscale privind prescripția dreptului organului fiscal de a cere executarea silită. Totodată, amintim și care sunt situațiile în care poate să intervină suspendarea sau întreruperea prescripției. Citește articolul