avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 893 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES GRATUIT
Noile legi ale învățământului

UPDATE Calendarul de punere în aplicare a legilor educației, modificat oficial

Acest departament este interesat de orice modificare a legilor sau de termenele de aplicare ale acestora, pentru a se asigura că firma înțelege și respectă toate reglementările noi, indiferent de domeniu.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
14 Februarie 2024 | 14377 | Timp de citire: 1 min.

Noile legi ale învățământului se aplică din 3 septembrie 2023. Totuși, pentru că este nevoie de mai multe acte normative prin care să se stabilească detaliile măsurilor cuprinse în noile legi ale învățământului, Ministerul Educației (ME) a stabilit, în toamna trecută, aplicarea, atât în sistemul de învățământ preuniversitar, cât și în cel superior, a unor măsuri tranzitorii pentru următoarea perioadă. De asemenea, prin acest act se stabilește și calendarul de punere în aplicare a dispozițiilor noilor legi ale educației. Acest calendar a fost modificat marți, odată cu apariția în Monitorul Oficial a unui ordin al ME. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificare

e-Factura B2B: Perioadele de arhivare NU sunt afectate de trecerea, de la 1 iulie, la facturarea exclusiv electronică. Ce trebuie să știi

Acest departament trebuie să înțeleagă legile și regulile noi legate de facturarea electronică și de păstrarea documentelor, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și pentru a evita probleme.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Februarie 2024 | 10554 | Timp de citire: 2 min.

De la 1 iulie 2024, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor pentru operațiunile din relația B2B. Totuși, trecerea la facturarea exclusiv electronică nu afectează în niciun fel perioadele legale de arhivare aferente acestor documente, indiferent că vorbim de facturile tipărite emise până la 30 iunie sau de cele electronice emise de la 1 iulie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Riscurile de SSM în cazul lucrătorilor pe platforme digitale - puțin conștientizate și extrem de numeroase

Abordează aspecte legale legate de încadrarea lucrătorilor (dacă sunt angajați sau independenți), conformitatea cu legile muncii și impactul noilor reglementări europene și naționale.

avocatnet.ro în Resurse umane
14 Februarie 2024 | 2 | 1331 | Timp de citire: 3 min.

Munca pe platforme digitale relevă un model de angajare în creștere în mai multe sectoare ale economiei, unde munca plătită este organizată prin sau pe o platformă online. Presupune un acces ușor pe piața muncii, în special pentru unele grupuri vulnerabile și oferă flexibilitate. Totuși, aduce riscuri și provocări pentru securitatea și sănătatea în muncă (SSM), întrucât vorbim de muncă intensivă, de izolare, insecuritatea locului de muncă, de statutul neclar al lucrătorului și de probleme legate de gestionarea sarcinilor și a programelor de lucru prin algoritmii utilizați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozit chirii: Reținerea la sursă e obligatorie inclusiv pentru PFA-urile care au închiriat imobile de la persoane fizice și alte clarificări utile

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile în vigoare, iar articolul explică noile obligații fiscale legate de închirierea spațiilor și cum să te conformezi corect.

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Februarie 2024 | 7 | 45519 | Timp de citire: 3 min.

Din 2024, impozitul pe veniturile din chirii trebuie reținut la sursă și achitat la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de către firme și PFA-uri, dacă au închiriat imobile de la persoane fizice. În acest context, specialiștii au venit cu câteva clarificări utile pentru PFA-uri. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Bursa pe Bune

Săptămâna bursieră, pe scurt: Despre iarna fierbinte din banking, trilioanele pe care le cere Sam Altman și noul prag psihologic spart de S&P 500

Articolul discută despre tranzacții importante de preluare și fuziuni între bănci, care necesită aprobări legale și respectarea regulilor. De asemenea, menționează necesitatea unor modificări legislative pentru a combate fraudele online, subiecte de interes major pentru conformitatea legilor.

Investimental.ro în Știri & Revista presei
14 Februarie 2024 | 796 | Timp de citire: 7 min.

Profiturile băncilor din România au atins niveluri record, anul trecut. BRD anunță dividende cu un randament brut de circa 7%, iar în Banca Transilvania se vorbește de acum și ungurește. După ce la sfârșitul anului trecut, CEO-ul OpenAI, cel mai hot startup din universul inteligenței artificiale, era concediat fără drept de apel, acum se întoarce în forță: vrea să atragă o finanțare aproape egală cu capitalizările cumulate ale Microsoft și Apple. Ce ne spun pragurile de 1.000 de puncte ale principalilor indici despre evoluția piețelor, dincolo de impactul lor psihologic? Despre aceste subiecte multe altele, în sinteza bursieră a săptămânii, oferită de partenerii noștri de la Investimental. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SGR: Cum justifică micul comerciant lipsa din casă a contravalorii garanției returnate clientului

Ajută la înțelegerea noilor legi și reguli legate de sistemul de returnare a ambalajelor, pentru a asigura respectarea acestora.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
13 Februarie 2024 | 2 | 2552 | Timp de citire: 3 min.

Operaționalizarea Sistemului de garanție - returnare (SGR) a introdus o serie de noutăți în activitatea micilor comercianți, de care au devenit conștienți pe măsură ce sistemul a devenit funcțional. Una dintre problemele apărute este aceea a modului în care trebuie gestionată situația în care comerciantul trebuie să justifice lipsa din casă a contravalorii garanțiilor pe care le-a returnat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Eliminarea CASS pentru unele indemnizații de concediu medical și clarificări la chiriile plătite de firme, votate de Senat

Pentru a se asigura că firma respectă toate legile noi legate de impozite și contribuții, evitând astfel posibile amenzi și probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Februarie 2024 | 1 | 13748 | Timp de citire: 3 min.

O serie de ajustări la măsurile fiscale introduse prin OUG 115/2023 au fost adoptate luni de Senat. Acestea vizează eliminarea contribuției la sănătate (CASS) pentru anumite indemnizații de concediu medical și introducerea de clarificări privind impozitarea chiriilor plătite de firme persoanelor fizice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Epidemia tăcută la locul de muncă: stresul și oboseala - soluții și abordări practice pentru angajatori

Trebuie să se asigure că firma respectă legile legate de sănătatea angajaților și să evite problemele legale legate de stres sau hărțuire la locul de muncă, mai ales că articolul menționează legi specifice.

Răzvan Chiru în Resurse umane
Managing partner, Eurofin Consult
13 Februarie 2024 | 2569 | Timp de citire: 6 min.

Crizele recente și schimbările semnificative din mediul profesional au generat o altă criză adânc înrădăcinată, dar adesea trecută cu vederea - sănătatea mentală la locul de muncă. Un sondaj Eurobarometru arată că aproape jumătate din forța de muncă europeană este afectată de probleme emoționale sau psihice, cum ar fi depresia sau anxietatea. În România, riscurile psihosociale la locul de muncă sunt în creștere, iar angajatorii ignoră aceste probleme, lăsându-i pe angajați vulnerabili în fața lor. Ignorarea acestor riscuri are consecințe grave, cum ar fi scăderea performanței și productivității, creșterea absenteismului și probleme de sănătate fizică și mentală. Ce spune legea și ce pot face angajatorii? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Are o salariată însărcinată dreptul să ceară un program individualizat în timp ce are programul redus la șase ore pe zi?

Acest departament are nevoie să înțeleagă toate obligațiile legale și drepturile angajatorului și ale angajaților în situațiile speciale legate de programul de muncă, pentru a se asigura că firma respectă legislația în vigoare și pentru a gestiona riscurile de litigii.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 Februarie 2024 | 5404 | Timp de citire: 4 min.

În cazul în care o angajată are recomandare medicală să lucreze doar șase ore pe zi, norma de muncă fiind redusă conform legislației, angajatorul nu poate fi obligat să accepte solicitarea ei de a lucra în alt interval orar decât cel propus. În astfel de situații, părțile trebuie să ajungă la o decizie comună, luând în considerare interesul angajatorului și scopul reducerii programului, conform dispozițiilor legale. Ne amintim, astfel, de prevederile ce dau posibilitate angajatorului să-și motiveze refuzul unor cereri privind individualizarea programului de lucru venite de la angajați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Serviciul eTAX va fi folosit de AFM pentru a comunica toate actele fiscale către contribuabili

Acest departament trebuie să știe despre noile legi și proceduri digitale de comunicare cu autoritățile de mediu pentru a asigura că firma respectă regulile și evită problemele legale.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 Februarie 2024 | 4625 | Timp de citire: 2 min.

Până acum, contribuabilii foloseau serviciul eTAX al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) în principal pentru a transmite declarațiile de mediu. Însă acesta se va extinde pentru a permite transmiterea între firme și AFM a tuturor actelor fiscale (și nu numai), conform unui ordin oficializat marți de Ministerul Mediului. Citește articolul