Identifică și evaluează riscurile la care este expusă firma, în special cele legate de potențialele fraude fiscale. Folosesc aceste informații pentru a crea și îmbunătăți sistemele interne de control și conformitate.
Controalele antifraudă au primit, pe finalul anului trecut, o serie de actualizări prin care s-a conturat mai bine rolul lor în activitatea de verificare a contribuabililor pe care o face Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, pentru că firmele ar trebui să știe la ce să se aștepte din partea inspectorilor, explicăm principalele reguli ale controalelor antifraudă. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor operaționale și de conformitate (legale, fiscale, de sănătate a angajaților) și la dezvoltarea de controale interne pentru a le gestiona eficient.
Dacă angajatorul trebuie sau nu să suporte costul ochelarilor pentru angajații săi și care e încadrarea fiscală corectă a cheltuielilor sunt întrebările cele mai frecvent puse legat de subiectul decontării ochelarilor la locul de muncă. Discuțiile trebuie să pornească însă nu de la aspectele fiscale, ci de la esența problemei - vorbim, de fapt, de obligațiile de sănătate și securitate în muncă (SSM) ce le revin angajatorilor care au lucrători cu activitate preponderent în fața ecranelor. Așa că am stat de vorbă cu un specialist SSM despre obligația numărul 1 pentru angajatori - evaluarea riscurilor - și despre obligațiile subsecvente care îi pot duce pe angajatori în ipostaza de a suporta costul ochelarilor pentru angajații lor. Citește articolul
Are nevoie să cunoască riscurile la care se expune firma din cauza controalelor ANAF (ex: reîncadrări fiscale, probleme cu prețurile de transfer, evaziune) pentru a pregăti măsuri de prevenire și control.
Lăsând deoparte noutățile procedurale ale controalelor fiscale, specialiștii se așteaptă ca verificările derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să se înmulțească în 2023, indiferent că vorbim despre persoane fizice sau juridice. În acest sens, avem și câteva exemple de subiecte care pot apărea în discuțiile cu inspectorii. Citește articolul
Orice nerespectare a legilor privind salariile și fiscalitatea reprezintă un risc financiar și de conformitate pentru companie (amenzi, litigii). Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile prezentate în articol pentru a se asigura că există controale interne adecvate și că firma evită astfel de probleme.
Garantarea în plată a salariului brut cel puțin egal cu salariul de bază minim brut din țară nu este întotdeauna respectată de către angajatori. Ca să facă economii, angajatorii recurg frecvent la soluții pentru a acorda angajaților mai puțin decât impune legea, iar alteori, pur și simplu, se întâmplă ca textele de lege să fie aplicate necorespunzător. Dacă mai punem la socoteală și niște beneficii fiscale purtate de anumite sume ori tipuri de venituri, atunci greșelile din practică se multiplică. Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă cum identifică ANAF riscurile fiscale și cum se desfășoară aceste controale, pentru a putea îmbunătăți sistemele interne ale firmei și a reduce riscul de a fi vizată de astfel de verificări.
În ultimele zile ale anului trecut, Guvernul a modificat semnificativ regulile verificării documentare pe care o pot derula inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prin OUG 188/2022. Din acest motiv, explicăm astăzi cum se derulează mai nou activitatea de desk audit a ANAF. Citește articolul
Echipa de management al riscului trebuie să identifice și să controleze posibilele probleme dacă nu se respectă noile obligații de raportare, pentru a proteja compania de amenzi și alte consecințe negative.
Noua obligație de raportare la Fisc a activității derulate de persoanele fizice și juridice prin platformele online vizează atât marketplace-urile, cât și alte tipuri de platforme, avertizează specialiștii. Citește articolul
Articolul avertizează despre riscul de a plăti impozite mult mai mari dacă nu se reevaluează clădirile la timp. De asemenea, oferă soluții (contestarea deciziilor) pentru a gestiona riscurile financiare legate de taxe.
Cei cărora li se impun, în 2023, cotele majorate de impozitare locală a clădirilor nerezidențiale, fără a fi primit în toamnă o notificare despre reevaluare de la autoritățile locale, pot să conteste deciziile de impunere primite. Conform unei legi din 2022, cota majorată a impozitului local poate fi aplicată numai dacă s-a făcut notificarea, dacă proprietarul nu face reevaluarea periodică necesară. În lipsa notificării autorităților locale, se aplică cota obișnuită de impozitare locală, chiar dacă n-a fost făcută reevaluarea. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că firma folosește metodele corecte și aprobate de comunicare cu fiscul pentru a reduce riscul de erori, amenzi sau alte probleme care pot apărea din cauza nerespectării procedurilor oficiale, mai ales când acestea sunt noi sau în curs de implementare.
În iulie 2022, parlamentarii au introdus posibilitatea ca inclusiv autoritățile locale să comunice actele fiscale prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) al Fiscului. Însă măsura încă nu se poate aplica, Fiscul lucrând în prezent la operaționalizarea acesteia. Citește articolul
Pentru a identifica și gestiona diverse riscuri: de la cele operaționale legate de vremea extremă, la riscurile de fraudă și cele asociate cu proiectele de investiții finanțate prin PNRR.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament ajută firma să identifice și să prevină problemele. Un sistem bun de raportare a neregulilor este esențial pentru a descoperi din timp riscuri de fraudă sau alte abateri și pentru a menține un control eficient.
În Legea avertizorilor în interes public (Legea Whistleblower) regăsim o obligație de informare, care incumbă însă numai anumitor angajatori. Astfel, de principiu, ea este legată de obligația de a avea un canal intern de raportare. Citește articolul