avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 817 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Amnistie fiscală diurne: Cei care au achitat sumele suplimentare stabilite după reîncadrările Fiscului vor putea cere banii înapoi

Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile financiare ale companiei, iar modificările legate de impozite și posibilitatea de a recupera bani contribuie la o evaluare corectă a situației financiare și a conformității.

Simona Voiculescu în Taxe și impozite
Director Editorial, avocatnet.ro
31 Martie 2022 | 5265 | Timp de citire: 3 min.

Cei care au fost obligați de organul fiscal să plătească sume suplimentare cu titlu de impozite, contribuții, dobânzi și penalități, în urma reîncadrării unor indemnizații aferente detașărilor transnaționale și altor situații similare ca venituri salariale și care le-au plătit deja vor putea să ceară banii înapoi în curând. Noua amnistie fiscală, care urmează să intre în vigoare duminică, le oferă un termen de cinci ani celor care au plătit aceste sume suplimentare să le ceară înapoi organelor fiscale - cu alte cuvinte, sumele nu se vor întoarce de drept la contribuabilii respectivi, chiar dacă legea le dă dreptul să-și ia banii înapoi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Și alte categorii de firme beneficiază de amnistia pentru diurnele recalificate de ANAF, nu doar transportatorii

Articolul contribuie la identificarea și evaluarea riscurilor fiscale asociate cu plata diurnelor internaționale și la implementarea unor controale interne eficiente pentru a evita reîncadrările și penalitățile viitoare.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Martie 2022 | 2489 | Timp de citire: 3 min.

Noua amnistie fiscală pentru diurnele recalificate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se aplică mai multor companii, atrag atenția specialiștii. Astfel, vizați sunt, în principal, transportatorii rutieri, dar și prestatorii de servicii de construcții și agenții de muncă temporară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

MAI va face angajări temporare, fără concurs, pe fondul războiului din Ucraina. Ce e de făcut pentru angajare

Acest departament este interesat să se asigure că orice proces de angajare, mai ales cele fără concurs, respectă procedurile interne și legale, pentru a preveni riscurile și a menține integritatea operațiunilor.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
31 Martie 2022 | 9038 | Timp de citire: 2 min.

Pentru că războiul din Ucraina a generat un număr mare de refugiați, o parte considerabilă dintre aceștia ajungând în România, Guvernul a stabilit, spre începutul lunii, ca Ministerul Afacerilor Interne (MAI) să poată face angajări fără concurs, pe perioadă determinată, pentru a acoperi posturile vacante și pentru a-și putea desfășura activitatea. Acum, printr-un ordin al MAI apărut miercuri, au fost stabilite normele procedurale pentru ocuparea posturilor libere. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Opinie Informarea și consultarea salariaților nu este o armă, ci un instrument. Câteva considerații în urma respingerii proiectului ce ar fi obligat firmele să-și consulte angajații în deciziile de business

Lipsa de transparență sau informarea incorectă a angajaților despre situația financiară sau schimbările din companie poate duce la riscuri legale, conflicte sau pierderi de imagine, iar acest departament trebuie să identifice și să prevină astfel de situații.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
31 Martie 2022 | 1898 | Timp de citire: 4 min.

Un proiect de lege care prevedea introducerea obligației ca firmele să se consulte mai mult cu proprii salariați pe chestiuni ce țin de mersul afacerii, în general, a fost respins recent la votul decisiv în Parlament. Ca atare, proiectul își încheie acolo parcursul legislativ, cu acel vot, dar ideea din spatele acestuia n-ar trebui să rămână în urmă - din contră, este una de actualitate. Mai mult decât atât, chestiunea informării și consultării salariaților, în sine, nu ar mai avea nevoie de texte de lege suplimentare pentru a fi aplicată, iar angajatorii n-ar trebui „să se teamă” de acest drept al angajaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Competența de administrare s-a schimbat

Plățile făcute de PFA-uri și profesioniști la vechiul organ fiscal nu se mai redirecționează de la 1 aprilie, ci banii sunt returnați

Acest departament este interesat de orice schimbare legislativă care ar putea duce la erori sau probleme financiare (cum ar fi plățile făcute greșit) și cum pot fi prevenite sau gestionate aceste riscuri, asigurând că procesele interne sunt adaptate.

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Martie 2022 | 3217 | Timp de citire: 2 min.

Plățile pe care PFA-urile și profesioniștii le fac la vechiul organ fiscal care îi administra nu se mai redirecționează din oficiu către noul organ fiscal competent. Redirecționarea din oficiu se face numai până azi, în contextul schimbării competenței de administrare a acestor persoane de la 1 ianuarie 2022. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din aprilie, e-Factura devine opțional pentru produsele riscante vândute în relația B2B și obligatoriu la facturarea voucherelor de vacanță

Evaluează riscurile legate de nerespectarea noilor reguli de facturare electronică și se asigură că există controale interne adecvate pentru a preveni erorile sau problemele de conformitate.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Martie 2022 | 2951 | Timp de citire: 2 min.

Sistemul e-Factura, care a fost operaționalizat astă-toamnă, fiind opțional în relația B2G, va fi extins începând cu data de 1 aprilie 2022. Astfel, în e-Factura se transmit opțional facturile pentru produsele riscante vândute în relația B2B, însă folosirea sistemului este obligatorie pentru firmele din turism care acceptă vouchere de vacanță. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Astăzi este data-limită pentru publicarea listelor cu salariile bugetarilor

Identifică și evaluează riscurile legate de nerespectarea obligației de a publica salariile (cum ar fi amenzile) și se asigură că există proceduri interne pentru a preveni astfel de situații.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
31 Martie 2022 | 4873 | Timp de citire: 1 min.

Astăzi este ultima zi al primului termen la care autoritățile și instituțiile publice au obligația de a afișa listele cu salariile bugetarilor, pe site-ul propriu și la sediu, obligație prevăzută de Legea 153/2017 a salarizării unitare. Cei care ignoră această obligație riscă amenzi între 5.000 și 10.000 lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Poți obține amânarea unui control fiscal?

Acest departament este interesat pentru că inspecțiile fiscale reprezintă un risc operațional, iar informațiile despre amânarea controlului ajută la o mai bună planificare și gestionare a potențialelor probleme.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
31 Martie 2022 | 3815 | Timp de citire: 1 min.

Când contribuabilul primește avizul de inspecție fiscală are posibilitatea de a cere motivat o amânare de la organul fiscal. Legea nu-i garantează dreptul la încuviințarea acestei cereri însă. Dacă motivul este unul întemeiat, contribuabilul ar trebui să și probeze susținerile sale. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Tanczos Barna spune că plajele vor fi gata pentru sezonul care începe la 1 mai: Sunt intabulate, se vor încheia acte cu operatorii

Declarațiile despre cum modificările legislative pot submina investițiile în extracția de gaze naturale reprezintă un exemplu de risc economic și de reglementare, esențial de monitorizat și gestionat de către departamentul de risc.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
31 Martie 2022 | 732 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Achiziție publică în pregătire

MF vrea să extindă serviciile disponibile în SPV, să lanseze o aplicație mobilă ANAF și să redeseneze site-ul Fiscului

Modificările în modul de interacțiune cu ANAF, cum ar fi pre-completarea declarațiilor, mesageria internă sau notificările despre schimbările fiscale ale partenerilor de afaceri, pot influența riscurile fiscale și operaționale ale companiei, iar acest departament trebuie să le evalueze și să le gestioneze.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
30 Martie 2022 | 3096 | Timp de citire: 6 min.

Ministerul Finanțelor (MF) a început marți demersurile pentru modernizarea serviciilor electronice pe care le pune la dispoziție contribuabililor Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). A fost inițiată o consultare a pieței pentru conturarea unei achiziții publice de produse și servicii pentru a extinde serviciile disponibile în Spațiul Privat Virtual (SPV), a lansa o aplicație mobilă ANAF (inclusiv cu acces la SPV) și a redesena site-ul Fiscului. Citește articolul