Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament este interesat de noile legi și reguli, cum ar fi SGR, pentru a se asigura că firma respectă cerințele și evită amenzi.
La mai bine de un an de la operaționalizarea sa, Sistemul de garanție-returnare (SGR) a împărțit opinia publică între cei care îl laudă (în general, cei care au ajutat la crearea și implementarea sa) și criticii sistemului, unde majoritari ar fi cei care au direct de-a face cu el, de la comercianți la consumatori. Între cele două categorii se află optimiștii binevoitori, adică cei care îi recunosc meritul - incontestabil - de a fi scos din circuit niște ambalaje care ar fi avut toate șansele să fi sfârșit prin a polua mediul înconjurător. Despre cum i-a afectat SGR pe cei din "prima linie" - comercianții - vom discuta astăzi cu un expert: Oana-Andreea Fulgheci, auditor ISO și consultant de mediu. Citește articolul
Articolul prezintă modificări importante la o lege existentă, stabilind noi proceduri și obligații legale. Orice departament juridic trebuie să fie la curent cu aceste schimbări pentru a asigura că firma respectă toate reglementările noi și pentru a gestiona orice risc legal asociat.
Șoferii care au un certificat de încadrare în grad de handicap emis pentru una dintre afecțiunile care, cel puțin teoretic, i-ar împiedica să conducă o mașină vor fi reevaluați, astfel încât să se verifice dacă ei mai au această capacitate, potrivit unor modificări recente apărute la legislația ce vizează persoanele cu dizabilități. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulamentele, iar noile cerințe pentru performanța energetică a clădirilor și necesitatea folosirii unor specialiști atestați sunt importante pentru conformitate.
Ministerul Dezvoltării a anunțat că va organiza în vara acestui an sesiuni de atestare pentru auditorii energetici pentru clădiri, precum și pentru verificatorii de proiecte și experții tehnici în construcții. Examenele vor avea loc simultan în șase centre regionale: București, Brașov, Cluj, Constanța, Iași și Timișoara. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noile reguli și legi care privesc colaborarea cu autoritățile fiscale, precum și de consecințele juridice, inclusiv penale, dacă firma sau angajații nu respectă aceste solicitări.
De câteva săptămâni, inspectorii Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Fiscului pot trimite somații contribuabililor pentru prezentarea documentelor necesare în cadrul verificărilor. Asta înseamnă că ignorarea somațiilor se poate traduce în pedepse penale. În acest context, Luisiana Dobrinescu de la Dobrinescu Dobrev recomandă firmelor să trateze solicitările inspectorilor cu seriozitate, însă opinează că și reprezentanții DGAF ar trebui să fie de bună-credință. Citește articolul
Este esențial pentru acest departament să știe despre amenzi și încălcări ale legilor, ca să se asigure că firma respectă toate regulile, mai ales pe cele legate de protecția datelor personale.
O companie a fost sancționată de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) cu o amendă de aproximativ 100.000 de lei, după ce a fost victima unui atac cibernetic ce a expus datele personale ale clienților săi. Investigația a relevat nereguli grave în gestionarea securității datelor cu caracter personal ale clienților, inclusiv lipsa măsurilor adecvate de protecție a acestora și a unui sistem corespunzător de evaluare a riscurilor. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum e organizată autoritatea care verifică respectarea legilor fiscale, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și este pregătită pentru eventualele controale, în contextul schimbărilor legislative.
Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) va avea și unități județene, nu doar unități regionale, însă abia din iulie 2025, după ce termenul inițial a fost amânat recent pentru a doua oară. Asta înseamnă că DGAF va avea o acoperire mai bună și va putea să combată mai eficient fraudele și evaziunea. Citește articolul
Acest departament este interesat de propunerile legislative care pot schimba sau adăuga noi obligații legale pentru companie, mai ales în domeniul dreptului muncii și al sănătății angajaților. Chiar dacă propunerea a fost retrasă, este important să se știe ce tip de reglementări pot apărea pe viitor.
O propunere legislativă care prevedea recunoașterea epuizării profesionale (burnout) la nivel legislativ în România a fost retrasă de inițiatori înainte de a fi votată efectiv, astfel că nu se va putea aplica. Inițiatorii arătau cauzele, consecințele burnout-ului și argumentau că lipsa unei reglementări legale lasă angajații vulnerabili. Astfel, prin propunerea care ar fi urmat să modifice legislația sănătății și securității în muncă (SSM), aceștia veneau cu o serie de soluții legislative pentru a preveni și gestiona burnout-ul, inclusiv evaluări periodice ale sănătății mintale, concedii medicale specifice și integrarea burnout-ului în sistemul de asigurări care acoperă accidentele de muncă. Burnout-ul, arătau inițiatorii propunerii, reprezintă o problemă majoră de sănătate publică în România, cu consecințe economice și sociale semnificative, iar lipsa unei recunoașteri oficiale și a unui cadru legislativ adecvat duce la creșterea presiunii asupra resurselor publice și la o pierdere de capital uman valoros. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile în vigoare, inclusiv pe cele referitoare la prevenirea și gestionarea cazurilor de hărțuire la locul de muncă, pentru a evita probleme legale.
HG nr. 970/2023 stabilește metodologia-cadru privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, impunând obligații complexe pentru angajatorii din mediul privat și cel public în ceea ce privește elaborarea și implementarea unei politici interne adecvate. În contextul modificărilor recent intrate în vigoare, ce afectează toți angajatorii, precum și al normelor noi ce se anunță anul acesta, implementarea în cel mai bun mod a metodologiei reprezintă, mai mult ca oricând, o prioritate pentru angajatori - din perspectiva riscurilor financiare inerente, dar și a efectelor asupra imaginii organizaționale. Citește articolul
Pentru a înțelege exact regulile și pașii legali necesari pentru a aplica la programul de finanțare și a se asigura că totul este în conformitate cu legile în vigoare.
O nouă procedură de implementare a programului Start-up Nation a fost publicată recent de către Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), iar schimbările aduse sunt semnificative și vizează, în primul rând, departajarea activităților economice prin acordarea unui punctaj diferențiat. Implicit, se schimbă și grila de evaluare a cererilor de finanțare, fiind încurajate, de-acum înainte, unele activități din sfera industriei prelucrătoare. Citește articolul
Departamentul are nevoie să înțeleagă detaliile legale legate de agențiile care intermediază munca zilierilor, inclusiv cerințele de acreditare, obligațiile pe care trebuie să le respecte aceste agenții și ce amenzi pot primi dacă nu respectă legea. Astfel se asigură conformitatea companiei cu reglementările în vigoare.
În România există norme speciale privind intermedierea dintre cererea și oferta de muncă zilieră, iar desfășurarea de activități de intermediere fără acreditare poate aduce societății o amendă de până la 10.000 de lei. Citește articolul