Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Legea are ca scop reducerea muncii la negru și formalizarea unei părți din economia informală. Departamentul de Managementul Riscului este interesat de orice inițiativă care abordează și reduce riscurile asociate cu activitățile nedeclarate sau neconforme la nivel economic și social.
Urmând să intre în vigoare în 2024, Legea prestatorului casnic, trecută de votul final în Parlament săptămâna trecută, este o încercare de mai aduce anumite sume la bugetul statului și de a mai stăvili un „focar” de muncă la negru existent în România: activitățile casnice prestate de lucrători fără forme legale. Viitoarea lege vine însă cu un mecanism care s-ar putea să nu fie pe atât de atractiv pe cât se aștepta Guvernul când a împins proiectul în Parlament și pe care nici lucrătorii, nici beneficiarii, nu pot fi deplin convinși să-l folosească - cel puțin nu în forma pe care o vedem acum. Citește articolul
Articolul vorbește despre riscuri mari pentru economie, cum ar fi inflația sau evenimente neprevăzute. Acest departament trebuie să știe despre ele ca să poată proteja compania de posibile probleme financiare sau de piață.
Cel puțin patru elemente vor modifica fundamental Bugetul pe anul 2022, elemente cu impact masiv atât pe partea de cheltuieli, cât și pe cea de venituri. Citește articolul
Înțelegerea corectă a modificărilor legislative ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legale și fiscale legate de clasificarea locurilor de muncă și plata indemnizațiilor. O încadrare incorectă sau o aplicare greșită a regulilor fiscale poate duce la amenzi sau litigii, iar acest departament trebuie să vegheze la prevenirea lor.
Modificarea Codului fiscal prin Legea 72/2022 vine cu vești bune pentru mai multe categorii de angajatori, nu numai pentru cei care activează în transporturi. Astfel, o prevedere semnificativă este încadrarea indemnizației de mobilitate în aceeași categorie fiscală cu indemnizațiile de delegare/detașare. Citește articolul
Pentru a identifica și a reduce riscurile la care este expusă compania, asigurându-se că respectă termenele legale și reglementările.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Volatilitatea prețurilor la energie, inflația și riscurile de sănătate ale angajaților (COVID) pot afecta stabilitatea operațională și financiară, necesitând evaluare și strategii de mitigare.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Conflictele la locul de muncă, mai ales cele violente, reprezintă un risc pentru companie. Acest departament trebuie să știe cum să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja angajații și imaginea firmei.
Pe fond personal, doi sau mai mulți angajați ajung într-un conflict la locul de muncă, în timpul programului de muncă. În funcție de cum a evoluat conflictul, angajatorul are în față o situație mai mult sau mai puțin dificilă de administrat, însă chiar și în ipoteza unei disensiuni care nu a dus la vătămări corporale grave, modul cum decide angajatorul să trateze incidentul mai departe nu poate fi unul al deciziilor luate în grabă. Angajatorul ar trebui să-și pună câteva probleme: când un astfel de conflict ar trebui adus în atenția unor autorități, dacă ar putea fi vorba de un accident de muncă atunci când au loc vătămări și care sunt condițiile de sancționare (concedierea imediată într-o atare situație ar fi vădit nelegală)? Citește articolul
Articolul evidențiază un risc operațional major (divulgarea datelor personale) și importanța controalelor interne pentru a preveni astfel de incidente, amenzile și impactul negativ asupra reputației companiei. Este vital pentru a evalua și gestiona riscurile legate de confidențialitatea datelor.
O nouă amendă dată de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) pentru lipsa unor măsuri tehnice și organizatorice adecvate la locul de muncă și pentru lipsa instruirii angajaților vizează, de această dată, accesul nepermis la datele de natură salarială ale unor actuali și foști angajați. Amenda readuce în discuție două aspecte importante: o dată, că firmele vizitate de ANSPDCP trebuie să vină cu dovezi concrete că au instruit salariații, dar și că, atunci când vine vorba de cuantumul salariului, nu vorbim doar de o problemă din sfera protecției datelor personale, ci și de o potențială abatere disciplinară a celui care e permis încălcarea confidențialității acestor date. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice situație care ar putea aduce riscuri pentru companie, cum ar fi nerespectarea legislației muncii. Neacordarea acestei zile libere poate duce la plângeri la ITM și la probleme de conformitate, ceea ce reprezintă un risc pentru afacere.
Angajatorul ar putea să refuze acordarea zilei libere pentru autorecenzare doar dacă angajatul nu-i prezintă dovada autorecenzării sau dacă angajatorul a verificat în platforma pusă la dispoziție pentru recenzarea online dacă angajatul s-a recenzat online și sistemul nu-i confirmă acest lucru. Altfel, angajatorul încalcă un drept al angajatului și singura soluție a acestuia e să sesizeze Inspecția Muncii. Citește articolul
Departamentul de Managementul Riscului are nevoie de astfel de informații pentru a evalua cum regulile de sănătate publică pot afecta operațiunile companiei și ce măsuri trebuie luate pentru a minimiza riscurile.
Regula privind valabilitatea certificatului digital verde în limita a 270 de zile de la vaccinare va fi eliminată pentru minori deoarece nu toate statele membre ale Uniunii Europene (UE) au adoptat doza booster (o doză în plus față de schema completă) pentru copiii de peste 12 ani. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile la care se expune firma. Cunoașterea detaliilor despre e-Factura îi ajută să identifice eventualele probleme legate de nerespectarea regulilor și să propună soluții pentru a le evita.
Extinderea aplicabilității e-Factura, de la 1 aprilie 2022, vine cu numeroase neclarități pentru firmele și PFA-urile vizate de sistemul care, în primă fază, este opțional pentru bunurile cu risc fiscal ridicat vândute în relația B2B. În acest context, avocatnet.ro a încercat să acopere cât mai multe nedumeriri cu ajutorul fiscaliștilor. Citește articolul