La Parlament s-au adoptat marți modificări la Ordonanța Kurzarbeit (OUG nr. 132/2020), prin legea de aprobare a ordonanței. În mare, putem spune că modificările simplifică mecanismul pe care firmele au avut reale dificultăți practice să-l aplice. Cum am trecut deja de jumătatea lunii, modificările legislative au șanse să intre în vigoare spre finalul lui noiembrie. Cu tot cu normele suplimentare care vor mai fi necesare, e posibil ca firmele să primească decontările de la stat abia din ianuarie. Citește articolul
Din octombrie, angajatorii au acces la o modalitate suplimentară de soluționare a disputelor individuale cu angajații - concilierea (introdusă prin Legea nr. 213/2020). Deși intenția din spatele acestei schimbări poate fi benefică, în teorie, în practică pot apărea mai multe probleme. În acest context, scoatem în evidență principalele caracteristici ale procedurii soluționării conflictelor individuale de muncă prin conciliere, aspecte ce țin de avantajele și dezavantajele acesteia, precum și chestiuni ce țin de efectivitatea acestei proceduri - dacă și cum ușurează situația angajatorilor și a angajaților, cât este de importantă cooperarea părților, pentru implementarea cu succes a unui acord de conciliere etc. Citește articolul
Solicitanții indemnizațiilor de șomaj tehnic pot să se folosească din nou de platforma aici.gov.ro pentru a trimite documentele necesare, anunță Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă (ANOFM). Citește articolul
Lucrul de acasă impune în sarcina firmelor anumite cheltuieli prevăzute de lege sau, cel puțin, indicate. În mod cert, este vorba de cele ce presupun transportul acelor materiale necesare telesalariatului sau angajatului ce lucrează de acasă, dar și de altele precum cele pentru serviciile de internet. Citește articolul
Poate că pentru mulți telemunca este echivalentă cu mutarea job-ului în întregime în online, sinonimă cu "activitate 100% pe laptop", dar presupune mult mai multe condiții de atât. Telemunca presupune esențialmente folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor, dar la fel de importantă este și o altă condiție - desfășurarea activității în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator. Citește articolul
Dificultățile economice, transformările tehnologice, reorganizarea activității sau, pur și simplu, eficientizarea acesteia, chiar dacă nu mai sunt explicit prevăzute în Codul Muncii, pot fi cauze reale și serioase care stau la baza desființării unuia sau a mai multor posturi/funcții. Deși forma actuală a Codului nu enumeră aceste cauze și, la prima vedere, am fi tentați să credem că au fost lăsate la latitudinea angajatorului motivele care pot sta la baza desființării posturilor, aceștia pot fi obligați în instanță să probeze că a existat o cauză reală și serioasă, iar desființarea postului este efectivă. Citește articolul
Formarea profesională a salariaților pe cheltuiala angajatorului poate fi o soluție la actuala criză de forță de muncă, criză resimțită de agenți economici din toate domeniile. Cu toate acestea, mulți dintre ei ezită să investească în resursele umane de care dispun pentru că există teama, justificată, că salariații își vor căuta alt loc de muncă după ce s-au dezvoltat profesional. Practica și portalul instanțelor de judecată ne arată că, nu de puține ori, sunt angajați care părăsesc firmele după ce le-a crescut valoarea pe piața muncii prin dobândirea de (noi) calificări sau competențe profesionale. Citește articolul
Pe lângă salariul stabilit prin contractul individual de muncă, salariații pot negocia și alte drepturi patrimoniale, respectiv tichete de masă, de vacanță ori alte beneficii în bani sau în natură. În cazul bugetarilor, dacă primesc anumite indemnizații ori vouchere, se întâmplă datorită unor prevederi legale. Având în vedere că munca de acasă poate fi impusă unilateral în această perioadă, e important de subliniat de ce dreptul la astfel de tichete sau indemnizații nu poate fi pierdut pur și simplu, prin simplul fapt al schimbării locului muncii. Totuși, situația nu este 100% comparabilă între angajații de la privat și cei din sectorul public. Citește articolul
Cea mai recentă modificare a Codului muncii a extins opțiunile pe care le au salariații atunci când își aleg un specialist care să-i asiste în anumite discuții cu angajatorul. Practic, un salariat poate alege să fie asistat de un avocat, de un mediator, de un expert în legislația muncii sau de un reprezentant sindical. Însă ce ar trebui să știe salariatul pentru a lua o alegere potrivită? În acest sens, avocatnet.ro a invitat câte un reprezentant al fiecărei categorii de specialiști să argumenteze de ce este el o alegere ideală pentru asistarea salariatului la discuțiile pe contractul individual de muncă sau la cercetarea disciplinară și la conciliere. Citește articolul
Angajatorii trebuie să stabilească, la final de 2020, programările pentru concediile de odihnă ale salariaților din 2021, conform legislației în vigoare. Totodată, companiile trebuie să țină cont și de faptul că zilele de concediu neluate anul acesta trebuie reportate. Citește articolul