Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat de noile legi și reglementări care pot afecta modul în care sunt desfășurate anumite activități, asigurându-se că firma respectă toate cerințele legale.
Printr-o ordonanță publicată joi seara în Monitorul Oficial Legea prestatorilor casnici este modificată pentru o mai bună atingere a scopului acesteia. Astfel, activitățile casnice ce pot fi prestate pentru gospodăriile beneficiarilor de către prestatori în schimbul tichetelor de activități casnice sunt în număr de 34, cu opt în plus față de ce se propusese inițial la Ministerul Muncii. Cele adăugate pe ultima sută de metri sunt, practic, munci necalificate prestate pentru persoanele dependente. O noutate a ordonanței recent publicate e că îngrijitorii informali pot fi considerați, în anumite condiții, prestatori casnici în sensul Legii 111/2022. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, cum ar fi această Ordonanță de Urgență, care pot influența modul în care compania respectă legile legate de salarizare și tipurile de relații de muncă.
Medicii din spitalele aparținând ministerelor și instituțiilor din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, care îşi desfăşoară activitatea în baza unui raport de serviciu vor primi banii pe gărzi, începând din aprilie, similar celorlalte categorii de medici, potrivit unei modificări legislative cuprinse într-o ordonanță apărută joi. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă legile noi de facturare electronică și că evită probleme legale sau amenzi, ajutând la redactarea contractelor pentru a include cerințele e-Factura.
Beneficiarii din relația B2B se pot proteja de riscuri prin introducerea în contracte a unei clauze prin care să condiționeze plata bunurilor sau serviciilor de transmiterea facturilor aferente prin sistemul e-Factura, sunt de părere avocații. De la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B, iar acceptarea lor în orice alt format vine la pachet cu unele probleme. Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările legilor, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și știe ce drepturi și obligații noi apar pentru angajați legate de pensie.
Reducerea vârstei standard de pensionare de care beneficiază mamele, potrivit noii legi a pensiilor, va fi mai mare, după cum apare într-un proiect legislativ înregistrat săptămâna aceasta în Parlament. În plus, condiția pe care trebuie s-o îndeplinească mamele pentru a putea beneficia de reducerea vârstei de pensionare, cea legată de realizarea unui stagiul complet de cotizare, se va schimba, iar femeile ce au născut cel puțin un copil vor putea beneficia de reducere și în cazul în care au realizat doar stagiul minim de cotizare. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de regulile și legislația ANPC, deoarece trebuie să se asigure că firma respectă toate normele legale pentru a evita amenzi și probleme juridice. Articolul detaliază exact ce verifică inspectorii și ce documente sunt necesare.
Criteriile în baza cărora se derulează controalele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) în domeniul HoReCa au fost publicate recent pe pagina de internet a instituției, tocmai pentru a facilita conformarea operatorilor din domeniu la rigorile legislative aflate în zona de competență a Autotității. Fișele de control conțin, pe lângă amintitele criterii de control, și sancțiunile pe care le pot aplica inspectorii. Citește articolul
Acest departament se asigură că organizația respectă toate legile și regulile, iar depunerea corectă și la timp a situațiilor financiare este o obligație legală importantă.
Formularele electronice pentru situațiile financiare anuale la 31 decembrie 2023 pentru ONG-uri, ce au fost puse recent la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), trebuie transmise autorităților fiscale până pe 29 aprilie 2024. Totodată, amintim că ONG-urile trebuie să țină cont anul acesta și de unele noutăți legate de bilanțuri. Citește articolul
Articolul prezintă un nou ordin de la Ministerul Transporturilor, care schimbă regulile pentru transporturile agabaritice. Departamentul trebuie să știe aceste lucruri pentru a se asigura că firma respectă toate legile în vigoare și evită amenzile.
În cazul transporturilor rutiere agabaritice, operatorii economici trebuie să achite tarife suplimentare pentru a circula pe drumurile publice din România. În contextul unor discuții cu reprezentanții transportatorilor rutieri, Ministerul Transporturilor a operat o reducere a acestor tarife printr-un ordin oficializat recent. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă detaliile legale despre angajarea stagiarilor și diferența față de interni, precum și condițiile pentru încheierea și încetarea contractelor, pentru a asigura respectarea legilor și a evita problemele juridice.
Tinerii abia ieșiți de pe băncile facultății, care nu au deloc experiență în muncă în domeniul studiilor absolvite, pot fi încadrați ca stagiari. Practic, atașat contractului de muncă poate fi un contract de stagiatură, cu drepturi și obligații specifice, iar stagiatura poate fi folosită de ambele părți pentru a vedea dacă doresc continuarea colaborării și după cele șase luni de stagiatură sau dacă își spun „la revedere” când stagiul se termină, întrucât evaluarea stagiarului nu a fost promovată. Cu puțin noroc, pe perioada stagiului, angajatorul ar putea să ia și ceva bani de la stat pentru stagiarul său. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și decizii guvernamentale, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și este la curent cu schimbările legislative.
Executivul a decis azi plata în avans a pensiilor și altor drepturi stabilite de legi speciale aferente lunii mai, hotărârea ce conține măsura fiind publicată, în această după-amiază, în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil pentru asigurarea că toate contractele, regulamentele interne și politicile companiei sunt corecte din punct de vedere legal și respectă toate legile în vigoare, evitând astfel amenzi sau procese.
Prevederile ce trebuie să se regăsească în contractele de muncă sau în regulamentele interne sunt, înainte de toate, cele cerute în mod esențial de lege. Peste acestea, orice altceva este o prevedere pe care angajatorul o trece în contract, în regulament sau într-o politică internă pentru că e utilă, îl avantajează sau chiar îl protejează în eventualitatea unui conflict de muncă. În rândul chestiunilor pe care trebuie să le punem în contracte, nivelul de detaliu face adesea obiectul întrebărilor celor care se ocupă de redactarea lor: ar trebui trecute toate sumele sau cât de detaliată trebuie să fie secțiunea X sau Y? În contracte, multe dintre prevederi nu pot fi modificate decât cu acordul părților, iar asta face diferența dintre detaliu și generalitatea care bifează o obligație legală. În schimb, regulamentele și politicile interne sunt acte asupra cărora angajatorul are ultimul cuvânt, chiar dacă își consultă angajații. Citește articolul