Acest departament folosește date economice pentru a explica performanța companiei, perspectivele viitoare și condițiile pieței investitorilor actuali și potențiali.
Consumul populației a crescut deja semnificativ începând cu al treilea trimestru din 2023, cu 2,2%, comparativ cu primele trei trimestre din 2022. În primul trimestru, consumul crescuse doar marginal, cu 0,5%, comparativ cu același trimestru din anul anterior. Citește articolul
Acest departament gestionează legătura cu proprietarii firmei (investitorii) și asigură o bună guvernare a companiei. Modul în care sunt gestionate exact taxele pe dividende este important pentru transparența financiară și încrederea investitorilor.
Pentru dividendele (inclusiv cele interimare) distribuite persoanelor fizice sau juridice în cursul anului 2023, dacă plata lor efectivă nu s-a făcut până la 31 decembrie 2023, impozitul aferent trebuie declarat și achitat până la 25 ianuarie 2024. Citește articolul
Investitorii și managementul companiei trebuie să știe despre riscurile legale și operaționale care pot afecta stabilitatea și valoarea companiei, inclusiv cele legate de proprietăți și conformitate legislativă.
Legea ce conține unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor a fost modificată în acest început de an, potrivit unei legi oficializate recent. Astfel, s-a stabilit introducerea interdicției închirierii apartamentelor din clădirile cu bulină roșie și reintroducerea interdicției de a organiza activități sau evenimente cu mulți participanți în aceste clădiri. Chiar dacă, în primă fază, interdicțiile ar fi trebuit să nu se aplice și contractelor aflate în desfășurare la momentul intrării în vigoare a legii, ci doar celor semnate după acel moment, în varianta oficializată, noul act normativ stabilește că interdicțiile se aplică, fără excepție, de la data intrării măsurilor în vigoare, respectiv din 6 ianuarie, iar contractele aflate în desfășurare vor înceta de drept în 30 de zile de la acel moment, adică la început de februarie. Citește articolul
Articolul este important pentru că noile reguli pot schimba felul în care persoanele dețin mai multe firme și cum aceste firme sunt administrate, ceea ce interesează investitorii și pe cei care se ocupă de buna conducere a companiei.
Limitarea numărului de microîntreprinderi deținute de aceeași persoană a fost înăsprită de Guvern începând din 2024, astfel că de la deținerea a maximum trei firme se trece la deținerea unei singure firme. Asta indiferent că vorbim de dețineri directe sau indirecte. Astfel, cei care au mai multe companii la regimul impozitului micro trebuie să decidă până în martie care dintre ele trec la impozit pe profit. Citește articolul
Respectarea GDPR arată că firma este bine gestionată și responsabilă, ceea ce este important pentru investitori și pentru buna funcționare generală a companiei (guvernanță corporativă).
Conformitatea cu GDPR implică asumarea de către operatori a unui angajament permanent de a proteja în mod eficient datele cu caracter personal și de a respecta drepturile persoanelor vizate. Acest angajament este însoțit însă de multiple provocări pe care companiile le întâmpină în mod frecvent în activitatea de zi cu zi. Revizuirea constantă a politicilor de prelucrare a datelor, punerea în aplicare a măsurilor de securitate din ce în ce mai stricte și instruirea corespunzătoare a personalului sunt doar câteva dintre activitățile esențiale pe care orice operator de date cu caracter personal trebuie să le aibă în vedere. Citește articolul
O forță de muncă mai bine calificată și adaptată nevoilor pieței, așa cum își propune strategia, este un indicator pozitiv pentru stabilitatea și creșterea pe termen lung a afacerii, influențând încrederea investitorilor și aspectele de guvernanță corporativă.
Guvernul a aprobat la final de an Strategia Națională pentru Formarea Adulților pentru perioada 2024-2027, cu scopul general de a crește rata de participare a adulților la învățare pe parcursul vieții, capitol la care România este acum la coada clasamentului în Uniunea Europeană. Obiectivele specifice ale strategiei, care a apărut azi în Monitorul Oficial, presupun dezvoltarea competențelor verzi și digitale, urmând ca toate standardele ocupaționale să fie modificate în acord, reglementarea microcertificărilor, pilotarea contului individual de învățare, reglementarea unui plan anual de formare profesională pe care angajatorii să-l utilizeze, stimulente de formare profesională pentru angajați și angajatori, precum și implementarea unui pachet de bază de formare pentru persoanele fără/cu nivel scăzut de formare. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum noile impozite pot afecta rezultatele financiare ale companiei și informațiile prezentate investitorilor.
Impozitul minim global se aplică, începând din 2024, pentru multinaționale și grupuri naționale mari, dacă rata efectivă de impozitare a profitului în România este sub 15%. Însă, chiar dacă primul termen de raportare și plată este stabilit la jumătatea anului 2026, aceste companii ar trebui să pregătească terenul încă de pe-acum, sunt de părere specialiștii de la PwC România. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma este condusă corect și transparent. Prevenirea fraudei și existența unor controale interne solide sunt cruciale pentru a menține încrederea investitorilor și pentru a demonstra o bună guvernare corporativă.
Deși multe organizații tind să privească incidentele de fraudă drept puțin probabile, de obicei pe baza încrederii pe care o au atât în angajați, cât și în partenerii de afaceri, realitatea este că astfel de evenimente nu pot fi anticipate și gestionate corespunzător fără o strategie de prevenție care să includă protocoale de detectare timpurie și de raportare, respectiv fără un plan solid de răspuns la incidente. Citește articolul
Se asigură că firma este condusă corect și etic, iar respectarea drepturilor angajaților este un indicator important al unei bune guvernanțe corporative care poate influența încrederea investitorilor.
Probabil că nu toate aspectele din Codul muncii sunt clare pentru angajatori, însă cele mai importante sunt suficient de clare și nu ar trebui să apară în practică situații în care relația de muncă să se transforme într-o nesfârșită serie de abuzuri, iar faptul că munca se prestează sub autoritatea angajatorului nu reprezintă un drept absolut al acestuia să decidă „ce și cum”. Într-un context de precaritate, unele categorii de angajați sunt predispuse să accepte condiții de muncă ce presupun zero concedii, repaus săptămânal redus și ore de muncă în plus, cu riscurile aferente asupra sănătății și capacității lor de muncă. Iar când își găsesc vocea pentru a spune „stop”, angajatorii se debarasează de ei încălcând, până la momentul final al relației de muncă, cât mai multe norme legale.
Impactul acestor taxe pe profitabilitate este important pentru comunicarea cu investitorii și pentru modul în care este condusă compania.
Activele ce sunt luate în calcul pentru a determina valoarea imobilizărilor (indicatorul I) și amortizarea contabilă (indicatorul A), în cazul impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) și în cazul impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS), au fost stabilite recent de Ministerul Finanțelor. Citește articolul