Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Articolul menționează digitalizarea interacțiunilor cu autoritățile publice și lansarea unor platforme online noi. Acest lucru este important pentru departamentul IT, deoarece trebuie să se asigure că sistemele companiei sunt pregătite să comunice eficient cu noile platforme digitale ale statului și că datele sunt procesate în siguranță.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 26 august - 1 septembrie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Departamentul IT este interesat de aspectele tehnice legate de depunerea declarațiilor fiscale, mai ales dacă apar probleme cu sistemele Fiscului sau dacă sunt lansate noi versiuni ale declarațiilor cu puțin timp înainte de termenele limită, necesitând adaptări tehnice sau prelungiri de termen.
Pe agenda parlamentarilor pentru a doua sesiune ordinară din 2024 se află mai multe proiecte importante din domeniul fiscal care ar putea deveni legi până la iarnă. Unele dintre proiecte sunt mai recente, însă altele sunt „moștenite” din anii precedenți. Citește articolul
Oferă detalii tehnice necesare pentru configurarea și ajustarea sistemelor informatice (software-ul de contabilitate) care generează și validează datele pentru declarația SAF-T, precum și pentru a asigura transmiterea corectă.
Companiile obligate în prezent la depunerea raportărilor SAF-T prin formularul 406 au la dispoziție noi teste de consistență recomandate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit unui comunicat de presă recent. Acestea vin în completarea testelor recomandate inițial de ANAF acum mai bine de un an. Citește articolul
Articolul menționează inovația în domeniul software, automatizării sarcinilor și face referire la "cursa pentru inteligența artificială". Aceste subiecte sunt de mare interes pentru departamentul IT, care este la curent cu noile tehnologii și tendințele în digitalizare, inovația în software fiind vitală pentru dezvoltarea și optimizarea proceselor interne.
Doar 8,8% din totalul întreprinderilor din România inovează în vreun fel producția: fie livrează un produs îmbunătățit sau schimbă modul de producție. Față de perioada trecută (2018 – 2020), numărul companiilor inovatoare a scăzut cu 1,9%. Lipsa de inovație atrage aduce în discursul public o problemă a rezilienței economiei din România. Vom putea inova pentru a ne dezvolta sau cum altfel vom crește? Citește articolul
Multe puncte din articol se referă la noi sisteme informatice guvernamentale (e-Transport, e-TVA) sau la problemele altor sisteme (Registrul Comerțului). Acest departament trebuie să știe cum să integreze și să gestioneze aceste platforme digitale pentru companie.
Prima lună de toamnă din 2024 vine la pachet cu o serie de termene de interes pe domeniul fiscal (digitalizarea relației cu contribuabilii, deconturile precompletate de TVA sau schimbarea adeverințelor de venit), însă ne așteptăm și la noutăți privind programul Start-up Nation sau la rezolvarea problemelor cu noul sistem al Registrului Comerțului. Citește articolul
Lansarea unei noi platforme online (eARM) implică direct departamentul IT în ceea ce privește aspectele de securitate cibernetică, gestionarea datelor și regulile de acces, precum și interconectarea cu alte sisteme.
Pe lângă actualul registru naţional al armelor, potrivit unei ordonanțe oficializate azi, va apărea o platformă online, numită eARM, care va facilita interacțiunea personelor fizice sau juridice cu Direcția Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase din cadrul Poliției Române. Citește articolul
Dacă se adaugă mai multe informații în Revisal, departamentul IT trebuie să se asigure că sistemele interne ale companiei pot colecta, stoca și trimite aceste date noi. De asemenea, ei se ocupă de securitatea datelor personale ale angajaților.
Întrucât ultima calificare obținută de un angajat nu reflectă de fiecare dată expertiza sau competențele dobândite de acesta de-a lungul anilor, la Senat a fost înregistrată recent o propunere legislativă menită să aducă modificări Codului Muncii, dezideratul fiind acela de a introduce în registrul general de evidență a salariaților (Revisal), alături de celelalte informații obligatorii, și nivelul și specialitatea formelor de studiu absolvite de angajat, începând cu ultima formă de învățământ obligatoriu. Citește articolul
Articolul este o analiză critică a modului în care a fost implementată o platformă online nouă, evidențiind deficiențe de design, funcționalitate și testare, aspecte de mare interes pentru orice departament IT care se ocupă cu dezvoltarea sau utilizarea de sisteme informatice.
În data de 1 august 2024, Oficiul Național al Registrului Comerțului a lansat noua sa platformă online, menită să revoluționeze modul în care se înființează și gestionează entitățile juridice în România. Anunțul lansării noii platforme online ar fi fost primit cu aplauze și entuziasm de către antreprenorii din România, dacă acest vis inocent nu s-ar fi transformat, peste noapte, într-un veritabil coșmar digital. În loc să aducă simplificare și eficiență, noua platformă a reușit să contrazică așteptările optimiste ale profesioniștilor, generând frustrări și confuzii. Ceea ce promitea să fie o revoluție a serviciilor publice care gestionează funcționarea societăților s-a dovedit a fi, în realitate, o nouă mare complicație, care pune la grea încercare răbdarea utilizatorilor. Teoretic, așa cum s-a susținut în presă, toate operațiunile derulate prin intermediul noii platforme ar trebui să fie finalizate cu succes în doar 24 de ore, fără a mai fi nevoie de vizite interminabile la ghișeu sau de dosare prăfuite. Practica e însă mult diferită de teorie: experiența ne arată că această reformă digitală generează haos, nu eficiență! Citește articolul
Articolul menționează obligația autorităților de a publica informații și fotografii pe site-urile lor, ceea ce implică gestionarea conținutului digital și a platformelor online.
Un proiect de hotărâre ce are ca scop modificarea și completarea normelor metodologice pentru gestionarea câinilor fără stăpân a fost pus în dezbatere publică pe pagina de internet a Autorității Naţionale Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA). Principalele modificări se referă la implicarea consiliilor județene în gestionarea acestei probleme, clarificarea responsabilităților consiliilor locale și ale proprietarilor de câini. Proiectul detaliază, de asemenea, programul de acces al publicului în adăposturi, procedura de emitere a deciziilor de eutanasiere, subvenționarea sterilizării și condițiile de comercializare a câinilor. Citește articolul
Articolul menționează sisteme informatice noi (e-Transport și e-Sigiliu) prin care se transmit date despre transporturi. Departamentul IT trebuie să înțeleagă cum funcționează aceste sisteme pentru a asigura că datele companiei sunt gestionate corect și pentru a sprijini utilizarea sistemelor.
Cu toate că avem deja în funcțiune, de câțiva ani, sistemul e-Transport, autoritățile de la noi s-au gândit că este nevoie și de sistemul (teoretic) complementar e-Sigiliu. Practic, vorbim de două sisteme prin care se pot monitoriza transporturile rutiere de bunuri suspectate de activități evazioniste, dar felul în care se face monitorizarea diferă. Deoarece se apropie momentul operaționalizării sistemului e-Sigiliu, prezentăm astăzi o scurtă comparație a acestuia cu sistemul e-Transport, pentru a înțelege mai bine asemănările și diferențele lor. Citește articolul