Pentru a înțelege riscurile implicate de un astfel de program (mai ales pentru bănci) și pentru a se asigura că totul decurge în siguranță financiară, minimizând problemele viitoare.
Programul Noua Casă, prin intermediul căruia persoanele interesate de achiziționarea unei locuințe noi pot contracta credite garantate de stat, se va desfășura și în acest an. Luni a fost stabilit oficial plafonul de garanții al programului, dar înscrierea celor interesați nu e posibilă deocamdată, fiind necesară stabilirea unor detalii, inclusiv a nivelului comisioanelor utilizate în programul Noua Casă. Până atunci însă, iată care sunt condițiile de participare la programul din acest an. Citește articolul
Orice modificare în modul de identificare a persoanelor, de colectare și stocare a datelor digitale introduce noi riscuri (ex: de securitate, de confidențialitate) pe care compania trebuie să le evalueze și să le gestioneze pentru a se asigura că respectă legile și își protejează datele.
O serie de reguli legate de obținerea cărților de identitate, fie ele electronice sau simple, se vor modifica în curând, potrivit unei ordonanțe apărute în această săptămână, cele mai multe dintre schimbări vizând simplificarea procedurilor. De pildă, din vară, de când au anunțat reprezentanții autorităților că se va extinde, la nivel național, emiterea de cărți electronice de identitate (acum se emit doar în județul Cluj), la eliberarea actelor de identitate, anumite informații vor fi preluate din sistemele informatice ale autorităților, cetățenii nemaifiind obligați, ca acum, să mai prezinte anumite acte (certificat de căsătorie, actele casei etc.). Citește articolul
Nerespectarea noilor reguli privind menționarea beneficiilor în contracte poate duce la litigii cu angajații și sancțiuni, iar acest departament trebuie să identifice și să prevină astfel de riscuri pentru companie.
Codul Muncii, modificat în octombrie anul trecut, impune ca avantajele pe care angajatorul le oferă să fie menționate în mod expres în contractele individuale de muncă, asigurând astfel angajaților o transparență mai mare și o garanție mai solidă că vor primi acele tichete, bonusuri sau alte avantaje promise. Angajatorul are însă ceva „spațiu de manevră” în privința avantajelor oferite în mod neregulat. Cu alte cuvinte, în privința acelor avantaje pe care nu le oferă în mod constant, e suficient să prevadă ideea că „se pot oferi și alte avantaje”, fără să le numească pe fiecare. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului & Control Intern este interesat de acest articol pentru că identifică posibilele riscuri financiare (taxe retroactiv, penalități) și de reputație legate de neconformarea fiscală, ajutând la implementarea unor controale interne adecvate pentru a preveni astfel de situații.
Autoritatea Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a intensificat anul trecut inițiativele de control fiscal pentru persoanele fizice. Încet, dar sigur, persoanele fizice au intrat în vizorul ANAF, unele dintre acestea fiind surprinse de notificările primite, mai ales că veniturile vizate erau cele din străinătate. Citește articolul
Pentru a evalua și gestiona potențialele riscuri legate de verificarea identității (atât a angajaților, cât și a partenerilor) și pentru a se asigura că sistemele interne se adaptează noilor standarde ale documentelor de identitate.
O serie de aspecte ce țin de cărțile de identitate, fie ele electronice sau simple, urmează să fie modificate de vineri, potrivit unei ordonanțe oficializate chiar azi. Printre schimbările ce vor apărea le putem aminti pe cele legate de valabilitatea cărților de identitate și introducerea posibilității de completare a cererii pentru viza de flotant prin mijloace electronice. În plus, costul emiterii a cel puțin cinci milioane de acte electronice de identitate va fi suportat de către stat, prin fonduri alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Citește articolul
Scopul acestui departament este să identifice, să evalueze și să gestioneze riscurile la care este expusă compania. Articolul explică noul sistem de clasificare a riscului fiscal și posibilitatea de a afla acest risc, informație vitală pentru a preveni sau a minimiza impactul unor posibile inspecții fiscale.
Mai multe schimbări de procedură fiscală pe care Guvernul le-a operat în ultimele zile din 2022 vor produce efecte concrete abia din ianuarie 2026. De la acel moment, spun specialiștii, vom vedea o obiectivitate mult mai mare în selectarea firmelor pentru control și în derularea controalelor de către inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Analizează riscurile operaționale și de conformitate legate de aceste absențe (ex: abuzuri, erori de pontaj, interpretări greșite ale legii) și propune controale interne pentru a le preveni.
În ultima perioadă, aproape orice drept nou acordat angajaților prin lege ajunge să reprezinte o mică problemă pentru angajator, cel puțin o perioadă de timp, într-o listă deja destul de lungă de lucruri de bifat. De data aceasta, vorbim în mod concret de două categorii de libere la care au dreptul angajații, în virtutea legii, dar a căror reglementare deja a iscat numeroase discuții în departamentele de resurse umane. Citește articolul
Identificarea și evaluarea riscurilor legate de nerespectarea noilor reguli privind intermedierea imobiliară și implementarea de proceduri interne pentru a asigura conformitatea și a evita eventualele sancțiuni.
Atât activitatea de intermediere imobiliară, cât și modul în care este organizată profesia de intermediar imobiliar, respectiv agent sau agenție imobiliară, vor fi reglementate, pe viitor, printr-o lege dedicată, potrivit unui proiect legislativ aflat de joi în dezbaterea senatorilor. Printre altele, acum se stabilește că agenții imobiliari vor fi trebui să încheie, în mod obligatoriu, un contract scris cu orice client și totodată și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească ori procedura pe care trebuie s-o urmeze cei ce vor să se autorizeze ca intermediari imobiliari. Citește articolul
Informațiile din articol ajută la înțelegerea riscurilor asociate cu neconformitatea fiscală și la dezvoltarea unor strategii pentru a preveni sau gestiona situațiile în care ANAF identifică nereguli. Este important pentru a menține un control intern solid și a reduce vulnerabilitățile.
Companiile vor putea evita, în curând, declanșarea unei inspecții fiscale dacă se conformează voluntar, în 30 de zile, în urma primirii unei notificări de conformare de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Totuși, având în vedere că problemele trecute în notificare ar putea fi descrise sumar, specialiștii recomandă contactarea rapidă a unui reprezentant al ANAF pentru a înțelege mai bine ce se așteaptă de la firme. Citește articolul
Discută despre riscuri macroeconomice precum inflația și măsurile guvernamentale de răspuns. Acestea sunt informații importante pentru evaluarea riscurilor financiare și operaționale cu care se poate confrunta o companie, precum și pentru dezvoltarea unor planuri de control intern.
Criza energetică și creșterea galopantă a inflației au determinat guvernele UE să ia măsuri în cascadă pentru sprijinirea companiilor și a cetățenilor europeni, deja afectați de criza anterioară, cea a Covid-19. Pentru a încerca să reducă o parte din povara exercitată asupra populației, statele membre au apelat la soluții ce au vizat un spectru larg – au acordat ajutoare directe, indexări ale salariilor minime pe economie și ale beneficiilor sociale, au apelat la măsuri fiscale, plafonări de prețuri, subvenții temporare la energie sau combustibil ș.a.m.d. Citește articolul