Potrivit modificărilor aduse Codului Fiscal prin OG 16/2022, pentru ca o societate să aplice, din 2023, regimul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, între alte condiții, va trebui ca aceasta să aibă și un angajat. Această condiție se consideră îndeplinită și în cazul în care societatea are încheiat un contract de mandat, dacă remuneraţia este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată. Citește articolul
În practică se întâmplă frecvent ca un contract de mandat să fie tratat „la grămadă” cu contractele de muncă și chiar dacă legea fiscală, de exemplu, face referiri adesea la ambele tipuri de raporturi când stipulează X sau Y tratament fiscal, administratorului nu i se cuvine tot ceea ce i se poate cuveni unui angajat în mod normal - de exemplu, beneficiul tichetelor de masă ori al altor bilete de valoare. Citește articolul
Fiscaliștii recomandă, pentru microîntreprinderile care n-au salariați, încheierea unui contract de mandat pentru administrator. Asta în condițiile în care, din 2023, plătitorii de impozit micro sunt obligați să aibă cel puțin o persoană remunerată în cadrul firmei. Avantajul contractului de mandat, față de contractul individual de muncă, este că scapă compania de obligațiile specifice relațiilor de muncă și de eventualele controale ale inspectorilor muncii. Citește articolul
Una dintre condițiile obligatorii, din 2023, pentru a aplica impozitul micro va fi de a avea cel puțin un salariat, iar acesta va trebui să fie angajat cu normă întreagă. Cu toate acestea, există și alte modalități prin care firmele să bifeze legal condiția. Citește articolul
Durata unei societăți, care, conform legii, este nedeterminată dacă, prin contract, nu se stabilește altfel, precum și perioada pentru care se acordă mandat administratorului trebuie trecute în actul constitutiv, potrivit unei informări publicate astăzi de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), care vizează câteva precizări punctuale privind legislația deja în vigoare. Citește articolul
Începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2021, inclusiv persoanele care au contracte de management sau de mandat beneficiază de unele facilități fiscale stabilite pentru domeniul construcțiilor, conform unei legi recente. Este vorba de scutirea de plata contribuției la sănătate (CASS) și de plata redusă a contribuției la pensii (CAS). Citește articolul
După ce ți-ai achiziționat o mașină nouă, poți să pui dealerul auto să facă toate formalitățile legate de înmatricularea autoturismului, scrie într-un ordin al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) care a intrat în vigoare în urmă cu câteva zile. Numai că, la rândul său, și dealerul respectiv trebuie să îndeplinească niște condiții. Citește articolul
Sistemul de split TVA va fi implementat începând cu luna octombrie a acestui an în mod opțional de către firmele înregistrate în scopuri de TVA, el urmând să devină obligatoriu, în schimb, la începutul anului viitor. Introducerea acestui sistem de plată defalcată a TVA-ului va crea probleme suplimentare firmelor de curierat, precum și altor firme care desfășoară activități economice în baza unor contracte de mandat și care încasează contravaloarea unor bunuri în numele clienților lor. Astfel, firmele de curierat vor deconta sumele încasate în numele partenerilor lor în funcție de sistemul de plată și încasare al TVA-ului aplicat de aceștia. Citește articolul
Mandatul este contractul prin care o parte, numită mandatar, se obligă să încheie unul sau mai multe acte juridice pe seama celeilalte părți, numită mandant. Citește articolul
Contractul de mandat este un document incheiat verbal sau in forma scrisa, autentica ori sub semnatura privata. La prima vedere, acest document poate contine clauze mai permisive decat cele din contractul individual de munca, insa chiar si asa, prezinta unele dezavantaje pentru partile care il semneaza. Citește articolul