avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 493 soluții astăzi
Acasă Subiect: angajatori
Subiect: angajatori
ACCES PREMIUM

Expertul în legislația muncii trebuie să lucreze la angajator sau la serviciul extern de HR și salarizare? Răspunsul MMPS

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Octombrie 2020 | 0 | 4159 | Timp de citire: 2 min.

Mai nou, Codul muncii prevede că, dacă un angajator apelează la un serviciu extern specializat pentru activitatea de salarizare și resurse umane, acesta trebuie să fie coordonat de un expert în legislația muncii. Însă, deoarece este neclar dacă expertul coordonator trebuie să fie salariat al angajatorului sau al serviciului extern, Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) ne-a spus că a doua variantă este cea corectă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Exclusiv Ministerul Muncii: Angajatorii își pot organiza așa cum vor activitatea de HR și salarizare

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Octombrie 2020 | 2 | 4522 | Timp de citire: 2 min.

Mai nou, Codul muncii stabilește că angajatorii au trei variante pentru a-și organiza activitatea de resurse umane și salarizare, însă fără să-i oblige în vreun fel să aleagă doar una dintre acele opțiuni. În acest context, Ministerul Muncii ne-a spus că angajatorii pot organiza acea activitate atât folosind variantele din Codul muncii, cât și apelând la alte variante disponibile pe piață. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cinci situații interesante ce țin de prelucrarea datelor de către firme și indicațiile oficiale ale ANSPDCP

Alexandros Bakos în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
13 Octombrie 2020 | 0 | 3336 | Timp de citire: 2 min.

Autoritatea română de protecție a datelor (ANSPDCP) a publicat, recent, raportul de activitate pe anul 2019, unde abordează, printre altele, o serie de probleme concrete legate de prelucrarea datelor, de care multe firme se pot lovi. De la supravegherea video a salariatului, când camerele au fost instalate pentru alte scopuri (declarate), la cum pot fi obținute datele turiștilor cazați în hoteluri, aceste chestiuni se referă la aspecte practice des întâlnite în activitatea Autorității. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce pot face contabilii și ce nu din toate activitățile specifice departamentului de resurse umane

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Octombrie 2020 | 0 | 10666 | Timp de citire: 3 min.

Contabilii pot îndeplini, pentru un angajator, doar parte din tot ce înseamnă activitatea de resurse umane, așa cum reiese din legislația în vigoare. De ce e important să precizăm asta? Pentru că o lege recentă obligă angajatorii ca, atunci când externalizează partea de resurse umane și salarizare a activității proprii, să apeleze la un serviciu extern specializat în așa ceva. Or, în lipsa unor specializări suplimentare, contabilul poate face doar salarizare și partea de gestionare a aplicației Revisal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce elemente ar trebui să conțină o clauză de conciliere, pentru a produce efectele așteptate, în caz de litigiu

Alexandros Bakos în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
12 Octombrie 2020 | 0 | 2781 | Timp de citire: 4 min.

O recentă modificare a Codului muncii le permite părților la un contract individual de muncă să insereze o clauză de conciliere în acesta, pentru a-și rezolva disputele cu ajutorul unui conciliator. Având în vedere că noua formă a Codului muncii a inclus doar câteva paragrafe despre conciliere, părțile fiind libere să prevadă o clauză de conciliere validă care să precizeze doar că disputele de muncă dintre angajator și salariat se vor rezolva prin conciliere, e important de arătat ce elemente ar trebui să conțină o clauză de conciliere, pentru a fi cât mai eficientă posibil. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Conflicte individuale de muncă

Ce trebuie să știi despre introducerea concilierii în regulamentul intern și în contractele salariaților

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
12 Octombrie 2020 | 1 | 2828 | Timp de citire: 4 min.

Recent, în Codul muncii s-a introdus o prevedere ce permite angajatorului să-și rezolve intern conflictele individuale de muncă cu salariații săi, fără să se apeleze la instanțele judecătorești (procedura este opțională). Însă în ce condiții trebuie să figureze informațiile despre conciliere atât în regulamentul intern al companiei, cât și în contractele individuale de muncă ale salariaților? Și este obligatoriu ca ambele părți să fie de acord sau nu? Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce ar fi recomandat pentru angajatori și salariați să își aleagă și conciliatorul când includ o clauză de conciliere în contract

Alexandros Bakos în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
9 Octombrie 2020 | 0 | 1309 | Timp de citire: 1 min.

De curând, Codul muncii a fost modificat pentru a li se permite părților la un contract individual de muncă să recurgă la conciliere, pentru soluționarea disputelor individuale de muncă. Dacă doresc să includă această posibilitate în contractul de muncă, ar fi bine pentru angajatori și salariați să se înțeleagă și cu privire la identitatea conciliatorului, pentru a nu apărea neînțelegeri cu privire la acesta, în cazul izbucnirii unui litigiu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concediu odihnă 2021: Programarea liberelor salariaților pentru anul viitor trebuie stabilită de angajator lunile astea

Dragos Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
9 Octombrie 2020 | 3 | 9984 | Timp de citire: 2 min.

Până la sfârșitul anului, angajatorii trebuie să stabilească programările pentru concediile de odihnă ale salariaților aferente anului viitor, conform legislației muncii în vigoare. În esență, reprezentanții firmelor trebuie să se consulte cu salariații și să stabilească în ce perioade vor putea aceștia să-și ia concediile de odihnă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii care folosesc camere video pentru securitate nu le pot folosi și pentru supravegherea salariaților

Alexandros Bakos în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
9 Octombrie 2020 | 2 | 17179 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii care folosesc camere de supraveghere, pentru a asigura securitatea și siguranța unor zone, nu pot să le folosească și pentru supravegherea salariaților, consideră Autoritatea națională de protecție a datelor (ANSPDCP), în recentul său raport de activitate pentru anul 2019. Motivul principal pentru care acest lucru este interzis de legislația privind protecția datelor (în principal, Regulamentul general privind protecția datelor - GDPR - și Legea nr. 190/2018, care stabilește condițiile în care salariații pot fi supravegheați) este că supravegherea video nu se poate face pentru un scop nedeclarat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concilierea sau medierea în relațiile de muncă: Când poate fi folosită una sau alta și ce diferențe sunt

Alexandros Bakos în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2020 | 4 | 1869 | Timp de citire: 4 min.

Recenta introducere a posibilității părților dintr-un contract de muncă de a recurge la conciliere, pentru a soluționa neînțelegerile de muncă, oferă o modalitate alternativă de soluționare a litigiilor de muncă, ce poate fi mai eficientă și mai ieftină decât mersul în instanță. Însă, din cauză că are anumite aspecte comune cu medierea (modalitate de soluționare a litigiilor ce poate fi folosită și aceasta - limitat - în domeniul muncii), apare întrebarea necesității concilierii și a elementului de noutate adus de acesta - ce oferă, în plus (sau minus), față de mediere? Citește articolul