avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 878 soluții astăzi
Acasă Departament: Relații cu Investitorii & Guvernanță Corporativă

Departament: Relații cu Investitorii & Guvernanță Corporativă

ACCES PREMIUM

Cel puțin zece motive pentru alegerea unor reprezentanți la locul de muncă

Acest departament este interesat de felul în care compania respectă legile muncii și menține relații bune cu angajații, deoarece o bună guvernanță corporativă include și dialogul social, fiind un aspect de interes pentru investitori.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2024 | 1775 | Timp de citire: 3 min.

Reprezentanții aleși joacă un rol esențial în protejarea și promovarea drepturilor și intereselor colective ale angajaților în cadrul unei unități. Sunt implicați în procese esențiale, cum ar fi elaborarea regulamentului intern, se pot ocupa de sesizarea neregulilor la inspectoratele teritoriale de muncă, „dau viață” dreptului la negociere colectivă, atunci când angajații nu sunt reprezentanți la nivel sindical. Legea stabilește consultarea obligatorie a reprezentanților salariaților în decizii majore, cum ar fi reducerea temporară a activității, concedierile colective, dar și în chestiuni precum planificarea concediilor de odihnă, protejarea egalității de șanse și tratament la locul de muncă și în gestionarea cazurilor de hărțuire. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Declarația nefinanciară este înlocuită, din 2024, cu o raportare privind durabilitatea, care trebuie întocmită de firmele mari și medii

Raportul include factori de guvernanță și face parte din raportul administratorilor, fiind esențial pentru transparența față de investitori și buna guvernare a companiei.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2024 | 11775 | Timp de citire: 3 min.

Reglementările contabile au fost modificate pentru a înlocui declarația nefinanciară cu o raportare privind durabilitatea, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Noua raportare vizează, însă, mai multe companii decât viza declarația nefinanciară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În urma regularizării dividendelor din 2023, pot fi necesare și ajustări la impozitul aferent

Acest departament este interesat de modul în care dividendele sunt gestionate și comunicate acționarilor, deoarece acest lucru influențează încrederea investitorilor și transparența companiei. Înțelegerea procesului de regularizare și a impactului fiscal este importantă pentru o bună guvernanță.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
29 Ianuarie 2024 | 6583 | Timp de citire: 2 min.

Firmele care au optat în 2023 pentru distribuirea de dividende interimare trebuie să facă o regularizare, în 2024, după aprobarea situațiilor financiare anuale. În acest context, pot fi necesare și ajustări la impozitul aferent dividendelor - fie efectuarea unei plăți suplimentare, fie solicitarea unei restituiri parțiale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 29 ianuarie - 4 februarie 2024

Este important pentru a înțelege cum noile reglementări fiscale pot afecta performanța financiară și modul în care firma este condusă, informații relevante pentru investitori.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
29 Ianuarie 2024 | 630 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Investițiile în perioada post-pandemie - Statul și economia privată: Modificările pe sectoare

Investitorii sunt interesați de evoluția economiei, de tendințele de investiții și de creșterea PIB-ului, deoarece aceste informații influențează încrederea și deciziile lor de investiții.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
29 Ianuarie 2024 | 531 | Timp de citire: 2 min.

Anii de după pandemie sunt caracterizați de efortul economiilor de-a recupera căderea din 2020 si 2021, precum și de determinarea guvernelor de-a amortiza timpul pierdut și fondurile inghițite de criza sanitară. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Inspecția fiscală

Transmiterea notificărilor de conformare pare să fie doar o formalitate, cel puțin în domeniul prețurilor de transfer, spun fiscaliștii

Acest departament este interesat pentru că problemele fiscale și controalele ANAF pot influența modul în care compania este percepută de investitori și pot avea un impact asupra modului în care este condusă compania.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Ianuarie 2024 | 3572 | Timp de citire: 4 min.

Notificările de conformare au fost prezentate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) ca un instrument de care contribuabilii se pot folosi pentru a evita declanșarea unei inspecții fiscale. Totuși, la mai multe luni de la implementarea notificărilor în 2022, fiscaliștii atrag atenția că acestea par să fie doar o formalitate de îndeplinit înainte de a declanșa oricum inspecțiile, cel puțin atunci când vine vorba de domeniul prețurilor de transfer. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CNCD: Neprelungirea unui contract de descoperire autorizată de cont din cauza vârstei înaintate reprezintă discriminare

Această decizie poate influența modul în care investitorii percep guvernanța și etica companiei, precum și capacitatea acesteia de a gestiona riscurile legale și reputaționale.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
25 Ianuarie 2024 | 1279 | Timp de citire: 2 min.

Clientul unei bănci a fost refuzat, pe motiv că era în vârstă, atunci când a dorit prelungirea unui contract de descoperire autorizată de cont (DAC), Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) considerând că, în acest caz, este vorba despre o discriminare, deoarece vârsta nu ar trebui să fie singurul criteriu luat în calcul. Banca a fost amendată cu 5.000 de lei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CE propune consolidarea rolului angajaților în procesul decizional al multinaționalelor. Sindicatele europene cer mai mult

Informațiile despre modul în care compania gestionează relațiile cu angajații și respectă reglementările transnaționale sunt relevante pentru guvernanța corporativă și pot interesa investitorii preocupați de stabilitatea și conformitatea operațională a firmei.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2024 | 739 | Timp de citire: 2 min.

Comisia Europeană (CE) a propus revizuirea Directivei privind Consiliile Europene ale Muncitorilor (EWCs) pentru a îmbunătăți dialogul social în cadrul UE. Documentul vizează îmbunătățirea drepturilor de informare și consultare ale muncitorilor și vizează companiile multinaționale care au mai mult de 1000 de angajați. Confederația sindicală europeană apreciază modificarea actualei directive, pe care o consideră ”un tigru fără dinți”, dar consideră că măsurile ar trebui extinse și la francize, nu numai la companiile-mamă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Amenzi pentru angajatori în 2024: Care ar fi sancțiunea pentru cei care nu își vor pune la punct ghidurile pentru prevenirea hărțuirii?

Acest departament este interesat de modul în care compania este administrată și de riscurile legale și de reputație, care pot influența deciziile investitorilor. O bună guvernare include și un mediu de lucru etic și conform legii.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2024 | 7191 | Timp de citire: 2 min.

De departe o obligație substanțială pentru angajatori, întocmirea ghidului pentru prevenirea și sancționarea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă va fi verificată de inspectori începând din acest an. E incert însă în ce măsură toți angajatorii, adică indiferent de dimensiunea personalului, vor fi tratați la fel - care vor fi sancționați din prima și care nu? Amenda pentru angajatorii care nu iau măsuri pentru prevenirea hărțuirii este însă în lege de dinainte să avem un model de ghid de implementat la nivel intern. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Monitorizarea excesivă a angajaților pentru a urmări calitatea, productivitatea și perioadele de inactivitate, amendată în Franța cu peste 30 de milioane de euro

O amendă de 32 de milioane de euro și problemele de conformitate subliniază riscurile care pot afecta încrederea investitorilor și demonstrează importanța unei bune guvernanțe corporative pentru a evita astfel de situații.

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2024 | 2520 | Timp de citire: 4 min.

Autoritatea franceză pentru protecția datelor a aplicat o amendă de 32 de milioane de euro companiei Amazon France Logistique pentru implementarea unui sistem de monitorizare excesivă a angajaților. Compania folosea scannerele pentru a urmări activitatea și performanțele angajaților în timp real, inclusiv perioadele de inactivitate. Autoritatea a considerat că această monitorizare a fost disproporționată și a încălcat mai multe aspecte din GDPR, printre care principiul minimizării datelor. De asemenea, au fost identificate probleme legate de supravegherea video și de informarea insuficientă a angajaților cu privire la prelucrarea datelor lor personale. Autoritatea franceză a subliniat că măsurarea întreruperilor de muncă cu o asemenea precizie nu este legală și că tocmai prin excesivitatea măsurilor de monitorizare compania asigura avantaje competitive pe piața vânzărilor online. Citește articolul