Așa cum am menționat în materialele anterioare pe această temă, problematica tratamentului fiscal al serviciilor intra-grup reprezintă de multe ori subiectul litigiilor fiscale dintre contribuabili și Fisc. La nivelul administrației fiscale s-a creat deja o practică care arată un refuz frecvent al deductibilității cheltuielilor cu serviciile achiziționate de societățile din România de la societățile din grup, pe motiv că societatea din România nu poate demonstra necesitatea serviciilor facturate și că, de fapt, aceste servicii nu sunt prestate în interesul sau beneficiul societăților din România. În acest context, majoritatea disputelor fiscale pe acest subiect ajung și sunt, în final, soluționate de instanțele de judecată. Citește articolul
Continuăm seria materialelor pe tema deductibilității cheltuielilor cu serviciile prestate de entități afiliate cu prezentarea practicii inspectorilor fiscali în cadrul controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
În domeniul fiscal, pe parcursul anului 2022 au venit mai multe decizii importante din partea instanțelor naționale, dar și din partea Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), a Curții Constituționale și a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). De la deductibilitatea cheltuielilor la stabilirea TVA-ului, iată chestiunile pentru care s-au dat soluții de care ar trebui să țină cont firmele în activitatea lor și, mai ales, în relația directă/indirectă cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a căpătat din nou acces la baza de date Orbis, care conține informații despre sute de milioane de firme, conform șefului instituției. În acest context, specialiștii se așteaptă la o înmulțire a controalelor legate de prețurile de transfer, din moment ce ANAF are la dispoziție acest instrument foarte puternic de care se pot ajuta inspectorii pentru a impune sume suplimentare de plată. Citește articolul
Cheltuielile cu serviciile prestate de entități afiliate este unul dintre subiectele principale abordate în cadrul inspecțiilor fiscale. Încadrarea, recurentă, a acestui tip de cheltuieli în categoria cheltuielilor nedeductibile este, așadar, un subiect foarte des disputat în instanță de către contribuabili. Ne propunem să abordăm acest aspect printr-o serie de materiale care să conțină cadrul legislativ aplicabil, practica autorităților fiscale din România și să încheiem printr-un sumar al deciziilor obținute în instanță de către contribuabil pe această tematică. Citește articolul
Conform prevederilor legale, selectarea contribuabililor ce urmează a fi supuși inspecției fiscale este efectuată de organul de inspecție fiscală competent, în funcție de nivelul riscului stabilit ca urmare a analizei de risc. Legislația nu prevede o definiție a gradului de risc, însă definește analiza de risc. Așadar, analiza de risc reprezintă activitatea efectuată de administrația fiscală, în funcție de procedurile și metodologia internă, în scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creanțelor fiscale, de a le evalua, precum și de a le gestiona. În practică, am identificat câțiva factori care pot influența gradul de risc și, așadar, includerea societății respective în planul de inspecție fiscală. Detaliem în cele ce urmează câțiva dintre acești factori. Citește articolul
Stabilirea de sedii fixe sau de sedii permanente este o activitate prin care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot obliga firmele străine care au o prezență în România la plata TVA sau a impozitului pe profit. Deoarece autoritățile au emis multe decizii în acest sens în controalele fiscale din anii recenți, explicăm azi ce înseamnă cele două concepte și la ce trebuie să fie atente firmele. Citește articolul
Atunci când vine vorba de domeniul prețurilor de tranfer, specialiștii avertizează că firmele care înregistrează pierderi, deși fac parte din grupuri multinaționale, reprezintă o țintă principală a controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În esență, autoritățile sunt de părere că în multinaționale n-ar trebui să existe pierderi, deși aceasta nu este o regulă general valabilă. Citește articolul
Anul 2022 este unul atipic, în anumite privințe, pentru plătitorii de impozit pe profit. Dacă de obicei aceste firme aveau trei mari obligații fiscale de rezolvat până la termenul din 25 martie, în 2022 a fost valabilă numai una dintre ele. Celelalte două sunt amânate cu trei luni, până pe 27 iunie (teoretic, termenul este 25 iunie, dar, fiind o zi de weekend, se amână pentru următoarea zi lucrătoare). Citește articolul
În 2022, întocmirea dosarului prețurilor de transfer a venit cu două noutăți ce vizează marii contribuabili. În primul rând, vorbim de amânarea automată a termenului-limită la care trebuie să fie gata dosarul și, în al doilea rând, de situația companiilor care au trecut, la 1 ianuarie 2022, din categoria contribuabililor medii în cea a contribuabililor mari, iar Fiscul ne-a explicat dacă aceștia sunt obligați să întocmească dosarul anul acesta. Citește articolul