În expunerea de motive care însoțește propunerea de modificare a OG 21/1992 privind protecția consumatorilor, aflat la începutul parcursului legislativ, fiind înregistrat la prima cameră a Parlamentului, se arată că necesitatea unei astfel de modificări legislative este cauzată de practicile neconforme ale producătorilor și comercianților, în special în ceea ce privește informarea clară și explicită în limba română referitoare la produse, inclusiv în ceea ce privește proveniența materiilor prime și țara de fabricație.
Pentru a remedia aceste neajunsuri, propunerea legislativă sugerează modificări vizând îmbunătățirea informării și garantarea accesului la asistență în limba română. De asemenea, propune obligarea operatorilor economici străini non-UE cu o cifră de afaceri anuală de peste un milion de euro să înființeze un punct de lucru și un birou fizic de asistență în România.
Concret, conform inițiativei, articolele 18 și 19 din OG 21/1992 ar urma să fie modificate astfel încât informarea consumatorilor să se facă în limba română, în mod complet, corect și precis, astfel încât aceștia să poată face o alegere rațională. La acest capitol, legislația actuală prevede dreptul la informare completă, corectă și precisă, însă propunerea adaugă explicit cerința limbii române, ca răspuns la practicile neconforme ale unor producători/comercianți.
Modificările propuse pentru articolul 20 sunt și mai ample, propunerea extinzând obligațiile producătorilor, astfel ca, pe lângă informațiile obligatorii în prezent (denumire, marcă, cantitate, valabilitate, caracteristici, compoziție, riscuri, mod de utilizare, contraindicații), pe etichete să fie inclusă și originea materiilor prime utilizate. Această adăugire vine în contextul în care, în prezent, multe produse pot avea etichete care nu conțin informații explicite despre proveniența materiilor prime sau statul de fabricație, alterând dreptul la o bună informare a consumatorului.
O altă noutate vizează asistența clienților și prezența operatorilor economici străini. În timp ce legislația actuală impune producătorilor și importatorilor din state non-UE să-și precizeze adresa poștală, propunerea extinde această cerință și pentru producătorii, ambalatorii sau distribuitorii din state membre ale Uniunii Europene, obligându-i pe toți să ofere cel puțin o modalitate de asistență în limba română a consumatorului.
Mai mult, documentele de folosință îndelungată, cum ar fi cartea tehnică și instrucțiunile, ar urma să fie eliberate de producător direct în limba română. Măsura propune, de asemenea, ca toate informațiile și asistența în limba română să fie gratuite.
Cea mai semnificativă modificare pentru operatorii străini este introducerea unui nou articol, care ar obliga operatorii economici străini care își desfășoară activitatea pe teritoriul României, dacă au o cifră anuală de afaceri ce depășește un milion de euro și care nu aparțin unor state membre ale Uniunii Europene, să înființeze cel puțin un punct de lucru pe teritoriul României și cel puțin un birou fizic pentru asistența consumatorilor români.
Această măsură răspunde problemei identificate în expunerea de motive a propunerii, conform căreia mulți operatori străini nu oferă servicii gratuite de asistență în limba română, direcționând consumatorii către adrese electronice sau numere de telefon taxabile, lăsând, astfel, consumatorii români fără posibilitatea de a adresa direct reclamații sau de a cere informații suplimentare.
Atenție! Pentru a se aplica, propunerea legislativă trebuie votată de Parlament, promulgată de șeful statului și publicată în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)