avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 612 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES GRATUIT

Regulile serviciului militar interior: Cum se stabilesc zonele militare restricționate și ce măsuri de siguranță se pot aplica celor care interacționează cu ele

Acest departament este interesat deoarece articolul prezintă un nou set de reguli și măsuri de siguranță aplicabile în jurul zonelor militare, care trebuie înțelese și respectate pentru a evita problemele legale pentru companie.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 Martie 2025 | 1455 | Timp de citire: 2 min.

În zonele militare restricționate trebuie stabilite o serie de măsuri de siguranță ce se aplică celor care nu activează în cadrul unităților militare care gestionează aceste zone, dar care interacționează cu ele, potrivit noilor reguli pentru organizarea și executarea serviciului interior în unitățile militare, aplicabile de luna asta. Astfel, în zonele militare restricționate se poate stabili, de pildă, interzicerea sau limitarea accesului sau a deplasării persoanelor și vehiculelor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sectorul imobiliar rămâne în atenția investitorilor, dar necesită o abordare strategică și o gestionare mai riguroasă din punct de vedere juridic

Articolul oferă ghidare esențială privind structurarea legală a proprietăților, redactarea corectă a contractelor de închiriere, construcție și vânzare, precum și respectarea legislației (ex: spălarea banilor, urbanism), ajutând la evitarea problemelor legale.

PwC România în Aspecte juridice
11 Martie 2025 | 557 | Timp de citire: 3 min.

Sectorul imobiliar este în ultima vreme supus unor provocări și teste tot mai diverse, mai ales pe piața locală. Factori precum instabilitatea geopolitică, eliminarea unor facilități fiscale, deficitul bugetar mare și inflația influențează în mod direct apetitul investitorilor. Cu toate acestea, aderarea României la spațiul Schengen, revenirea unui număr tot mai mare de români din diaspora și dezvoltarea accelerată a infrastructurii contribuie la revitalizarea interesului pentru plasamente în domeniul imobiliar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O scurtă analiză privind elementele pe care orice contract de telemuncă trebuie să le conțină - partea I

Explică exact cum trebuie să arate contractele de muncă pentru telemuncă pentru a fi legale și ce riscuri pot apărea dacă nu sunt respectate regulile.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Martie 2025 | 1125 | Timp de citire: 7 min.

Contractul de telemuncă trebuie să conțină unele elemente specifice obligatorii conform Legii 81/2018, iar lipsa acestora poate crea probleme în relația angajat-angajator. Înțelegerile verbale sau informale despre munca la distanță, fără prevederi contractuale explicite, pot genera conflicte atunci când angajatorul decide revenirea la birou. Ne uităm astăzi pe patru clauze ce trebuie să-și găsească locul în contractele de telemuncă și pe una care, deși nu mai e obligatorie prin lege, poate fi prevăzută (în avantajul cel puțin al uneia dintre părți). Citește articolul

ACCES GRATUIT

CNAS: Toți cetățenii beneficiază de pachete de servicii medicale gratuite pentru prevenirea și combaterea cancerului

Acest departament este interesat de drepturile și obligațiile legale legate de accesul la servicii medicale pentru angajați, inclusiv riscurile legate de nerespectarea acestor drepturi conform legislației în vigoare.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
11 Martie 2025 | 4 | 3556 | Timp de citire: 4 min.

Atât persoanele asigurate, cât și cele neasigurate, au dreptul la servicii medicale pentru prevenirea, diagnosticarea și tratamentul cancerului, conform unui ghid recent publicat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Consultațiile de prevenție sunt decontate în funcție de vârstă și necesită programare la medicul de familie. În plus, pacienții diagnosticați cu cancer, precum și cei care le oferă îngrijire, pot beneficia de servicii conexe, cum ar fi psihooncologia (sprijin psihologic), având dreptul la un număr limitat de consultații decontate lunar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Anul fiscal 2018 se prescrie pe 11 martie 2025

Acest departament este interesat de termenele legale până la care Fiscul mai poate verifica activitatea fiscală a companiei și poate cere bani înapoi. Articolul explică exact când se prescriu anumite datorii către stat, ajutând la respectarea legilor și la evitarea problemelor.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Martie 2025 | 8 | 26228 | Timp de citire: 2 min.

În mod normal, anul fiscal 2018 ar fi trebuit să se prescrie la 1 iulie 2024. Însă, din cauza măsurilor luate de Guvern în primul an al pandemiei de coronavirus, prescripția intervine abia în primăvara anului 2025, conform specialiștilor. În 2024 s-a prescris numai anul fiscal 2017, iar în 2025 se mai prescrie și anul 2019. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dacă firma nu poate dovedi primirea somației de la DGAF, se consideră că a refuzat colaborarea. E nevoie de un mecanism de confirmare a primirii

Acest departament trebuie să știe despre noile cerințe legale de la autoritățile fiscale și riscurile de a nu răspunde la ele, pentru a se asigura că firma respectă legea și evită probleme serioase.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Martie 2025 | 779 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile fiscale ar trebui să introducă un mecanism clar prin care firmele să poată confirma primirea somațiilor transmise de Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF), sunt de părere specialiștii de la EY România. Practic, dacă un contribuabil nu poate dovedi primirea somației, se consideră că a fost refuzată implicit colaborarea cu inspectorii DGAF, ceea ce poate duce la o sesizare penală și, eventual, la o pedeapsă cu închisoarea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozitul local pe vehicule în 2025: Principalele reguli pentru firme

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile legate de taxele pe mașini, cum ar fi termenele de plată și depunerea declarațiilor, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
10 Martie 2025 | 1913 | Timp de citire: 3 min.

Expunem astăzi o serie de aspecte generale cu caracter fiscal, aplicabile în anul 2025, referitoare la modalitatea de stabilire a impozitului pe vehiculele persoanelor juridice, termenele de plată, bonificația acordată și nu numai. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 10 - 16 martie 2025

Departamentul Juridic & Conformitate urmărește cu atenție agenda legislativă (ședințele Senatului și Camerei Deputaților) pentru a anticipa și înțelege noile legi care pot afecta afacerea. De asemenea, se asigură că firma respectă toate obligațiile legale și fiscale, inclusiv cele legate de înregistrarea în scopuri de TVA sau de termenele de prescripție.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
10 Martie 2025 | 667 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Specialist: Deși trebuie să faceți posibile plângerile anonime, e preferabil să încurajați angajații să depună sesizări asumate

Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi și reglementări privind prevenirea hărțuirii la locul de muncă, pentru a se asigura că politicile interne ale companiei respectă toate cerințele legale.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
10 Martie 2025 | 794 | Timp de citire: 3 min.

Începând cu 3 februarie, politicile interne de prevenire a hărțuirii morale și pe criteriul de sex la locul de muncă trebuie să permită și depunerea de sesizări anonime. Totuși, cele asumate rămân preferabile, fiind mai ușor de analizat și de investigat, între altele. De asemenea, un număr mare de plângeri anonime poate indica o lipsă de încredere a angajaților în capacitatea angajatorului de a gestiona eficient cazurile de hărțuire. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Navigarea prin site-urile instituțiilor publice: Studiu de caz despre cum digitalizarea ratează scopul principal – interacțiunea facilă cu cetățeanul

Informațiile despre legi și reglementări sunt adesea greu de găsit și de înțeles pe site-urile statului, ceea ce poate îngreuna conformitatea companiei cu cerințele legale.

Radu Stochița în Salarizare, taxare & relația cu statul
Cercetător,
10 Martie 2025 | 929 | Timp de citire: 6 min.

Doar unul din patru români are competențe digitale de bază, iar România rămâne la coada clasamentului european privind digitalizarea serviciilor publice, cu 52 de puncte față de media UE de 79. Deși se alocă fonduri considerabile prin PNRR pentru digitalizare. Site-urile instituțiilor publice sunt greu de navigat, lipsite de structură coerentă și transparență reală, transformând digitalizarea într-un simplu „dumping de informații legislative” în format text, fără orientare spre nevoile cetățeanului. Citește articolul