Contabilii pot îndeplini, pentru un angajator, doar parte din tot ce înseamnă activitatea de resurse umane, așa cum reiese din legislația în vigoare. De ce e important să precizăm asta? Pentru că o lege recentă obligă angajatorii ca, atunci când externalizează partea de resurse umane și salarizare a activității proprii, să apeleze la un serviciu extern specializat în așa ceva. Or, în lipsa unor specializări suplimentare, contabilul poate face doar salarizare și partea de gestionare a aplicației Revisal. Citește articolul
O recentă modificare a Codului muncii le permite părților la un contract individual de muncă să insereze o clauză de conciliere în acesta, pentru a-și rezolva disputele cu ajutorul unui conciliator. Având în vedere că noua formă a Codului muncii a inclus doar câteva paragrafe despre conciliere, părțile fiind libere să prevadă o clauză de conciliere validă care să precizeze doar că disputele de muncă dintre angajator și salariat se vor rezolva prin conciliere, e important de arătat ce elemente ar trebui să conțină o clauză de conciliere, pentru a fi cât mai eficientă posibil. Citește articolul
Recent, în Codul muncii s-a introdus o prevedere ce permite angajatorului să-și rezolve intern conflictele individuale de muncă cu salariații săi, fără să se apeleze la instanțele judecătorești (procedura este opțională). Însă în ce condiții trebuie să figureze informațiile despre conciliere atât în regulamentul intern al companiei, cât și în contractele individuale de muncă ale salariaților? Și este obligatoriu ca ambele părți să fie de acord sau nu? Citește articolul
De curând, Codul muncii a fost modificat pentru a li se permite părților la un contract individual de muncă să recurgă la conciliere, pentru soluționarea disputelor individuale de muncă. Dacă doresc să includă această posibilitate în contractul de muncă, ar fi bine pentru angajatori și salariați să se înțeleagă și cu privire la identitatea conciliatorului, pentru a nu apărea neînțelegeri cu privire la acesta, în cazul izbucnirii unui litigiu. Citește articolul
Până la sfârșitul anului, angajatorii trebuie să stabilească programările pentru concediile de odihnă ale salariaților aferente anului viitor, conform legislației muncii în vigoare. În esență, reprezentanții firmelor trebuie să se consulte cu salariații și să stabilească în ce perioade vor putea aceștia să-și ia concediile de odihnă. Citește articolul
Angajatorii care folosesc camere de supraveghere, pentru a asigura securitatea și siguranța unor zone, nu pot să le folosească și pentru supravegherea salariaților, consideră Autoritatea națională de protecție a datelor (ANSPDCP), în recentul său raport de activitate pentru anul 2019. Motivul principal pentru care acest lucru este interzis de legislația privind protecția datelor (în principal, Regulamentul general privind protecția datelor - GDPR - și Legea nr. 190/2018, care stabilește condițiile în care salariații pot fi supravegheați) este că supravegherea video nu se poate face pentru un scop nedeclarat. Citește articolul
Recenta introducere a posibilității părților dintr-un contract de muncă de a recurge la conciliere, pentru a soluționa neînțelegerile de muncă, oferă o modalitate alternativă de soluționare a litigiilor de muncă, ce poate fi mai eficientă și mai ieftină decât mersul în instanță. Însă, din cauză că are anumite aspecte comune cu medierea (modalitate de soluționare a litigiilor ce poate fi folosită și aceasta - limitat - în domeniul muncii), apare întrebarea necesității concilierii și a elementului de noutate adus de acesta - ce oferă, în plus (sau minus), față de mediere? Citește articolul
De la începutul acestei luni, Codul muncii stabilește concret variantele legale pe care le au angajatorii pentru a-și organiza activitatea de resurse umane și salarizare. Deși Legea 213/2020, cea care a introdus noutățile, face referire la un drept, specialiștii spun că vorbim mai degrabă de o obligație la care angajatorii trebuie să se conformeze mai nou. Citește articolul
„Revoluția fiscală”, adică reorganizarea taxelor salariale care s-a implementat din prima zi a anului 2018, a fost dată prin Ordonanța de urgență a Guvernului 79/2017. Legea pentru aprobarea acestei ordonanțe încă zace în Parlament, astfel că, în mediul de afaceri, mai sunt companii care încă stau cu teama că autoritățile ar putea anula reorganizarea, astfel încât să se revină la vechea împărțire a taxelor între angajator și salariat. Totuși, specialiștii cu care am stat de vorbă spun că șansele ca așa ceva să se întâmple sunt destul de mici, mai ales pentru că anularea „Revoluției fiscale” ar aduce cu sine niște complicații majore. Citește articolul
De puțină vreme, conflictele individuale de muncă dintre salariat și angajator se pot soluționa înainte să se ajungă în instanță, mai exact, prin procedura concilierii. O astfel de procedură, respectiv concilierea, se poate aplica de multă vreme în cazul conflictelor colective de muncă, dar regulile ce se aplică în cazul celor două tipuri de conflict sunt diferite. Citește articolul