Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Departamentul Juridic și de Conformitate trebuie să cunoască Ordonanța de Urgență care reglementează reorganizarea autorității antifraudă (DGAF) și implicațiile acesteia. Ei sunt responsabili cu asigurarea respectării legilor și reglementărilor și cu gestionarea situațiilor în care compania ar putea fi supusă unor controale, inclusiv prevenirea eventualelor abuzuri.
Începând din 2025, contribuabilii ar trebui să se aștepte la mai multe controale antifraudă, sunt de părere avocații. Totuși, creșterea numărului de controale ar trebui să vină la pachet cu o eficientizare a activității Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Asta deoarece DGAF urmează să aibă, din ianuarie, și unități la nivel de județ, în urma unei reorganizări care se derulează în acest an. Citește articolul
Se asigură că firma respectă legile și regulile legate de sistemul de garanție-returnare (SGR), în special obligațiile comercianților de a primi ambalajele și motivele legale pentru care acestea pot fi refuzate.
Pe măsură ce dezvoltarea Sistemului garanție-returnare (SGR) se consolidează, apar diverse sincope în derularea sa. Majoritatea problemelor se dovedesc a fi de natură tehnică sau logistică, astfel încat se poate ajunge în situația ca automatele de colectare să refuze primirea ambalajelor SGR. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și reglementările în vigoare. Modificările la declarațiile fiscale, cum este formularul 112, sunt importante pentru a se asigura că firma este în conformitate cu legislația și pentru a evita amenzi sau alte probleme legale.
Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare, care sunt folosite de angajatori pentru declararea taxelor aferente veniturilor salariale, au fost modificate printr-un nou ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Printre altele, a apărut o căsuță specială de bifat pentru situațiile în care se depun rectificative la D112 după primirea unei notificări de conformare. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi fiscale propuse pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a ghida compania în conformitate cu ele.
Una dintre propunerile majore ale Băncii Mondiale pentru reforma sistemului fiscal din România este o echilibrare a taxării veniturilor salariale cu taxarea veniturilor independente, astfel încât să nu mai existe diferențe de tratament care să favorizeze activitatea salariată sau activitatea independentă. Despre efectele unei asemenea măsuri am discutat cu Cristina Săulescu de la Cabot Transfer Pricing. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor și regulilor legate de contractele de muncă, în special cele legate de perioada de preaviz și consecințele nerespectării ei, pentru a se asigura că firma acționează corect și legal.
Chiar dacă angajatul e liber să decidă oricând să pună capăt raportului de muncă, pentru că libertatea muncii înseamnă și asta, trebuie să fie atent ce obligație contractuală și-a asumat în privința termenului de preaviz. Judecând după cum se poziționează și după cum reacționează uneori angajații care vor să-și schimbe locul de muncă, în sensul că dispar, pur și simplu, după ce-și depun demisia, am putea spune, fără exagerare, că nu toți angajații citesc ceea ce semnează. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact cum să respecte legea atunci când implică voluntari, pentru a evita amenzi mari și probleme legale legate de contracte și de definirea corectă a voluntariatului față de muncă plătită.
Voluntariatul vizează atingerea unui interes public în domenii precum arta și cultura, sportul și recreerea, educația și cercetarea, protecția mediului, sănătatea, asistența socială, religia, activismul civic, drepturile omului ș.a.m.d.. În materialul de azi ne propunem să vedem ce este voluntariatul în accepțiunea legii și, mai ales, ce NU este - cum ar fi un substitut pentru o relație de muncă sau prestare de servicii. Un deceniu de la reglementarea pe care o avem acum în față, legiuitorul a reușit să impună în lege și niște amenzi substanțiale pentru ignorarea formalităților legale. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat de noile legi și reguli care privesc angajarea și pregătirea personalului, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și pentru a evita problemele de conformitate.
Proiectul noii legi a poliției locale impune acestei categorii de funcționari obligativitatea de a să urma cursuri de formare profesională. Noile măsuri, aflate momentan în dezbatere publică, prevăd inclusiv recuperarea de la polițiștii locali a costurilor aferente cursurilor neabsolvite. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile reguli și proceduri fiscale pentru a se asigura că firma respectă legea și nu are probleme cu autoritățile, mai ales în contextul notificărilor de conformare.
Corecturile la impozitele și taxele declarate de contribuabili după ce primesc notificări de conformare vor fi monitorizate separat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), așa cum reiese dintr-un ordin oficializat luni. Măsura vine în contextul în care autoritățile vor să monitorizeze separat veniturile aduse la bugetul de stat în urma digitalizării. Citește articolul
Se referă la obligații legale, termene și sancțiuni, esențiale pentru a asigura respectarea legii și evitarea amenzilor pentru companie.
Repartitoarele de costuri sunt, după cum este explicat într-un ghid recent al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), niște aparate cu care se măsoară energia termică consumată de caloriferul pe care este montat sau conținută în apa caldă de consum. Apoi, în ghid este subliniat faptul că, dacă nu respectă termenul până la care trebuie să-și monteze în locuințe repartitoare, respectiv finalul acestui an, proprietarii de apartamente vor risca amenzi de până la 1.000 de lei. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă noile legi legate de facturarea electronică și TVA, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
În contextul unei digitalizări accelerate a relației cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), contribuabilii trebuie să facă față unor noi provocări. Una dintre acestea este legată de neconcordanțele între facturile transmise în e-Factura și deconturile de TVA - o chestiune semnalată recent la un webinar organizat de specialiștii de la Nowium. Practic, vorbim de o situație în care, după 30 iunie 2024, ar putea fi necesare eforturi suplimentare pentru a da clarificări autorităților. Citește articolul