Informațiile despre impactul financiar al acestui impozit sunt esențiale pentru a comunica transparent cu investitorii și pentru a demonstra o bună gestionare și conformitate la nivel de companie.
Din 2024 se aplică impozitul minim global, ce vizează, în esență, multinaționalele și grupurile naționale mari. În acest context, specialiștii recomandă începerea pregătirilor încă de pe acum, deoarece vorbim de o legislație foarte complexă și greu de aplicat în practică. Citește articolul
Acest departament se ocupă de structura și conformitatea firmei cu regulile de guvernanță, iar costurile pentru înregistrarea modificărilor sau obținerea de documente oficiale sunt importante în relația cu investitorii.
În contextul schimbării cadrului legal primar al activității Registrului comerțului, Ministerul Justiției (MJ) a propus anul trecut noi tarife pentru informațiile și documentele eliberate, precum și pentru serviciile de asistență prestate, prin intermediul a trei proiecte de ordine ce ar fi trebuit să se aplice de la 1 ianuarie 2024. Ordinele au apărut însă abia azi în Monitorul Oficial și se vor aplica abia din 20 martie. Citește articolul
Investitorii sunt interesați de cât profit face compania și cât impozit plătește. Această nouă taxă poate schimba cheltuielile companiei și modul în care profiturile sunt prezentate, deci este important pentru comunicarea cu ei și pentru buna conducere a firmei.
Un aspect important în legătură cu impozitul minim global de 15% este că acesta se aplică în paralel cu impozitul pe profit național de 16%, subliniază specialiștii de la PwC România. Cu alte cuvinte, nu putem exclude impozitul minim global dacă deja plătim impozitul pe profit și nici nu putem exclude impozitul pe profit dacă începem să plătim impozitul minim global. Prin impozitul minim global se face o verificare finală a impozitării locale în România. Citește articolul
Modificările fiscale care influențează profitabilitatea și atractivitatea investițiilor sunt de maxim interes pentru investitori. Departamentul trebuie să comunice clar aceste aspecte către acționari și potențiali investitori, explicând impactul asupra performanței companiei.
Din 2024, autoritățile au stabilit limite importante, pentru plătitorii de impozit pe profit, la mecanismul recuperării pierderilor fiscale. Deși măsura este favorabilă pentru bugetul de stat, pentru că se pot colecta mai mulți bani de la companii, aceasta se va traduce în practică într-o adevărată „frână” pentru investiții, în opinia specialiștilor de la Nowium. Citește articolul
Informațiile despre stagnarea investițiilor, recesiunea economică și competitivitatea industriilor sunt esențiale pentru a informa investitorii și a demonstra o guvernanță eficientă în fața provocărilor economice.
Marți, 24 februarie, a început la Anvers, Belgia, summitul industriei europene, desfășurat la BASF, cea mai mare întrerindere chimică din lume.
Acest departament menține legătura cu investitorii și se asigură de o bună guvernanță a companiei, iar articolul arată cum lipsa de conformitate poate afecta obținerea de finanțări și încrederea investitorilor.
Raportul Public Country by Country (Public CbC) este o inițiativă legislativă la nivelul Uniunii Europene menită să aducă mai multă transparență în practicile fiscale ale grupurilor de entități care au o prezență în Uniunea Europeană. România s-a grăbit să transpună prevederile directivei UE care reglementează raportarea Public CbC mai devreme decât termenul minimal prevăzut de directivă. Raportul Public CbC poate avea implicații semnificative pentru contribuabilii din România - aceștia trebuie să fie conștienți de eventualele consecințe ale acestei raportări. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum noul impozit poate afecta rezultatele financiare ale companiei și să comunice transparent aceste informații investitorilor și acționarilor.
Multinaționalele și grupurile naționale mari care vor datora impozitul minim global ar trebui să facă, în România, declararea și plata cu ceva timp înainte de termenul-limită (primul este fixat în 18 luni de la terminarea anului 2024). Practic, este necesară o coordonare la nivel de grup pentru ca la termenul-limită situația să fie deja clară pentru societatea-mamă. Citește articolul
Acest departament este interesat de cât de corecte și transparente sunt informațiile financiare ale firmei, mai ales cele legate de tranzacțiile cu firme înrudite, pentru a menține încrederea investitorilor și a asigura o bună guvernanță.
Ordinul Ministerului Finanțelor 2.649/2023 a introdus noi conturi contabile, printre care figurează și 6121 „Cheltuieli cu redevențele”, 6122 „Cheltuieli cu locațiile de gestiune”, 6123 „Cheltuieli cu chiriile”, 616 „Cheltuieli cu drepturile de proprietate intelectuală”, 617 „Cheltuieli de management" și 618 „Cheltuieli de consultanță". Aceste conturi sunt aplicabile începând cu situațiile financiare aferente anului 2023. Pe de altă parte, Ordinul 5.394/2023, prin care este reglementată întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale pentru 2023, prevede prezentarea pe linii separate în contul de profit și pierdere a cheltuielilor de management și de consultanță înregistrate în 2023, cu evidențierea distinctă a tranzacțiilor efectuate cu părțile afiliate. Citește articolul
Respectarea legilor privind drepturile pacienților și confidențialitatea datelor contribuie la o bună guvernanță corporativă și la menținerea încrederii investitorilor în modul în care compania este administrată.
Până de curând, rudele unui pacient decedat aveau acces la datele medicale ale acestuia doar dacă exista un consimțământ explicit în acest sens. În martie 2023, printr-o ordonanță de urgență s-a stabilit ca, la decesul unui pacient, toate informațiile medicale ce-l vizează să fie furnizate rudelor la cerere. După ce normele de aplicare a Legii drepturilor pacientului au fost modificate, s-a stabilit, prin ordin, introducerea unor noi prevederi în norme, astfel încât să se stabilească situațiile în care se consideră că pacientul se află în imposibilitate de a-şi exprima acordul privind transmiterea datelor medicale. Apoi, în toamnă, legea a fost modificată din nou, datele medicale unui pacient urmând să se transmită rudelor după decesul acestuia doar pe baza unui certificat de moștenitor. Acum, printr-un ordin apărut miercuri, normele au fost modificate din nou, pentru a reflecta schimbările apărute în toamnă. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu informarea investitorilor și asigurarea unei bune conduceri. Transparența fiscală și riscurile legate de taxe sunt subiecte importante pentru ei, pentru a menține încrederea și respecta regulile.
Reducerile comerciale se numără printre aspectele pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) le pot avea în vizor la controalele derulate la contribuabili în 2024. În cazul unei recalificări, însă, impactul poate fi nu doar la TVA și la impozitul pe profit, ci și la nou-introdusul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA), spun specialiștii. Citește articolul