În contextul unei discuții despre noua procedură prin care vectorul fiscal al contribuabililor poate fi modificat din oficiu de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii avertizează că mesajele transmise prin Spațiul Privat Virtual (SPV) trebuie monitorizate cu atenție. Totodată, persoana care gestionează contul din SPV al firmei trebuie să redirecționeze comunicările ANAF, dacă este cazul. Citește articolul
Important de precizat este că, în conformitate cu prevederile Ordinului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 1.721/2021 și dispozițiile Ordinului ANAF nr. 3.610/2016, lista marilor contribuabili și lista contribuabililor mijlocii, inclusiv a sediilor secundare ale acestora, trebuie actualizate anual până la data de 10 decembrie și apoi publicate online pe pagina de internet a ANAF. În condițiile în care se apropie termenul din 2024, iată ce e de știut despre subiect. Citește articolul
Planul fiscal al Guvernului pentru perioada 2025-2031 prevede inclusiv o reformă a administrării impozitelor și taxelor. Iar majoritatea măsurilor gândite în acest sens au o legătură directă cu digitalizarea relației dintre contribuabili și Fisc, însă vorbim și de chestiuni ce țin de modificarea regulilor procedural-fiscale. Citește articolul
Guvernul pregătește, în colaborare cu Banca Mondială, o serie de modificări fiscale pentru principalele impozite și taxe datorate de contribuabili, conform unui document publicat recent de Ministerul Finanțelor. Majoritatea măsurilor urmează să fie dezbătute și stabilite până la finele lunii martie 2025, dar nu toate se vor aplica din 2025. Citește articolul
Criteriile de risc pentru clasificarea birourilor și punctelor vamale de la frontiera cu țările nonUE au fost stabilite printr-o hotărâre de Guvern recent oficializată. Totuși, mai este nevoie și de un ordin al Autorității Vamale Române (AVR) care să conțină o metodologie de clasificare. Măsura face parte dintr-o reorganizare a AVR stabilită în vară prin OUG. Citește articolul
Atât lista firmelor cu datorii în al treilea trimestru din 2024, cât și lista firmelor corecte din aceeași perioadă urmează să fie publicate până la 31 octombrie de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Procesul etapizat pe mai mulți ani pentru digitalizarea relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) încă mai are câteva etape importante de parcurs, inclusiv în privința raportărilor SAF-T. Din acest motiv, reprezentanții ANAF spun că eliminările de declarații actuale pot veni, cel mai devreme, abia din a doua jumătate a anului 2025. Citește articolul
În contextul aplicării obligației generale de folosire a e-Factura, în relația B2B, de la 1 iulie 2024, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a clarificat recent în ce situații folosește sistemul și în ce situații nu-l folosește. Citește articolul
Potrivit datelor oficiale ale Ministerului de Finanțe, doar în primele cinci luni ale anului în curs numărul inspecțiilor fiscale a fost de aproape 10.000, cu mai mult de un miliard de lei adus în plus la bugetul de stat. Cu alte cuvinte, acțiunile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au fost intensificate, fiind o creștere de 10% a controalelor fiscale, comparativ cu anul 2023. Pe de altă parte, a crescut de aproape patru ori (în 2024 față de anul anterior) și numărul notificărilor de conformare trimise contribuabililor, totul în contextul necesității diminuării deficitului bugetar, dar și al combaterii fraudelor fiscale din economia țării. EY România a realizat un sondaj privind percepția și experiența contribuabililor în relația cu organele de control, în cazul în care s-au aflat în fața unei notificări de conformare ori chiar a unui control, și care au fost rezultatele respectivelor acțiuni ale ANAF. Citește articolul
Un prim aspect important de reținut constă în faptul că, în conformitate cu dispozițiile art. 490 alin. 1 din Codul administrativ, încălcarea de către funcţionarii publici, cu vinovăţie, a îndatoririlor de serviciu atrage răspunderea administrativă, civilă sau penală, în condiţiile legii şi ale Codului administrativ. În consecință, în situația în care un funcționar public care își desfășoară activitatea în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală nu își îndeplinește obligațiile legale, atunci persoana vătămată poate formula o sesizare împotriva acestuia, adresată comisiei de disciplină desemnată la nivelul instituției de către conducătorul acesteia. Citește articolul