Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament este interesat de noile legi care cer firmelor mari listate la bursă să aibă un echilibru de gen în consiliile de administrație, de modificările fiscale privind 'taxa pe stâlp' și de deciziile instanțelor care influențează statutul angajaților din sectorul public sau drepturile salariale.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 3 - 9 martie 2025. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de orice modificare a legilor, mai ales a celor care privesc proprietatea asupra terenurilor și a clădirilor, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și că actele de proprietate sunt în ordine.
Deoarece reglementările actuale nu sunt clare, iar acest lucru poate afecta procesul de emitere a titlurilor de proprietate pentru anumite terenuri, mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect de lege înregistrat recent la Parlament, modificarea legislației privind fondul funciar, astfel încât trecerea în proprietate a unor curți, grădini sau terenuri aferente caselor de locuit și anexelor gospodărești construite înainte de 1 ianuarie 1990 să se facă mai ușor decât în prezent. Citește articolul
Acest articol detaliază drepturile și obligațiile legale ale pacienților și spitalelor în sistemul de sănătate public, fiind esențial pentru a înțelege regulile și a asigura că totul este conform legii în relația cu angajații și, dacă e cazul, cu furnizorii de servicii medicale.
Persoanele asigurate beneficiază de o gamă variată de servicii medicale gratuite, atât în spitalele publice, cât și în cele private aflate în contract cu o casă de asigurări de sănătate, potrivit unui ghid recent publicat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Totuși, există situații în care pacienții trebuie să suporte anumite costuri din propriul buzunar. În plus, și persoanele neasigurate pot avea acces la unele servicii medicale în cazuri de urgență sau pentru anumite afecțiuni specifice. Citește articolul
Acest departament urmărește legile și regulile noi sau în discuție, la nivel european și național, despre cum ar trebui să lucreze angajații de la distanță și ce drepturi au ei, inclusiv să nu fie deranjați în afara orelor de program.
Telemunca rămâne un subiect de interes la nivel european, la cinci ani de la debutul pandemiei, Comisia Europeană lansând anul trecut o consultare privind „telemunca echitabilă” și dreptul la deconectare, după eșecul negocierilor pentru actualizarea Acordului-cadru din 2002. Deși nu există legislație unitară la nivelul Uniunii Europene, multe state au adoptat reglementări pentru a proteja salariații care lucrează de la distanță. Abordările variază: unele țări au legi explicite privind drepturile și obligațiile părților, altele preferă acorduri colective sau ghiduri. Niciunul dintre statele UE nu recunoaște un drept absolut la telemuncă, aceasta rămânând un aranjament voluntar, cu variații semnificative privind acoperirea costurilor și cheltuielilor aferente. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care platformele de tranzacționare respectă legile și regulile (cum ar fi cele impuse de SEC sau ESMA), cum gestionează riscurile legale și ce obligații au față de clienți, mai ales când oferă produse financiare riscante. Articolul menționează amenzi și practici reglementate.
Ca să fim sinceri, acest material își propune să răspundă la întrebarea – chiar am primit o sugestie concretă în acest sens – de ce Investimental nu a oferit niciodată, nici măcar cu ocazia lansării, comision zero. Citește articolul
Acest articol este esențial pentru a înțelege cum trebuie aplicate legile în situațiile în care angajații sunt suspendați și apoi reintegrați, mai ales în ce privește drepturile salariale și beneficiile. Ajută departamentul să se asigure că firma respectă regulile și evită procesele sau amenzile.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit recent că polițiștii repuși în funcție după o perioadă de suspendare sau punere la dispoziție au dreptul la actualizarea sumelor salariale conform indicelui inflației, la plata dobânzilor legale penalizatoare pentru întârzierile salariale și la compensarea sporurilor pentru studii superioare, dacă activitatea desfășurată corespunde studiilor. Totodată, instanța a precizat că nu există obligația de a compensa în bani concediile de odihnă suplimentare neefectuate în acea perioadă. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate propunerile de legi legate de muncă pentru a se asigura că firma respectă regulile și pentru a pregăti compania pentru eventualele schimbări legale.
Guvernul pregătește un proiect de lege ce vizează salarizarea minimă diferențiată în funcție de calificarea profesională, în mediul privat, potrivit unui document obținut pe surse de redacția avocatnet.ro. Intenția proiectului e aceea de a revizui și adapta actualele reglementări privind salariul minim, pentru a stimula profesionalizarea forței de muncă și pentru a reduce amploarea fenomenului de muncă la gri. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile, inclusiv cele legate de plata impozitelor pe proprietăți, și înțelege obligațiile legale pentru a evita problemele.
Expunem astăzi o serie de aspecte generale cu caracter fiscal, aplicabile în anul 2025, referitoare la modalitatea de stabilire a impozitului pe terenurile persoanelor juridice, termenele de plată, bonificația acordată și nu numai. Citește articolul
Acest departament este interesat de decizii legale și interpretări ale legislației, cum ar fi drepturile clienților și obligațiile companiei în situații de întârziere sau anulare a serviciilor, pentru a asigura respectarea legilor și pentru a evita problemele juridice.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit recent că pasagerii care călătoresc în baza unui pachet turistic achiziționat de un terț au dreptul la compensații pentru întârzierile zborurilor. De asemenea, CJUE a clarificat că o carte de îmbarcare poate servi drept dovadă validă a unei „rezervări confirmate” pentru zbor, cu excepția unor circumstanțe speciale. Citește articolul
Articolul detaliază noile modificări legislative privind hărțuirea la locul de muncă, inclusiv obligațiile angajatorilor și riscurile de amenzi, fiind esențial pentru asigurarea conformității companiei cu legea.
Modificările aduse recent Metodologiei privind prevenirea hărțuirii la locul de muncă consolidează măsurile de protecție, introducând posibilitatea raportării anonime a cazurilor și obligația angajatorilor de a implementa proceduri de verificare și suport pentru victime. Deși reprezintă un pas înainte, aceste schimbări pot genera provocări practice pentru companii. Despre noile prevederi ne-a povestit mai multe Cristina Mihai, avocat Țuca Zbârcea & Asociații, care recomandă actualizarea politicilor interne anti-hărțuire, implementarea unor soluții tehnice pentru raportarea anonimă (platforme online securizate, cutii pentru sesizări, linii telefonice dedicate) și desemnarea unor angajați responsabili cu oferirea de suport și îndrumare. Citește articolul