Pentru a analiza cerințele tehnice ale noului sistem eTrezor, implicațiile de securitate cibernetică și modul în care datele vor fi gestionate și protejate, mai ales în contextul interacțiunilor sau integrării cu sistemele IT interne ale companiei.
Ministerul Finanțelor (MF) a început un proces de consultare a pieței înainte de a face achiziția publică pentru viitorul sistem informatic al Trezoreriei Statului. Sistemul se va numi eTrezor și va avea servicii noi pentru contribuabili, printre care unele de tip internet banking. Citește articolul
Deoarece articolul menționează o aplicație mobilă pentru completarea constatării amiabile, departamentul IT este interesat de securitatea datelor, funcționalitatea aplicației și de conformitatea acesteia cu standardele de protecție a informațiilor, mai ales dacă angajații ar folosi-o în scop de serviciu.
De principiu, în cazul în care sunt implicați într-un accident rutier fără victime, șoferii trebuie să se prezinte la secția de poliție competentă în cel mult 24 de ore, pentru a obține documentul de constatare, pe baza căruia se poate face reparația mașinii. Totuși, dacă se încheie o constatare amiabilă între șoferi, cu condiția ca în accident să fie implicate doar două vehicule, ei nu mai sunt obligați să meargă la poliție. Din toamna lui 2022, constatarea amiabilă poate fi completată și electronic, prin intermediul unei aplicații gratuite de mobil. Citește articolul
Pentru platformele online, trebuie dezvoltate sau adaptate sisteme IT pentru colectarea și transmiterea securizată a datelor cerute de Fisc, respectând și regulile de protecție a datelor.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 30 ianuarie - 5 februarie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Interesează noutățile privind sistemele informatice MySMIS2021/SMIS2021+, cu îmbunătățiri și automatizări, pentru a se asigura de buna funcționare și securitatea datelor introduse și procesate.
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a lansat în consultare publică un proiect de OUG care introduce autoritățile de management din cadrul agențiilor de dezvoltare regională în sistemul de management și control al programelor aferente Politicii de coeziune 2021-2027. Citește articolul
Articolul abordează utilizarea semnăturii electronice pentru contracte, un aspect tehnic și de securitate a datelor de interes pentru departamentul IT și cel responsabil cu protecția datelor personale.
Momentul semnării contractului de muncă nu ar trebui să fie și cel în care angajatul află că, de fapt, va munci în mai multe locuri sau departe de localitatea unde credea că o să muncească, faptul că e nevoie de munca sa doar o perioadă de timp, că va trebui să muncească, din când în când, peste program sau că salariul său e mai mic pe hârtie decât cel discutat la interviu. De multe ori, prea puține aspecte esențiale sunt discutate în momentul zero al angajării, iar faptul că salariatul nu întreabă de cutare sau cutare lucru nu înseamnă că angajatorul e scutit de obligația de a vorbi, din oficiu, despre aceste lucruri. Citește articolul
Departamentul IT trebuie să înțeleagă cum se schimbă modul de colectare și stocare a datelor personale ale cetățenilor (angajaților), mai ales în contextul interoperabilității sistemelor informatice guvernamentale și al securității datelor stocate digital, inclusiv prin 'mapa digitală' a cetățeanului.
O serie de reguli legate de obținerea cărților de identitate, fie ele electronice sau simple, se vor modifica în curând, potrivit unei ordonanțe apărute în această săptămână, cele mai multe dintre schimbări vizând simplificarea procedurilor. De pildă, din vară, de când au anunțat reprezentanții autorităților că se va extinde, la nivel național, emiterea de cărți electronice de identitate (acum se emit doar în județul Cluj), la eliberarea actelor de identitate, anumite informații vor fi preluate din sistemele informatice ale autorităților, cetățenii nemaifiind obligați, ca acum, să mai prezinte anumite acte (certificat de căsătorie, actele casei etc.). Citește articolul
Pentru a înțelege cum funcționează noile cărți de identitate electronice, cum sunt stocate datele personale în format digital și ce implicații au aceste modificări pentru securitatea informațiilor și protecția datelor în companie.
O serie de aspecte ce țin de cărțile de identitate, fie ele electronice sau simple, urmează să fie modificate de vineri, potrivit unei ordonanțe oficializate chiar azi. Printre schimbările ce vor apărea le putem aminti pe cele legate de valabilitatea cărților de identitate și introducerea posibilității de completare a cererii pentru viza de flotant prin mijloace electronice. În plus, costul emiterii a cel puțin cinci milioane de acte electronice de identitate va fi suportat de către stat, prin fonduri alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Citește articolul
Este interesat de modul în care sunt gestionate informațiile medicale sensibile ale persoanelor terțe în cazul concediului de îngrijitor, pentru a se asigura că se respectă regulile de protecție a datelor personale (GDPR).
În ultima perioadă, aproape orice drept nou acordat angajaților prin lege ajunge să reprezinte o mică problemă pentru angajator, cel puțin o perioadă de timp, într-o listă deja destul de lungă de lucruri de bifat. De data aceasta, vorbim în mod concret de două categorii de libere la care au dreptul angajații, în virtutea legii, dar a căror reglementare deja a iscat numeroase discuții în departamentele de resurse umane. Citește articolul
Urmărește informațiile despre fondurile pentru digitalizarea IMM-urilor și cerințele pentru raportarea SAF-T, pentru a planifica și implementa soluții tehnologice adecvate.
Luna februarie 2023 aduce, în special, o serie de noutăți fiscale importante pentru companii și PFA-uri - de la o facilitate fiscală complet nouă până la schimbări din domeniul declarativ. Însă mai sunt și alte chestiuni demne de menționat. Citește articolul
Informațiile despre cărțile electronice de identitate și detaliile tehnice referitoare la implementarea lor la nivel național sunt importante pentru a înțelege cum funcționează sistemul digital de identificare și cum sunt gestionate datele personale pe aceste documente.
Legislația privind cărțile de identitate, fie ele electronice sau simple, se va modifica de mâine, odată cu intrarea în vigoare a unei ordonanțe apărute în acest sens. Printre altele, actul normativ stabilește mai multe detalii privind emiterea cărților de identitate în cazul copiilor cu vârsta de până la 14 ani, măsură care nu e nouă, deoarece a apărut în 2020, dar care, din motive tehnice, nu s-a putut aplica până acum. După cum a anunțat recent șeful Direcției Generale pentru Evidența Populației (DGEP), de anul acesta, și minorii de până la 14 ani vor putea deține o carte de identitate, nu doar cei peste această vârstă, ca acum. Citește articolul