avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 829 soluții astăzi
LIVE, ACUM Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului
Accesează live evenimentul
Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Neînregistrarea în scopuri de TVA la depășirea plafonului a devenit indicator de risc fiscal. Contribuabilii ar trebui să fie mai atenți la cifra de afaceri

Ajută la înțelegerea obligațiilor legale privind înregistrarea la TVA și la evitarea amenzilor sau a taxelor suplimentare impuse de stat.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Mai 2024 | 8589 | Timp de citire: 2 min.

Unul dintre indicatorii de risc fiscal recent conturați în activitatea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) este evitarea înregistrării în scopuri de TVA la depășirea plafonului de 300.000 lei. În acest context, persoanele juridice și persoanele fizice ar trebui să-și monitorizeze cu mai multă atenție cifra de afaceri. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Clarificare: Saloanele nu aveau dreptul nici înainte să tatueze minori. Cei între 16 și 18 ani puteau, totuși, să să tatueze dacă veneau cu părinții la salon

Acest departament este interesat pentru că trebuie să se asigure că afacerea respectă noile legi referitoare la serviciile de înfrumusețare (tatuaje și piercinguri), evitând amenzi sau alte probleme legale.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
23 Mai 2024 | 1581 | Timp de citire: 1 min.

Pe 10 mai au intrat în vigoare norme noi de igienă pentru saloanele de înfrumusețare și îngrijire și pentru saloanele de tatuaj, piercing și implantare dermală. Înlocuind vechile norme în materie, noul ordin de ministru nu stabilește însă în premieră interdicția de a tatua persoane sub 18 ani. Diferența față de normele aplicabile până de curând e că nici dacă vin de mână cu părinții cei între 16 și 18 ani nu se mai pot tatua. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Limitarea la numai 500 de lei a decontării cheltuielilor cu ochelarii pentru bugetari va avea efecte și în mediul privat

Articolul discuta despre o nouă lege (OUG) care influențează modul în care companiile pot deconta ochelarii angajaților, explicând obligațiile legale ale angajatorilor și riscurile de a fi dat în judecată dacă aceste obligații nu sunt respectate.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
23 Mai 2024 | 2 | 3001 | Timp de citire: 3 min.

Impunerea unei limite maxime a decontării cheltuielilor cu ochelari angajaților din instituțiile/autoritățile publice se va reflecta, cel mai probabil, în practica angajatorilor din mediul privat și nu într-un mod care să-i avantajeze, la final, pe angajatori. Riscul major se află însă pe plan fiscal. Problema din recentul proiect de OUG nu ar fi neapărat impunerea unei limite sau, măcar, a unui interval de cost, ci faptul că limita e nejustificat de scăzută. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ghid CNAS: Care sunt condițiile internării în spitalele de stat sau private și de ce servicii pot beneficia pacienții acolo

Acest departament este interesat de regulile și legile care guvernează serviciile medicale și drepturile pacienților, pentru a se asigura că firma respectă toate normele și că angajații sunt informați corect în privința accesului la servicii medicale.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
23 Mai 2024 | 8189 | Timp de citire: 3 min.

Acordarea de servicii medicale în spitale se stabilește în cazul tuturor bolilor care necesită internarea, după cum apare într-un ghid conceput de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), printre ele numărându-se consultații, investigații, dar și, în anumite situații, tratament chirurgical. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Acord bilateral între România și Turcia pentru lucrătorii și pensionarii din ambele țări

Acest departament se ocupă de respectarea legilor și a regulilor. Noul acord stabilește proceduri legale și obligații pentru angajatori și angajați, mai ales în cazul lucrătorilor străini, deci este esențial să înțeleagă ce are de respectat compania.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
23 Mai 2024 | 1793 | Timp de citire: 1 min.

România își întărește relațiile bilaterale cu Turcia atât în domeniul securității sociale, cât și în ceea ce privește consolidarea pieței muncii din ambele țări. Ministrul român al muncii a semnat la Ankara, alături de omologul său din Turcia, un document pentru implementarea Acordului bilateral de securitate socială între cele două țări. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noi măsuri cu privire la distrugerea bunurilor reținute de autoritățile române cu titlul de mijloace materiale de probă

Articolul detaliază noi reguli legale și proceduri în Codul de procedură penală, impactând direct modul în care companiile trebuie să se conformeze legilor privind bunurile confiscate sau cele care încalcă proprietatea intelectuală.

Baciu Partners în Aspecte juridice
23 Mai 2024 | 878 | Timp de citire: 3 min.

Cadrul juridic privind operațiunile derulate în legătură cu distrugerea mijloacelor materiale de probă, atunci când este vorba de bunurile dovedite că aduc atingere unor drepturi de proprietate intelectuală, a fost modificat, în 16 mai 2024, prin Legea nr. 126/2024, între actele normative modificate fiind și Codul de procedură penală. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dezvoltare imobiliară: La ce nereguli ar trebui să fie atente firmele în caz de control al ANPC

Se ocupă cu respectarea legilor și regulilor, iar acest articol avertizează despre riscurile legale și amenzile mari dacă firma nu respectă normele de publicitate și contractare a creditelor pentru clienți.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
22 Mai 2024 | 761 | Timp de citire: 4 min.

Unele dintre cele mai drastice amenzi pe care le pot aplica inspectorii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) sunt cele aferente constatării unor nereguli în domeniul dezvoltării imobiliare. Din acest motiv, operatorii comerciali din acest domeniu pot folosi fișele de control ANPC drept ghid de bune practici în desfășurarea activității lor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport: Contribuabilii pot să trimită sau să primească, fără să-și dea seama, produse pentru care e nevoie de raportări. Analiza produselor vândute sau achiziționate e esențială

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile privind transportul de mărfuri și raportările obligatorii către autorități, pentru a evita amenzi și probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Mai 2024 | 7406 | Timp de citire: 1 min.

În contextul folosirii sistemului e-Transport, specialiștii sfătuiesc contribuabilii să analizeze cu atenție lista produselor cu risc fiscal ridicat, ca să nu riște să treacă cu vederea situațiile în care raportările sunt obligatorii. Atenționarea este utilă mai ales în contextul în care urmează o extindere a listei produselor riscante pentru care trebuie făcute raportări în e-Transport. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Există o plată minimă aplicabilă lucrătorilor casnici? Aspecte practice privind achiziția tichetelor de activități casnice online

Acest departament este interesat de legile noi și de cum trebuie respectate regulile pentru plata serviciilor, mai ales când este vorba de un sistem nou, bazat pe tichete și nu pe bani direct, conform legii.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
22 Mai 2024 | 851 | Timp de citire: 3 min.

Plata minimă în cazul lucrătorilor casnici e reprezentantă de valoarea nominală a unui tichet de activități casnice - 15 lei. Tarifele muncilor casnice necalificate sunt stabilite însă de fiecare prestator pentru fiecare activitate pe care se oferă să o presteze. În cazul tichetelor fizice, cel puțin, tariful ar trebui să fie un multiplu de 15. Achiziția tichetelor electronice pare, la prima vedere, să fie varianta preferabilă - însă în platforma dedicată nu există momentan integrat un procesator de plăți, astfel că achiziția tichetelor presupune un virament către trezorerie și un timp de așteptare nu tocmai scurt pentru ca tichetele cumpărate să apară în platformă: peste 24 de ore. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De-acum, marile cazuri de evaziune fiscală sunt de competența DIICOT și DNA. Ce fapte sunt vizate concret?

Acest departament trebuie să știe despre noile legi anti-evaziune fiscală și cum pot afecta activitatea companiei, pentru a se asigura că totul este în conformitate cu legea și pentru a evita problemele legale.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
22 Mai 2024 | 2611 | Timp de citire: 3 min.

Atunci când prin anumite infracțiuni din Legea evaziunii fiscale se produce o pagubă materială mai mare de zece milioane de lei, competența este, mai nou, la Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) și la Direcția Națională Anticorupție (DNA). Măsura a fost stabilită recent printr-o lege cu mai multe măsuri antievaziune. Citește articolul