Pentru a se asigura că deciziile companiei sunt bune, etice și legale, protejând valoarea companiei și încrederea investitorilor, care pot fi afectate de scandaluri sau amenzi.
Organizația Internațională a Muncii, în a 26-a sesiune, a stabilit patru principii fundamentale în cadrul relațiilor de muncă, primul fiind că munca este o expresie a personalității umane și nu poate fi tratată ca o marfă. Să cumperi, să vinzi, să închiriezi sau să răscumperi oameni, oricare ar fi raportul juridic, nu se aliniază acestui principiu, cu atât mai puțin în zilele noastre. Citește articolul
Poate influența modul în care investitorii percep capacitatea companiei de a gestiona eficient riscurile legate de clienți și de a asigura o bună guvernanță corporativă.
Litigiile dintre asigurați și asigurători pot fi soluționate mai rapid decât prin intermediul instanțelor de judecată. O entitate din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) din România, oferă un mecanism de rezolvare a disputelor între consumatori și operatori financiari non-bancare, cum ar fi asigurătorii și firmele de investiții, într-un mod rapid și gratuit. Aceasta, denumită SAL-Fin, facilitează concilierea și oferă două proceduri principale de soluționare a litigiilor: una care implică propunerea unei soluții și alta care implică impunerea unei soluții. Citește articolul
Orice risc major de amenzi mari sau probleme legale grave, cum este cel descris în articol, poate afecta încrederea investitorilor și modul în care compania este privită. Acest departament trebuie să fie la curent pentru a gestiona comunicarea și a asigura o bună guvernare.
Transpunerea în legislația noastră a directivei supranumite „PIF” a fost făcută într-o manieră deficitară, atrag atenția avocații din cadrul PwC România. Deoarece nu se face referire la forma de vinovăție în cazul noii infracțiuni privind fraudele transfrontaliere de TVA, este posibil ca inclusiv simple greșeli la întocmirea declarațiilor de TVA să ducă la cercetări penale. Totuși, e bine de știut că firmele pot duce litigiile, dacă este cazul, până la Curtea de Justiție a UE. Citește articolul
Investitorii sunt foarte interesați de performanța generală a economiei și de tendințele pe sectoare. Informațiile din articol ajută la pregătirea comunicărilor pentru investitori, explicând contextul în care operează compania.
Economia României a suferit în ultimul deceniu unele dintre cele mai accentuate modificări structurale de la nivel european. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că nerespectarea legilor muncii poate semnala probleme serioase de conducere în cadrul companiei și poate afecta încrederea investitorilor, având un impact negativ asupra valorii companiei.
Când angajatorii își motivează abuzurile cu „așa scrie în lege” lucrătorii nu se uită întotdeauna să vadă ce scrie, de fapt, în lege ca să-și corecteze angajatorii. Alteori, e posibil ca legea să fie poate chiar prea complicată de citit de un om simplu, deși dezideratul e ca normele să fie cât de cât accesibile. Această speță peste care am dat de curând ar trebui să ne arate însă, mai mult ca orice, că e necesar ca tinerii să se informeze măcar minimal cu privire la drepturile pe care le au la locul de muncă: de pildă, acela de a fi plătit din chiar prima zi de muncă. Citește articolul
Investitorii sunt interesați de profitabilitatea și sănătatea financiară a companiei. Impozitele influențează direct aceste aspecte, iar acest departament trebuie să comunice clar cum noile reguli fiscale afectează rezultatele firmei.
Din moment ce din anul 2024 se aplică atât un impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA) la impozitul pe profit (măsură națională), cât și un impozit minim global (măsură internațională), una dintre nelămuririle din spațiul public era dacă IMCA se ia în calcul la stabilirea impozitului minim global. Potrivit unui reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF), răspunsul este da, acesta fiind în linie cu opinia fiscaliștilor. Citește articolul
Problemele grave de conformitate fiscală și amenzile mari pot afecta în mod direct valoarea companiei și încrederea investitorilor, fiind un subiect de interes major pentru o bună gestionare și imagine a companiei.
Atenția autorităților fiscale s-a dus tot mai mult, în lunile recente, în direcția colaborărilor pentru aplicațiile de ridesharing sau de livrări la domiciliu. În aceste cazuri se pune în discuție „clasica” dilemă a naturii activității PFA-urilor care au colaborări cu persoane juridice. Acolo unde se descoperă că vorbim de o relație de subordonare între părți, autoritățile nu ezită să reîncadreze activitatea PFA-urilor din independentă în dependentă (adică salarială) și să facă impuneri suplimentare pentru taxe salariale. Citește articolul
Se ocupă de modul în care compania este condusă și de relația cu investitorii, fiind interesat de noile cerințe de guvernanță corporativă și de modul în care acestea contribuie la transparență și încredere.
Noua ordonanță privind administratorii și cumpărătorii de credit a fost publicată joi în Monitorul Oficial, asigurând, din 17 martie, adică cu ceva întârziere, transpunerea unei directive europene. Majoritatea obligațiilor puse în sarcina creditorilor, administratorilor sau cumpărătorilor de credite vor fi însoțite de amenzi ce ajung până la 100.000 de lei, urmând ca o direcție special înființată din ANPC, de până la 200 de posturi, să se ocupe de controale. Noul act normativ prevede și câteva modificări la ordonanțele privind contractele de credit cu consumatorii, cum ar fi obligarea creditorilor să comunice unele informații înainte de a modifica termenii și condițiile contractuale, precum și de a recurge la măsuri de restructurare rezonabile înainte de a demara executări silite contra debitorilor. Citește articolul
Stabilitatea fiscală, evitarea unor amenzi mari sau a ajustărilor de profit sunt cruciale pentru a menține încrederea investitorilor și pentru o bună gestionare a companiei. Articolul oferă informații despre cum se poate asigura această predictibilitate.
Valul de modificări legislative care lovește peisajul fiscal la nivel mondial redefinește modul în care sunt percepute și gestionate prețurile de transfer, mai ales în contextul unor preocupări majore legate de posibilitatea apariției, din ce în ce mai frecvent, a situațiilor de dublă impunere în cadrul grupurilor de companii. Transformările la care asistăm modelează strategiile, schimbând fundamental modul în care acestea integrează nevoia de certitudine în privința prețurilor de transfer cu nevoile operaționale concrete ale companiilor. Citește articolul
Acest departament trebuie să informeze investitorii despre impactul noilor reguli fiscale asupra profitabilității și planurilor de investiții ale companiei, influențând deciziile de investiție și modul în care este condusă compania.
Atât investițiile marilor companii, cât și supraviețuirea pe piață a micilor firme pot fi afectate de decizia Guvernului de a limita serios mecanismul de recuperare a pierderilor fiscale de la impozitul pe profit, sunt de părere specialiștii consultați de redacția noastră. În esență, utilitatea mecanismului, cel puțin în forma sa veche, este că ajută afacerile să treacă mai ușor peste perioada de investiții inițiale sau peste perioadele dificile ulterioare înființării. Citește articolul