Așa-numita tranziție către o nouă ordine mondială bazată pe mai mulți poli a generat o tendință de reversare a globalizării în domeniul comerțului internațional, care duce la o creștere semnificativă a riscurilor legate de lanțul de aprovizionare. În timp ce jucătorii care concurează în anumite sectoare își diversifică sau restricționează expunerile reciproce, pare imposibil să asistăm la schimbarea majoră a status quo-ului pe termen scurt sau mediu și poate chiar pe termen lung. Citește articolul
Consumatorii ce încep să aibă probleme cu băncile la care au contractat diverse împrumuturi și care vor să acționeze, astfel încât să nu ajungă într-o situație financiară dificilă, pot contacta, mai nou, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) printr-o adresă de e-mail dedicată. Citește articolul
Începând de vineri, interdicția de a suna clienții după ora 20.00 va fi extinsă și asupra băncilor și a celorlalte entități din ecosistemul bancar, după ce legislația acordării de credite ipotecare a fost modificată recent. O limitare similară era deja aplicabilă, însă viza doar recuperatorii de creanțe. Citește articolul
În contextul sancțiunilor aplicate recent băncilor de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC), pentru că ratele împrumutaților acoperă, în primii ani de rambursare a creditului, mai mult dobânzile, comunitatea bancară spune că instituțiile de credit de la noi respectă legislația în vigoare privind calculul ratelor, iar clienții au întotdeauna posibilitatea de a opta între mai multe tipuri de rambursare, potrivit unui comunicat primit de redacția noastră. Totodată, spun reprezentanții băncilor, modul de calcul al ratelor este transparent, clienții primind un scadențar din care rezultă atât rata lunară aferentă creditului, cât și componentele acesteia. Citește articolul
După succesul răsunător obținut în retail, tehnologie, media și comunicații, activitatea de înrolare la distanță a clienților începe să câștige teren și în rândul instituțiilor de credit și financiare, domeniu în care oferirea acestei opțiuni unui client este un demers complex, din cauza reglementărilor stricte. Măsurile restrictive impuse la începutul perioadei de pandemie de COVID-19 au limitat libertatea de mișcare a oamenilor și au impulsionat băncile să accelereze transformarea tehnologică, inclusiv prin crearea de canale digitale pentru a atrage noi clienți. Clienții băncilor aveau deja, de mulți ani, opțiunea de a efectua zilnic tranzacții și operațiuni bancare prin intermediul internet banking-ului sau a aplicațiilor de smartphone banking, însă înrolarea unui client nou prin intermediul acestor canale este o arie în care puține bănci deveniseră active înainte de pandemie. Citește articolul
Tabloul contribuabililor mijlocii care trebuie să înceapă în ianuarie 2023 raportarea fișierului SAF-T a fost definitivat de Fisc cu doar câteva săptămâni înainte de finalul anului 2022. Însă nu trebuie să uităm că există și unele companii mari pentru care această obligație intervine, cu întârziere, tot de anul viitor. Citește articolul
Limitarea dobânzii anuale efective la creditele imobiliare și de consum apare într-un proiect de lege adoptat de Parlament în mai 2020, despre care Curtea Constituțională a României (CCR) a stabilit, anul trecut, că este neconstituțional va ajunge acum să fie respins la deputați. Proiectul de lege prevede posibilitatea celor care se confruntă cu dobânzi exagerate să ceară reducerea lor și reechilibrarea contractuală. Citește articolul
Cei de la ANPC obligă băncile, instituțiile financiar-nebancare (IFN) și casele de amanet să afișeze informații cu privire la procedurile de insolvență personală, urmând ca din noiembrie să înceapă să se facă și verificări de către inspectorii ANPC pentru a vedea dacă plăcuțele de informare sunt afișate așa cum prevede un recent ordin ANPC publicat în Monitorul Oficial. Citește articolul
Autoritățile au operaționalizat recent noul mecanism prin care operatorii economici pot cere amânarea ratelor la credite pentru până la nouă luni, dacă sunt afectați de criza actuală generată de războiul dus de Rusia în Ucraina. Astfel, solicitările se pot transmite creditorilor până pe 28 august 2022, iar de facilitate pot beneficia atât persoanele juridice, cât și PFA-urile, întreprinderile individuale (II) sau familiale (IF) și profesioniștii. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2023, regimul impozitării micro va avea o serie de restricții noi privind activitățile pe care pot să le desfășoare companiile. Principala restricție ține de activitățile de consultanță și management, dar autoritățile au introdus și alte restricții de care trebuie ținut cont. Citește articolul