Modificările legale pot influența termenele de execuție ale proiectelor de construcții și modul în care sunt negociate și gestionate contractele cu furnizorii de servicii de construcții.
Modificând două legi-pilon în domeniul urbanismului și autorizării lucrărilor de construire, o ordonanță pusă în dezbatere acum o săptămână și publicată recent în Monitorul Oficial vizează direct cele mai costisitoare blocaje administrative din urbanism și construcții, potrivit inițiatorului ordonanței. Concret, beneficiarii autorizațiilor au acum în față un calendar clar și plafonat la maximum câteva luni pentru obținerea tuturor avizelor și aprobărilor necesare. Un aspect important e că avizele și acordurile necesare se vor considera aprobate tacit dacă autoritățile responsabile nu se exprimă în termenul legal, mai puțin în cazul avizelor de oportunitate emise în baza Legii urbanismului. Citește articolul
Articolul prezintă o nouă modalitate legală prin care se pot stabili acorduri pentru folosirea terenurilor și construcțiilor, ceea ce este important pentru modul în care se încheie și gestionează contractele legate de proprietăți, similar cu închirierea sau concesionarea.
Superficia sau, așa cum e definită în Codul civil, dreptul de a avea sau de a edifica o construcție pe terenul altuia va fi conținută și de Codul administrativ, dacă o propunere legislativă înregistrată recent în Parlament va ajunge să se aplice. Mai exact, conform propunerii, bunurile ce aparțin statului sau primăriilor vor putea fi valorificate prin constituirea unui drept de superficie. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli prin care instituțiile publice vor cumpăra produse și servicii, cu accent pe cele care protejează mediul. Este crucial pentru cum se fac ofertele și contractele.
Programul național de achiziții ecologice 2025-2030, aprobat recent prin hotărâre de Guvern, obligă instituțiile să integreze criterii de sustenabilitate în achizițiile publice. Cu ținte progresive anuale (de la 20% până la 50% pentru anumite categorii), programul vizează produse și servicii precum echipamente IT, mobilier, alimente, vehicule și infrastructură. Deși vorbim de beneficii economice și de mediu pe termen lung, implementarea lui ridică întrebări în contextul deficitului bugetar actual, necesitând investiții inițiale semnificative, inclusiv pentru formarea personalului și adaptarea procedurilor interne. Citește articolul
Dacă o companie sau o entitate pe care o reprezintă va beneficia de finanțare, va avea nevoie să cumpere echipamentele necesare (panouri, sisteme de stocare). Acest departament se ocupă de selectarea furnizorilor și negocierea contractelor pentru aceste achiziții.
Asociațiile de bloc, respectiv cele de proprietari sau chiriași, dar și primăriile, pentru blocurile cu locuințe sociale pe care le dețin, vor putea beneficia de un sprijin financiar din partea statului pentru achiziționarea și instalarea de panouri fotovoltaice și instalații de stocare a energiei electrice, cu scopul utilizării directe a energiei din surse regenerabile. Proiectul de ordonanță ce conține programul de finanțare Urban-Up a fost repus recent în dezbatere de către Ministerul Energiei (ME), într-o formă modificată față de cea inițială. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe că dacă un furnizor are codul de TVA anulat, compania nu-și poate deduce TVA-ul de pe facturile primite, ceea ce înseamnă costuri mai mari și probleme cu contractele și plățile.
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire practica (adesea prea răspândită) de anulare, din oficiu, a codurilor de TVA de către organele fiscale. Această cauză are în vedere litigiul dintre societatea bulgară Cityland și administrația fiscală din Bulgaria ca urmare a anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA pe motivul unor încălcări repetate ale obligațiilor fiscale din partea Cityland. Citește articolul
Este foarte util pentru departamentul care cumpără mașini pentru firmă, arătând cum se pot obține bani de la stat și ce pași trebuie urmați pentru a face o achiziție avantajoasă.
Programul Rabla Auto 2025 va fi lansat în curând, iar persoanele juridice și PFA-urile pot participa, alături de alte entități, în vederea achiziționării unui autovehicul nou subvenționat cu până la 37.000 de lei. Beneficiarii vor avea la dispoziție o perioadă de cel mult 60 de zile pentru a radia din evidența circulației un autovehicul uzat, iar noul autovehicul achiziționat nu poate fi înstrăinat o perioadă minimă de 18 luni. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu cumpărarea de bunuri (cum ar fi mașinile) și servicii pentru firmă și este responsabil de procesul de înscriere, de colectarea documentelor și de respectarea condițiilor contractuale pentru a obține finanțarea pentru achiziția de vehicule.
Întreprinderile care doresc să-și reînnoiască parcul auto și să achiziționeze vehicule mai puțin poluante și eficiente din punct de vedere energetic se vor putea înscrie în cadrul programului Rabla Auto 2025. Astfel, societățile (dar și PFA-urile sau alte entități) vor putea accesa un sprijin nerambursabil de până la 37.000 de lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou. Una dintre modificările importante în programul de anul acesta este, conform procedurii de implementare publicate recent, excluderea de la finanțare a autovehiculelor echipate cu motoare diesel. Începând cu 2025, nu mai avem reguli separate pentru Rabla Clasic și Rabla Plus, ci un ghid unic pentru ambele componente ale programului. Citește articolul
Departamentul se ocupă de cumpărarea echipamentelor IT, software și a serviciilor de digitalizare menționate în articol, iar fondurile pot acoperi o mare parte din aceste costuri.
Microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii (IMM) din mai multe județe ale țării vor putea accesa, în perioada următoare, ajutoare financiare nerambursabile de aproximativ 106 milioane de euro pentru digitalizarea activităților desfășurate. Finanțările sunt acordate prin intermediul Agențiilor de Dezvoltare Regională (ADR) din patru regiuni ale țării, iar apelurile de proiecte vor fi lansate în perioada următoare. Bugetul alocat celor mai importante apeluri care vor fi lansate pentru digitalizarea IMM-urilor se ridică la peste 100 de milioane de euro. Citește articolul
Se asigură că furnizorii sunt de încredere (verificând listele ANAF) și că contractele sunt încheiate corect. De asemenea, este interesat de ajutoarele de stat pentru transportatori, dacă aceste informații sunt relevante pentru partenerii sau costurile de transport ale companiei.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament se ocupă de cumpărarea vehiculelor pentru firmă și este interesat de cum poate folosi programul Rabla pentru a obține prețuri mai bune la achiziția de mașini noi și mai ecologice.
În perioada 2025-2030, programul Rabla va avea un ghid unic, respectiv nu va mai avea două componente - Rabla Clasic și Rabla Plus - ca până acum, potrivit unui ordin al Ministerului Mediului publicat joi în Monitorul Oficial. Alte schimbări stabilite prin noul ghid al programului Rabla sunt interdicția de a finanța achiziția de autovehicule cu motoare diesel și interdicția de înstrăinare a celor cumpărate cu bani de la stat timp de un an și jumătate. În plus, valoarea ecotichetului pentru mașinile electrice este de aproape 7.500 de euro. Citește articolul