Informațiile din articol sunt esențiale pentru acest departament pentru că se discută despre integrarea sistemelor informatice ale companiei (ERP) în vederea generării fișierului SAF-T, automatizarea proceselor de colectare a datelor și asigurarea că structura informațiilor este corectă pentru raportare.
Intrarea în anul 2023 vine cu o obligație nouă foarte importantă pentru companiile mijlocii. Acestea trebuie să înceapă raportarea fișierului SAF-T prin intermediul declarației 406, conform calendarului oficial stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin Ordinul 1.783/2021. În acest context, în sinteza de față reunim cele mai importante aspecte legate de noua obligație declarativă. Citește articolul
Este responsabil cu securitatea datelor și sistemelor online, inclusiv a contului SPV, și trebuie să înțeleagă cum autoritățile pot accesa informațiile fiscale ale companiei.
Relația firmelor și persoanelor fizice cu entitățile statului este într-o continuă schimbare, iar anul 2022 n-a dus lipsă de noutăți la acest capitol. Deși majoritatea modificărilor au legătură cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Ministerul Finanțelor (MF), mai sunt și unele ce au legătură cu alte entități de stat. Citește articolul
Acest departament este responsabil de implementarea oricăror soluții tehnice necesare, cum ar fi dezvoltarea unui sistem prin care angajații să-și poată accesa online datele din registrul electronic, asigurând totodată securitatea și confidențialitatea acestor informații.
Codul muncii a primit în acest an patru actualizări legislative importante. Chiar dacă cea mai cunoscută și mai de amploare rămâne Legea 283/2022, care a transpus o importantă directivă europeană, merită să ne amintim și de cele trei de dinainte, într-un articol de retrospectivă legislativă. Citește articolul
Noile cerințe de raportare (precum cele din Declarația 112, care va include veniturile neimpozabile) pot necesita adaptarea programelor software de salarizare și gestionare a datelor, asigurând în același timp respectarea regulilor de protecție a datelor personale.
În privința taxelor salariale, anul 2022 a adus angajatorilor o multitudine de noutăți legale, majoritatea fiind introduse prin legi sau ordonanțe. În acest context, am sintetizat azi cele mai importante chestiuni de care ar trebui să știe companiile la trecerea în 2023. Citește articolul
Este responsabil pentru a se asigura că datele personale din raportări sunt în siguranță și că sistemele de raportare funcționează corect, conform regulilor de protecție a datelor (GDPR).
Deși intrarea în vigoare a noii legi privind avertizorii de integritate (Legea Whistleblower) nu ar trebui să mai fi luat prin surprindere nicio entitate publică sau privată, întrucât venirea ei trebuie să aibă loc cu un an mai devreme, doar că procedura legislativă a durat ceva mai mult decât era ideal să se întâmple, nu e exclus să existe companii private ori entități publice care nu știu încă dacă le revin ceva obligații în temeiul noului act normativ sau de unde ar trebui să înceapă implementarea obligațiilor aferente. Citește articolul
Deși nu se referă la aspecte tehnice, articolul vizează direct personalul din departamentele de IT, specificând ce roluri din domeniu sunt eligibile pentru scutirea de impozit și cum pot fi structurate aceste departamente (compartimente specializate de informatică) pentru a beneficia de această facilitate. Aceste informații pot influența strategia de recrutare și retenție a talentelor în IT.
Scutirea de impozit pe venit aplicabilă IT-iștilor este extinsă de autorități începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, conform unui ordin ministerial recent oficializat. Astfel, mai multe persoane beneficiază de facilitatea fiscală dată special pentru crearea de programe pentru calculator. Citește articolul
Articolul menționează explicit interesul pentru dezvoltarea industriei IT&C și a semiconductorilor, fiind relevant pentru companiile din acest sector.
Nu mai puțin de 6 miniștri au făcut parte, în perioada 21-23 decembrie 2022, din desantul guvernamental românesc, condus de premierul Nicolae-Ionel Ciucă, la vizita oficială în Republica Coreea (Coreea de Sud), pentru a lua pulsul unei cooperări economice ample și pentru parteneriate pe filiera România-Coreea de Sus-Sua. Delegația guvernamentală a fost însoțită și de un grup de parlamentari, condus de Marcel Ciolacu. Citește articolul
Menționează o nouă directivă (DAC7) care cere raportarea datelor comercianților online la Fisc și extinderea sistemului SAF-T, ceea ce înseamnă că sistemele IT trebuie adaptate pentru a colecta și trimite aceste informații conform noilor cerințe.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că sistemele informatice ale platformei pot colecta, procesa și raporta datele necesare conform noilor reguli, în siguranță și eficient.
O directivă europeană din 2021, supranumită Directiva DAC7, ar trebui transpusă de România până la finalul anului 2022 și apoi pusă în aplicare din ianuarie 2023. Cu toate acestea, autoritățile de la noi n-au implementat până acum măsura ce prevede, în esență, că veniturile comercianților care-și vând produsele prin intermediul marketplace-urilor trebuie raportate anual la Fisc. Citește articolul
Pentru a înțelege cum pot fi incluse în contractele de muncă regulile privind folosirea semnăturilor electronice, asigurând astfel respectarea normelor digitale.
Având în față un nou model-cadru al contractului de muncă, dar și prevederile Codului muncii, trebuie să stabilim, de la caz la caz, cum va arăta contractul de muncă încheiat cu un nou angajat. Modelul-cadru reprezintă doar un punct de plecare, dar forma concretă e dată de specificul raportului și de înțelegerea dintre părți, în limitele impuse de legislația muncii, desigur. Astfel, în contract avem o serie de elemente ce nu pot să lipsească și altele care apar doar de la caz la caz. Orice modificare a elementelor prevăzute la nivel contractual antrenează, ca regulă, necesitatea unui act adițional și, de cele mai multe ori, pe adiționale trebuie să apară semnătura ambelor părți. Citește articolul