Relațiile de muncă se transformă continuu, iar, în același timp, se transformă și modul în care ele încep și se termină, ridicând astfel nivelul de vulnerabilitate al celor care nu reușesc ori chiar refuză să țină pasul cu aceste transformări. În speța de față, o instanță arată că utilizarea aplicației WhatsApp pentru comunicarea deciziei de concediere este aptă din punct de vedere procesual să declanșeze curgerea termenului de contestare a deciziei, dar nu în orice condiții. Citește articolul
Când se ajunge în situația în care o instanță de judecată dispune repunerea părților în situația anterioară concedierii, angajatorii nu procedează întotdeauna la respectarea hotărârii, o fac cu multă întârziere sau în condiții care nu corespund ideii de repunere în situația anterioară: de pildă, schimbă locul sau felul muncii, nivelul salarial ș.a.m.d. Citește articolul
Un contract de muncă presupune prestarea muncii pentru un singur angajator, iar angajator înseamnă o singură persoană juridică, chiar dacă asociatul/asociații deține/dețin părți sociale/acțiuni în mai multe societăți sau chiar dacă administratorul are această calitate și în cadrul altei societăți, inclusiv în situația în care acestea își desfășoară activitatea în același perimetru. Citește articolul
Situațiile care reclamă includerea unei clauze de mobilitate și cele în care vorbim doar de delegări pot fi ușor confundate dacă angajatorul nu are reprezentarea clară a specificului activității și frecvenței cu care se fac deplasările - și, desigur, dacă nu le comunică și angajatului la momentul negocierii și semnării contractului. Citește articolul
Printr-un proiect pus în dezbatere săptămâna trecută, se dorește modificarea metodologiei privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă. Autorii propunerii de modificare sunt cei de la Ministerul Educației, care, fără să explice de ce metodologia actuală nu li se aplică instituțiilor de învățământ (li se aplică - n.red.), prezintă un text pe alocuri redundant, pe alocuri problematic. O scurtă analiză: Citește articolul
„Sunt oameni, nu roboți” ar putea fi sinteza acestui material, întrucât oamenii au nevoi diferite, griji diferite și reacționează diferit în contexte similare, iar mediul în care își desfășoară activitatea pentru a-și asigura, sperăm noi, acoperirea tuturor nevoilor, de la cele de bază și până la cele de dezvoltare profesională, influențează comportamentul lor și atunci când se deplasează către și dinspre locul de muncă sau în interes de serviciu. Discutăm azi despre accidentele de traseu și cele accidentele de muncă de circulație, precum și despre ce putem face ca să încercăm, ca angajatori, să ne aducem aportul la scăderea numărului de astfel de accidente. Pentru că, deși nu putem să influențăm cum conduc alții, putem influența nivelul de stres și oboseală care se resfrânge asupra propriilor angajați și nu numai.
Guvernul a emis un punct de vedere negativ referitor la o inițiativă legislativă prin care se propune asimilarea activității desfășurate în baza unui contract de mandat cu activitatea desfășurată în baza unui contract individual de muncă. Punctul de vedere formulat de Guvern are ca fundament o serie de motive prin care se semnalează mai multe aspecte de nepotrivire între cele două tipuri de contracte, fapt ce nu permite, din punct de vedere legislativ, asocierea acestora. Citește articolul
Programul de lucru este un element esențial în ceea ce privește desfășurarea muncii, iar acesta trebuie să se regăsească în contractul individual de muncă și trebuie să fie circumscris unor reguli stabilite prin lege. Programul de lucru de 12 ore are un regim diferit de programul normal, uniform, însă cu respectarea acelorași prevederi referitoare la durata maximă de lucru. Ce trebuie să aibă în vedere angajatorii în ceea ce privește repausul săptămânal și pauzele de masă? Citește articolul
Legislația muncii impune reguli stricte pentru modificarea contractelor de muncă, dar și respectarea prevederilor specifice muncii la domiciliu / telemuncii, când angajatul își mută munca acasă. Practica arată frecvent situații în care un angajat se bazează doar pe ceea ce putem numi „gentleman's agreement” când își împachetează lucrurile și-și mută biroul la domiciliu. Citește articolul
Protejarea salariaților în contextul preluării muncii de către inteligența artificială (AI) trebuie să devină o prioritate, dar nu numai pentru stat, în sensul adoptării unor acte normative coerente, ci și pentru angajatori și salariați, în special atunci când aceștia sunt organizați în mod colectiv. Citește articolul