Acest departament este interesat de modul în care pot fi evitate riscurile pentru companie, inclusiv cele legate de nerespectarea legilor privind condițiile de muncă. Articolul îi ajută să înțeleagă riscurile de amenzi sau probleme cu angajații dacă nu se asigură un mediu de lucru corespunzător.
Disconfortul termic intră, în mare măsură, în zona subiectivismului, fiecare individ resimțind în mod diferit temperatura din mediul său de lucru, însă sunt și obligații clare pe care fiecare angajator trebuie să le respecte. De exemplu, în perioadele din an în care se înregistrează temperaturi extreme, precum zilele acestea, angajatorii sunt obligați să ia măsuri pentru protecția salariaților proprii. Citește articolul
Restricțiile de acces sunt măsuri de control menite să prevină incidentele și să asigure siguranța. Acest departament este interesat de toate măsurile care reduc riscurile operaționale și de siguranță.
Noua lege care reglementează învațământul preuniversitar stabilește clar condițiile în care părinții sau însoțitorii elevilor pot avea acces în incinta școlilor, limitând strict această posibilitate. Școlile pot stabili detaliile modului concret în care elevii, profesorii și părinții au acces în incinta lor prin regulmente interne. Citește articolul
Orice schimbare în regulile de import/export, care, dacă nu este gestionată corect, poate duce la blocaje sau amenzi (riscuri operaționale și financiare), este de interes pentru acest departament.
Autoritatea Vamală Română (AVR) ne-a spus că își modernizează sistemele și că, pentru derularea formalităților vamale, companiile vor avea nevoie de semnătură electronică de la începutul anului 2024 (cel puțin teoretic). Modernizarea sistemelor vamale va scurta timpii de verificare a documentelor, va simplifica anumite proceduri și va permite încărcarea online a documentației aferente operațiunilor de import-export. Citește articolul
Acest departament beneficiază de articol prin identificarea și gestionarea riscurilor financiare și de reputație care pot apărea din cauza divulgării salariilor sau a acuzațiilor de discriminare, ajutând astfel la prevenirea unor probleme majore pentru companie.
În viitorul nu foarte îndepărtat, practicile actuale de obligare a angajaților să păstreze secretul propriei remunerații vor trebui să se schimbe. Până să ajungem însă la pasul următor pe traseul înspre un nivel ridicat de transparență salarială, ne oprim puțin asupra confidențialității salariului, așa cum e prevăzută de lege în prezent. Obligația de a asigura confidențialitatea aparține angajatorului, însă acesta poate avea interes să le impună angajaților săi să nu divulge salariul. Citește articolul
Amenda și știrile negative despre discriminare reprezintă un risc mare pentru companie, atât financiar, cât și pentru imagine. Acest departament analizează astfel de riscuri și propune măsuri interne pentru a le preveni.
O hotărâre a Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării a sancționat taxarea persoanelor cu dizabilități pentru serviciile de asistență la îmbarcare în aeroporturi. CNCD a explicat că acestea au dreptul de folosire gratuită a ambuliftului, perceperea unor tarife aferente acestui serviciu fiind considerată discriminare. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de utilizarea vehiculelor (accidente) și a proceselor de vânzare-cumpărare, oferind o soluție digitală care poate îmbunătăți controlul și reduce pericolele.
Aplicația prin care se poate completa electronic o constatare amiabilă permite, din această săptămână, și generarea contractelor de vânzare-cumpărare a vehiculelor. Astfel, acum, la vânzarea sau cumpărarea unei mașini, cei interesați pot folosi și aplicația gratuită de mobil Amiabila. Citește articolul
Departamentul de Managementul Riscului este interesat pentru a se asigura că modul în care sunt gestionate și plătite diurnele administratorilor nu expune compania la riscuri financiare sau legale. Ei verifică dacă există controale interne adecvate pentru a preveni erorile sau abuzurile în acest domeniu și pentru a asigura conformitatea fiscală.
Referitor la diurnele acordate administratorilor unor societăți, este bine de știut că tratamentul fiscal aplicabil diferă în funcție de existența sau nu a unei remunerații lunare a administratorilor. Iată ce trebuie știut. Citește articolul
Departamentul trebuie să identifice și să evalueze riscurile operaționale și financiare asociate cu noul mecanism CBAM, să se asigure că există controale interne pentru a respecta obligațiile de raportare și plată și pentru a evita sancțiunile.
Toate companiile care vor importa în UE produse cu emisii mari de carbon din țări nonUE vor fi, cel mai probabil, afectate de Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) și trebuie să se înregistreze ca declaranți în scopuri CBAM. Din octombrie 2023, importatorii/declaranții acestor mărfuri în UE vor trebui să respecte anumite obligații conform regulamentului CBAM. Citește articolul
Descrie noi reguli pentru un program guvernamental, inclusiv procese de evaluare, gestionarea dosarelor incomplete și sancțiuni pentru nerespectarea regulilor, aspecte relevante pentru controlul intern și minimizarea riscurilor în orice tip de operațiune.
Persoanele ce doresc să obțină vouchere în valoare de 15.000 de lei acordate în cadrul programului pentru creșterea natalității vor putea transmite online actele necesare nu doar prin e-mail, așa cum era înainte, ci și printr-o platformă digitală dedicată, potrivit unui ordin al Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse (MFTES) oficializat joi. În aceste cazuri, contractul de acordare a voucherelor se poate semna olograf (de mână) sau prin semnătură electronică calificată. Totuși, pentru a se putea aplica măsura apărută recent e nevoie ca autoritățile să operaționalizeze platforma digitală amintită, nefiind avansat niciun termen oficial în acest sens. Citește articolul
Articolul detaliază modul în care angajatorii pot stabili și verifica activitatea angajaților în telemuncă, ajutând la gestionarea riscurilor legate de productivitate și la asigurarea unui control intern eficient.
Legea care prevede posibilitatea angajaților părinți de a lucra de acasă patru zile pe lună a fost promulgată, iar pentru cei care vor acorda acest beneficiu angajaților acestora e necesară încheierea unor acte adiționale - atât în cazul telemuncii, cât și în cazul muncii la domiciliu. Citește articolul