avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 594 soluții astăzi
Acasă Subiect: angajatori
Subiect: angajatori
ACCES PREMIUM

Proiect: Angajatorii vor putea vira bani în plus pentru pensia privată a salariaţilor, pe care apoi să-i deducă din impozit

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
18 Noiembrie 2020 | 0 | 3023 | Timp de citire: 1 min.

Angajatorii vor putea să facă plăţi suplimentare pentru pensiile private obligatorii (Pilonul II) ale salariaţilor, sume pe care apoi le vor putea deduce din impozitul pe profit sau din cel micro, dacă un proiect depus de curând la Senat va deveni lege. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Angajatorii să intre în insolvență abia în anul următor, pentru taxele salariale neachitate

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2020 | 0 | 1273 | Timp de citire: 2 min.

Luni a fost înregistrat la Senat un proiect de lege care ar face mai dificilă intrarea în insolvență a angajatorilor care nu achită statului taxele salariale. Practic, vorbim de un document necorelat cu Legea insolvenței, care ar permite demararea procedurii, de către Fisc, numai dacă angajatorul n-a achitat taxele salariale din anul precedent până la finalul trimestrului I din anul curent. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Conciliere conflicte individuale: Chestiunile esențiale de care trebuie să țină cont angajatorii

Alexandros Bakos în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2020 | 1 | 2101 | Timp de citire: 5 min.

Din octombrie, angajatorii au acces la o modalitate suplimentară de soluționare a disputelor individuale cu angajații - concilierea (introdusă prin Legea nr. 213/2020). Deși intenția din spatele acestei schimbări poate fi benefică, în teorie, în practică pot apărea mai multe probleme. În acest context, scoatem în evidență principalele caracteristici ale procedurii soluționării conflictelor individuale de muncă prin conciliere, aspecte ce țin de avantajele și dezavantajele acesteia, precum și chestiuni ce țin de efectivitatea acestei proceduri -  dacă și cum ușurează situația angajatorilor și a angajaților, cât este de importantă cooperarea părților, pentru implementarea cu succes a unui acord de conciliere etc. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cheltuielile cu formarea profesională: Cum se pot asigura firmele că le recuperează de la salariat

Manuela Rasina în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
13 Noiembrie 2020 | 0 | 5767 | Timp de citire: 4 min.

Formarea profesională a salariaților pe cheltuiala angajatorului poate fi o soluție la actuala criză de forță de muncă, criză resimțită de agenți economici din toate domeniile. Cu toate acestea, mulți dintre ei ezită să investească în resursele umane de care dispun pentru că există teama, justificată, că salariații își vor căuta alt loc de muncă după ce s-au dezvoltat profesional. Practica și portalul instanțelor de judecată ne arată că, nu de puține ori, sunt angajați care părăsesc firmele după ce le-a crescut valoarea pe piața muncii prin dobândirea de (noi) calificări sau competențe profesionale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Patru tipuri de specialiști pot asista salariatul în discuția cu angajatorul. Care e mai potrivit? Argumentele fiecărui profesionist

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2020 | 3 | 3203 | Timp de citire: 3 min.

Cea mai recentă modificare a Codului muncii a extins opțiunile pe care le au salariații atunci când își aleg un specialist care să-i asiste în anumite discuții cu angajatorul. Practic, un salariat poate alege să fie asistat de un avocat, de un mediator, de un expert în legislația muncii sau de un reprezentant sindical. Însă ce ar trebui să știe salariatul pentru a lua o alegere potrivită? În acest sens, avocatnet.ro a invitat câte un reprezentant al fiecărei categorii de specialiști să argumenteze de ce este el o alegere ideală pentru asistarea salariatului la discuțiile pe contractul individual de muncă sau la cercetarea disciplinară și la conciliere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale la angajatori până pe 24 noiembrie, inclusiv sâmbăta. Se verifică trecerea pe munca la distanță, decalarea programului și măsurile de SSM

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2020 | 0 | 3250 | Timp de citire: 2 min.

Marii angajatori din toată țara urmează să fie verificați de către inspectorii de stat în această perioadă, după ce Inspecția Muncii a anunțat că a început o campanie națională de controale. În esență, autoritățile vin să verifice dacă firmele care au peste 50 de salariați au trecut pe munca la distanță, acolo unde se poate, sau dacă și-au decalat programul de lucru. De asemenea, verificările mai urmăresc și alte aspecte, precum respectarea regulilor de securitate și sănătate în muncă (SSM). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Ce trebuie să faci și să știi, pe final de an, în legătură cu concediile de odihnă ale salariaților tăi

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2020 | 2 | 22314 | Timp de citire: 1 min.

Angajatorii trebuie să stabilească, la final de 2020, programările pentru concediile de odihnă ale salariaților din 2021, conform legislației în vigoare. Totodată, companiile trebuie să țină cont și de faptul că zilele de concediu neluate anul acesta trebuie reportate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reducerea activității pe timp de noapte: Ce opțiuni au angajatorii pentru a nu-și pierde salariații

Alexandros Bakos în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2020 | 0 | 1768 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile în care, de luni, sunt interzise cele mai multe activități organizate după ora 21:00, mulți angajatori au ajuns să fie nevoiți să elimine turele de noapte. De aceea, e important de punctat ce opțiuni au la dispoziție aceștia, pentru a-și remunera și păstra salariații. Principalele variante sunt recurgerea la subvențiile acordate de stat, fie pentru acoperirea șomajului tehnic, fie prin intermediul mecanismului Kurzarbeit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În cazul programului decalat de lucru, angajatorii nu trebuie să modifice contractele de muncă

Dragos Niculescu în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2020 | 0 | 3092 | Timp de citire: 2 min.

Printre măsurile impuse de autorități în contextul epidemiologic actual se numără și decalarea programului unora dintre salariații firmelor sau instituțiilor publice cu peste 50 de angajați, măsură menită să reducă contactul direct între salariați la locul de muncă, dar și în mijloacele de transport în comun și riscul transmiterii noului coronavirus. În cazul acestor salariați, contractele individuale de muncă nu trebuie modificate, ca în cazul telemuncii, lucru subliniat și de Inspecția Muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inspecția Muncii: Cum trebuie să raporteze angajatorii datele salariaților ce lucrează de acasă sau prin telemuncă în Revisal

Dragos Niculescu în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
9 Noiembrie 2020 | 1 | 5651 | Timp de citire: 1 min.

În condițiile apariției de noi limitări privind desfășurarea activității, din ce în ce mai mulți angajatori permit lucrul de acasă sau în regim de telemuncă. De aceea, Inspecția Muncii a publicat un ghid în care prezintă ce trebuie să facă efectiv angajatorii atunci când salariații firmei își desfășoară activitatea în regim de muncă la domiciliu, de telemuncă sau când aceștia au program individualizat de muncă. Citește articolul