Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile, inclusiv cele fiscale. Articolul îi ajută să înțeleagă regulile privind impozitarea cadourilor, pentru a evita problemele legale sau amenzile.
Acordarea de cadouri, inclusiv de tichete cadou, cu ocazia Paștelui este o practică încurajată de legislație printr-un regim fiscal preferențial. Astfel, în anumite limite, angajatorii pot da cadouri salariaților și copiilor lor fără să achite la stat taxe salariale. Pe deasupra, există o facilitate și pentru calculul impozitului pe profit. Citește articolul
Această directivă introduce noi reguli europene care trebuie implementate în legislația României. Departamentul juridic trebuie să înțeleagă aceste schimbări pentru a se asigura că firma respectă legea când angajează și gestionează lucrători străini, evitând amenzi sau probleme legale.
La nivelul Uniunii Europene (UE) a fost adoptată primăvara asta o nouă directivă care, practic, aduce în prezent prevederile unei directive din 2011 și vizează simplificarea procedurilor pentru resortisanții țărilor terțe care doresc să locuiască și să lucreze în statele membre. Directiva, ce va trebui transpusă până în 2026, stabilește procedura administrativă pentru un permis unic atât pentru dreptul de a munci, cât și pentru dreptul de ședere în UE și stabilește un set comun de drepturi pentru lucrătorii din țările terțe. Revizuirea de față prevede o procedură mai scurtă de depunere a cererilor și urmărește consolidarea drepturilor lucrătorilor din țările terțe, permițând schimbarea angajatorului și o perioadă limitată de șomaj. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre noile legi și reglementări, cum ar fi acest ordin ANAF, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și evită problemele.
Procedura de punere la dispoziție a evidențelor despre plățile transfrontaliere către comercianții online, care include și modelul declarației necesare (396), a fost oficializată luni de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), cu doar o zi înainte de primul termen de raportare. Este vorba despre o nouă raportare fiscală, supranumită CESOP, care se depune trimestrial începând din 2024. Citește articolul
Este esențial pentru a înțelege ce obligații legale are compania legate de taxele internaționale și pentru a evita problemele în instanță sau amenzile mari.
Adoptată pentru prima dată în anul 2017 în România, obligația de raportare pe fiecare țară în parte (Country by Country Reporting - CbC) solicită grupurilor de întreprinderi multinaționale cu venituri consolidate de cel puțin 750 de milioane de euro să furnizeze autorităților fiscale informații detaliate despre distribuția globală a veniturilor și impozitelor plătite. Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și-a direcționat recent atenția asupra acestor raportări și a demarat proceduri de control pentru a verifica îndeplinirea de către contribuabili a obligațiilor specifice de notificare/raportare. Citește articolul
Se asigură că firma respectă legile legate de programul de lucru, pauze și concedii, pentru a evita amenzi și probleme legale.
Deși mai multe ITM-uri au anunțat că în urma controalelor din ultima perioadă au identificat foarte multe persoane prestând muncă nedeclarată sau subdeclarată și au aplicat amenzi semnificative, fenomenul persistă, iar efectele pe termen lung sunt îngrijorătoare. Pe lângă aspectul muncii nedeclarate sau subdeclarate, o altă încălcare a dispozițiilor legale rămâne în topul negativ al rezultatelor controalelor, fiind vorba despre nerespectarea perioadelor minime de repaus zilnic, săptămânal sau chiar anual. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile, inclusiv cele de protecția consumatorului, pentru a evita amenzi sau închiderea activității.
Recent, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat pe pagina sa web criteriile conform cărora desfășoară controalele în sectorul alimentar, cu scopul de a ajuta operatorii din acest domeniu să se conformeze cerințelor legislative din sfera de competență a instituției. În fișele de control, pe lângă criteriile menționate, sunt incluse și informații despre sancțiunile pe care inspectorii le pot impune. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reguli care pot afecta modul în care compania își desfășoară activitatea, mai ales în ce privește autorizațiile necesare și respectarea normelor.
Acordul de funcționare necesar pentru desfăşurarea serviciilor de alimentaţie publică va avea o reglementare unică la nivel național, urmând să iasă din rândul prerogativelor consiliilor locale, arată o propunere legislativă adoptată azi de Senat. Citește articolul
Acest departament este interesat de procedurile și termenele pentru obținerea documentelor legale esențiale, cum ar fi cazierul, permisele de conducere, pașapoartele, sau documentele necesare pentru activități specifice (ex: manipularea armelor sau substanțelor periculoase), pentru a asigura respectarea legilor și reglementărilor.
În condițiile în care, în această perioadă, cei mai mulți salariați din țara noastră intră, cu ocazia Zilei Muncii, dar și a sărbătorilor pascale, într-o minivacanță, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) transmite că cei interesați mai pot beneficia doar luni și marți de serviciile oferite de structurile ministerului, respectiv de cele care eliberează permise de conducere, certificate de înmatriculare, pașapoarte etc. Apoi, MAI amintește că o serie de servicii pot fi obținute, de ceva vreme, și online. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și reglementările fiscale în vigoare, în special cele detaliate în articol privind aplicarea facilităților fiscale, pentru a evita riscurile legale și amenzile.
Angajații și angajatorii din domeniul IT se confruntă, de la finalul anului 2023, cu o serie de modificări cu un impact semnificativ în domeniul salarizării. Printre măsurile care au vizat această industrie, aplicabile încă din luna noiembrie 2023, se numără: limitarea scutirii de la plata impozitului pe venit la salariile de până la 10.000 de lei, permisiunea acordată angajaților de a opta pentru exceptarea de la plata pilonului II de pensii, tot în limita a 10.000 de lei, rezultând astfel o reducere a contribuției la pensie (CAS) cu 4,75 puncte procentuale, limitarea aplicării facilităților fiscale până la finalul anului 2028, precum și aplicarea scutirii la un singur angajator, respectiv la locul de muncă unde salariatul a declarat funcția de bază. Citește articolul
Se ocupă de respectarea legilor și regulilor, iar modificările fiscale internaționale pot schimba modul în care compania trebuie să își organizeze activitatea pentru a fi în legalitate.
Tendințele economiei globale influențează din ce în ce mai mult taxarea la nivel internațional, afectând contextul în care societățile operează. Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) a fost în prima linie a abordării acestor provocări prin intermediul inițiativei sale privind erodarea bazei de impozitare și transferul profiturilor (BEPS). Citește articolul