Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și reglementările privind risipa alimentară, inclusiv obligațiile de raportare și contractele pentru donarea alimentelor.
Legea impune operatorilor economici din sectorul agroalimentar, inclusiv cei din industria hotelieră și alimentația publică, să implementeze măsuri de prevenire a risipei alimentare, obligându-i să adopte cel puțin două din zece măsuri stabilite. Normele de aplicare recente detaliază măsurile specifice pentru fiecare etapă a lanțului alimentar și impun, între altele, adoptarea unui plan anual de măsuri sau comunicări anuale către angajați despre obiectivele de reducere a risipei. În plus, clienții trebuie să fie informați despre posibilitatea de a lua acasă alimentele neconsumate, fără costuri suplimentare, drept ce trebuie menționat în meniuri. Vorbim, totodată, de colectarea separată a deșeurilor alimentare, pe categorii, dar și de redirecționarea de către unitățile de alimentație publică a alimentelor către operatorii receptori sau consumatorii finali. Citește articolul
Acest departament este responsabil să se asigure că firma respectă toate legile. Faptul că articolul clarifică termenele legale pentru depunerea documentelor financiare este crucial pentru a evita problemele legale și pentru a asigura conformitatea.
Autoritățile fiscale au clarificat recent că la calcularea termenului de depunere pentru situațiile financiare anuale se adaugă o zi la cele 150 de zile prevăzute de legislație. Această poziție vine după ani de zile în care, în preajma termenului-limită, în spațiul public au apărut interpretări diferite legate de calcularea celor 150 de zile. Ba mai mult, până și unitățile fiscale au dat interpretări diferite în comunicările lor publice. Citește articolul
Se ocupă cu respectarea legilor și regulilor în companie, iar articolul vorbește despre cum trebuie respectate contractele de muncă și cum se pot folosi angajații între firme fără să se încalce legea.
Un contract de muncă presupune prestarea muncii pentru un singur angajator, iar angajator înseamnă o singură persoană juridică, chiar dacă asociatul/asociații deține/dețin părți sociale/acțiuni în mai multe societăți sau chiar dacă administratorul are această calitate și în cadrul altei societăți, inclusiv în situația în care acestea își desfășoară activitatea în același perimetru. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile noi privind creditele și dobânzile pentru clienți, mai ales că legea impune revizuirea contractelor.
Legea care vizează protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite, oficializată luna aceasta, va intra în aplicare începând din 11 noiembrie. Actul normativ aduce noutăți atât pentru instituțiile financiare non-bancare (IFN), cât și pentru consumatori, în special în ceea ce privește cesiunea de creanțe. Scopul măsurii este protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite și impune limite clare dobânzilor percepute de IFN-uri. Citește articolul
Această echipă trebuie să cunoască deciziile autorităților și amenzile primite de alte companii pentru încălcarea regulilor, ca să se asigure că firma respectă toate legile și evită probleme similare.
În cadrul unei investigații demarate ca urmare a unor notificări de încălcare a securității datelor, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat un operator cu o amendă în valoare de 2.000 de euro, după ce o angajată a companiei a transmis în mod eronat e-mail altei persoane decât cea vizată (un candidat aflat în proces de recrutare). Citește articolul
Acest departament este interesat de noile obligații fiscale și de modalitățile de respectare a legii pentru a evita amenzi sau probleme cu autoritățile.
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început oficial testarea și analiza datelor din fișierul standard de control fiscal (SAF-T), oferind contribuabililor un prim feedback asupra calității datelor raportate. Astfel, s-a trecut la o nouă etapă în implementarea SAF-T, care înseamnă verificarea corectitudinii datelor raportate, nu doar îndeplinirea obligației de raportare. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile. Chiar dacă articolul vorbește despre pensii pentru persoanele deja la pensie, el menționează acte normative importante (ordonanțe de urgență) care fac parte din legislația generală a muncii și a asigurărilor sociale. Este important să înțeleagă întregul cadru legal legat de contribuții și beneficii sociale.
Pensionarii care primesc indemnizație socială vor primi aceeași sumă ca-n prezent, respectiv 1.281 de lei, și după 1 septembrie, chiar dacă valoarea rezultată în urma recalculării este mai mică, diferența urmând să vină de la bugetul de stat în astfel de cazuri, potrivit unei clarificări recente a Ministerului Muncii. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă legile. Articolul vorbește despre noile reguli fiscale (SAF-T), despre notificările de la ANAF și sancțiunile (amenzi) primite dacă nu sunt respectate, informații esențiale pentru a asigura conformitatea legală a companiei.
Companiile care fie nu depun raportările SAF-T, fie le depun cu greșeli sunt notificate automat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit unui comunicat de presă recent. Totodată, autoritățile reamintesc ce sancțiuni se pot aplica în aceste situații, amenzile ajungând până la 5.000 lei. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de legalitatea actelor administrative și de modul în care legile noi sunt aplicate, mai ales că articolul discută despre posibile nereguli în emiterea deciziilor de recalculare a pensiilor și despre procesul de contestație legală.
Deciziile de recalculare pe noua lege a pensiilor sunt în proces de comunicare către pensionari de pe 16 august deja, proces care va continua până pe 30 august. Recalculările se bazează pe prevederi care urmează să intre în vigoare la 1 septembrie, doar că deciziile emise înainte de acest termen produc deja efecte chiar mai înainte ca legea pe care se bazează să se aplice. Contestarea acestor decizii se poate face în instanță - contrar afirmațiilor făcute în briefingul de presă din urma ședinței de Guvern de săptămâna trecută, aceasta e singura modalitate legal recunoscută de a îndrepta conținutul lor în avantajul pensionarilor. E scris chiar în cuprinsul acestor decizii, precum și în noua lege a pensiilor. Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările legislative, interpretările legilor și conformitatea cu directivele europene, mai ales când acestea afectează modul în care compania desfășoară operațiuni comerciale și fiscale. Ei se asigură că firma respectă toate normele legale.
Camera Consultanților Fiscali (CCF) a solicitat Finanțelor să abordeze problema operațiunilor triunghiulare efectuate de persoanele impozabile cu cod de TVA conform art. 317 din Codul fiscal, în contextul transpunerii a două directive europene, care se vor aplica din ianuarie 2025. Aceste operațiuni, ce implică un singur transport intracomunitar și două tranzacții comerciale, generează confuzii în sistemul VIES și complică înregistrarea TVA. CCF subliniază necesitatea modificării legislației naționale pentru a permite persoanelor înregistrate conform art. 317 să beneficieze de măsuri de simplificare, având în vedere că, în prezent, numai cei înregistrați conform art. 316 pot beneficia de acestea. Citește articolul