avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 762 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Controale antifraudă 2023: Cum se desfășoară acestea după ce autoritățile le-au actualizat regulile

Identifică și evaluează riscurile la care este expusă firma, în special cele legate de potențialele fraude fiscale. Folosesc aceste informații pentru a crea și îmbunătăți sistemele interne de control și conformitate.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Februarie 2023 | 1 | 7984 | Timp de citire: 3 min.

Controalele antifraudă au primit, pe finalul anului trecut, o serie de actualizări prin care s-a conturat mai bine rolul lor în activitatea de verificare a contribuabililor pe care o face Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, pentru că firmele ar trebui să știe la ce să se aștepte din partea inspectorilor, explicăm principalele reguli ale controalelor antifraudă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Interviurile avocatnet.ro

Ochelari pentru angajați: Specialistul SSM explică obligațiile principale ale angajatorilor și de ce suportarea costurilor se face doar în anumite situații

Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor operaționale și de conformitate (legale, fiscale, de sănătate a angajaților) și la dezvoltarea de controale interne pentru a le gestiona eficient.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Februarie 2023 | 2 | 20087 | Timp de citire: 6 min.

Dacă angajatorul trebuie sau nu să suporte costul ochelarilor pentru angajații săi și care e încadrarea fiscală corectă a cheltuielilor sunt întrebările cele mai frecvent puse legat de subiectul decontării ochelarilor la locul de muncă. Discuțiile trebuie să pornească însă nu de la aspectele fiscale, ci de la esența problemei - vorbim, de fapt, de obligațiile de sănătate și securitate în muncă (SSM) ce le revin angajatorilor care au lucrători cu activitate preponderent în fața ecranelor. Așa că am stat de vorbă cu un specialist SSM despre obligația numărul 1 pentru angajatori - evaluarea riscurilor - și despre obligațiile subsecvente care îi pot duce pe angajatori în ipostaza de a suporta costul ochelarilor pentru angajații lor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tendințe pentru 2023: La ce se așteaptă specialiștii de la controalele ANAF

Are nevoie să cunoască riscurile la care se expune firma din cauza controalelor ANAF (ex: reîncadrări fiscale, probleme cu prețurile de transfer, evaziune) pentru a pregăti măsuri de prevenire și control.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Februarie 2023 | 4367 | Timp de citire: 3 min.

Lăsând deoparte noutățile procedurale ale controalelor fiscale, specialiștii se așteaptă ca verificările derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să se înmulțească în 2023, indiferent că vorbim despre persoane fizice sau juridice. În acest sens, avem și câteva exemple de subiecte care pot apărea în discuțiile cu inspectorii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Capcane de evitat la acordarea salariului minim

Orice nerespectare a legilor privind salariile și fiscalitatea reprezintă un risc financiar și de conformitate pentru companie (amenzi, litigii). Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile prezentate în articol pentru a se asigura că există controale interne adecvate și că firma evită astfel de probleme.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
9 Februarie 2023 | 2 | 15774 | Timp de citire: 3 min.

Garantarea în plată a salariului brut cel puțin egal cu salariul de bază minim brut din țară nu este întotdeauna respectată de către angajatori. Ca să facă economii, angajatorii recurg frecvent la soluții pentru a acorda angajaților mai puțin decât impune legea, iar alteori, pur și simplu, se întâmplă ca textele de lege să fie aplicate necorespunzător. Dacă mai punem la socoteală și niște beneficii fiscale purtate de anumite sume ori tipuri de venituri, atunci greșelile din practică se multiplică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Verificarea documentară în 2023: Cum se derulează desk audit-urile ANAF conform noilor reguli

Acest departament este interesat să înțeleagă cum identifică ANAF riscurile fiscale și cum se desfășoară aceste controale, pentru a putea îmbunătăți sistemele interne ale firmei și a reduce riscul de a fi vizată de astfel de verificări.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Februarie 2023 | 2225 | Timp de citire: 3 min.

În ultimele zile ale anului trecut, Guvernul a modificat semnificativ regulile verificării documentare pe care o pot derula inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prin OUG 188/2022. Din acest motiv, explicăm astăzi cum se derulează mai nou activitatea de desk audit a ANAF. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Raportarea DAC7: Nu doar activitatea din marketplace a persoanelor fizice și juridice e vizată, ci și cea din alte tipuri de platforme

Echipa de management al riscului trebuie să identifice și să controleze posibilele probleme dacă nu se respectă noile obligații de raportare, pentru a proteja compania de amenzi și alte consecințe negative.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Februarie 2023 | 1 | 3722 | Timp de citire: 2 min.

Noua obligație de raportare la Fisc a activității derulate de persoanele fizice și juridice prin platformele online vizează atât marketplace-urile, cât și alte tipuri de platforme, avertizează specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Impozite locale 2023

Ce se poate face dacă impozitul majorat pe clădire e impus de autoritatea locală fără notificarea prealabilă despre reevaluare

Articolul avertizează despre riscul de a plăti impozite mult mai mari dacă nu se reevaluează clădirile la timp. De asemenea, oferă soluții (contestarea deciziilor) pentru a gestiona riscurile financiare legate de taxe.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
9 Februarie 2023 | 4 | 7347 | Timp de citire: 3 min.

Cei cărora li se impun, în 2023, cotele majorate de impozitare locală a clădirilor nerezidențiale, fără a fi primit în toamnă o notificare despre reevaluare de la autoritățile locale, pot să conteste deciziile de impunere primite. Conform unei legi din 2022, cota majorată a impozitului local poate fi aplicată numai dacă s-a făcut notificarea, dacă proprietarul nu face reevaluarea periodică necesară. În lipsa notificării autorităților locale, se aplică cota obișnuită de impozitare locală, chiar dacă n-a fost făcută reevaluarea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SPV: Fiscul lucrează la implementarea comunicării actelor fiscale între autoritățile locale și contribuabili

Acest departament este interesat să se asigure că firma folosește metodele corecte și aprobate de comunicare cu fiscul pentru a reduce riscul de erori, amenzi sau alte probleme care pot apărea din cauza nerespectării procedurilor oficiale, mai ales când acestea sunt noi sau în curs de implementare.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
9 Februarie 2023 | 1324 | Timp de citire: 1 min.

În iulie 2022, parlamentarii au introdus posibilitatea ca inclusiv autoritățile locale să comunice actele fiscale prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) al Fiscului. Însă măsura încă nu se poate aplica, Fiscul lucrând în prezent la operaționalizarea acesteia. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Cea mai geroasă noapte din această iarnă. Au fost -31° C la Întorsura Buzăului

Pentru a identifica și gestiona diverse riscuri: de la cele operaționale legate de vremea extremă, la riscurile de fraudă și cele asociate cu proiectele de investiții finanțate prin PNRR.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
9 Februarie 2023 | 899 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Avertizorii de integritate: Ce obligații de informare au angajatorii în privința modalităților de raportare

Acest departament ajută firma să identifice și să prevină problemele. Un sistem bun de raportare a neregulilor este esențial pentru a descoperi din timp riscuri de fraudă sau alte abateri și pentru a menține un control eficient.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
8 Februarie 2023 | 3390 | Timp de citire: 2 min.

În Legea avertizorilor în interes public (Legea Whistleblower) regăsim o obligație de informare, care incumbă însă numai anumitor angajatori. Astfel, de principiu, ea este legată de obligația de a avea un canal intern de raportare. Citește articolul