Cele mai folosite documente financiar-contabile sunt, potrivit unui ghid al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), factura, fișa mijlocului fix, avizul de însoțire a mărfii, chitanța, lista de inventariere și dispoziția de plată sau de încasare către casierie. Dintre acestea, doar chitanțele, listele de inventar și dispozițiile de plată sau încasare fac parte din categoria documentelor care se păstrează în arhivă timp de 5 ani. Celelalte, potrivit legii contabilității, se păstrează timp de 10 ani. Citește articolul
Arhivarea presupune păstrarea, în anumite condiții, fie fizic, fie electronic, pe perioade de timp care pot ajunge și până la 50 de ani, a unor documente folosite de firme în activitatea lor curentă. Orice modalitate ar alege de a le păstra, firmele trebuie să fie în măsură să le pună la dispoziția celor interesați atunci când li se solicită asta prin lege. Citește articolul
Mai nou, Guvernul a stabilit ca firmele străine cu locul conducerii efective în România să aibă obligații contabile suplimentare, conform OUG 13/2021. În esență, acești contribuabili trebuie să-și organizeze și să-și conducă o contabilitate proprie și să întocmească și să depună bilanțuri. Însă ce înseamnă asta în practică pentru companiile străine? Citește articolul
Orice operațiune economico-financiară efectuată se consemnează într-un document ce stă la baza înregistrărilor în contabilitate, care dobândește calitatea de document justificativ. Pentru a deveni documente justificative, actele întocmite de companiile înregistrate în România trebuie să îndeplinească anumite condiții. Citește articolul
Un ghid oficial despre registrele contabile și raportările anuale a fost publicat luni de către reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Documentul succint pus la dispoziție gratuit este adresat atât persoanelor fizice, cât și firmelor care sunt obligate să își conducă contabilitatea în partidă simplă sau în partidă dublă. Citește articolul
Companiile sunt obligate să întocmească și să țină anumite registre, așa cum prevede legislația în vigoare. Cele mai importante dintre ele sunt registrele contabile, despre care scriem astăzi. Citește articolul
Documentele financiar-contabile trebuie să fie lipsite de modificări sau ștersături, conform legislației în vigoare. În plus, nu este permisă nici lăsarea unor spații libere între operațiunile din actele contabile sau lăsarea unor file lipsă. Asta înseamnă că, atunci când au corecturi de făcut, contribuabilii trebuie să respecte anumite reguli stricte. Citește articolul
Potrivit normelor în vigoare, arhivarea documentelor financiar-contabile se face în 2020 conform unor reguli specifice. Spre exemplu, există peste 20 de acte ce trebuie păstrate de contribuabili timp de cinci ani, în timp ce altele trebuie păstrate pentru zece sau chiar 50 de ani. Arhivarea lor se poate face atât în format tipărit, cât şi în format electronic. Citește articolul
După cum se știe, în prezent persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum și entitățile fără personalitate juridică nu mai au obligația de a aplica ștampila pe documente sau pe orice alte înscrisuri emise în relația dintre ele. Nu la fel stau lucrurile în ceea ce privește semnarea anumitor documente. Neîndeplinirea obligației de a semna poate atrage răspunderea persoanelor responsabile care le-au întocmit, vizat și aprobat, precum și a celor care le-au înregistrat în contabilitate. Citește articolul
Pentru a putea fi înregistrate în contabilitate, operaţiunile economico-financiare trebuie să fie justificate cu documente originale, întocmite sau reconstituite. În ceea ce privește procedura pentru reconstituirea documentelor financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse, aceasta este prezentantă mai jos. Citește articolul