Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Este important pentru a fi la curent cu instrucțiunile oficiale ale autorităților și pentru a înțelege cum pot acestea influența obligațiile sau recomandările pentru companie.
Deoarece numărul îmbolnăvirilor cu gripă a tot crescut în ultimele zile și a depășit media sezoanelor anterioare, Ministerul Sănătății a stabilit, printr-o instrucțiune apărută vineri, instituirea stării de alertă epidemiologică determinată de gripă. În acest context, autoritățile au stabilit mai multe măsuri ce se vor aplica, în următoarea perioadă, în spitale, dar au făcut și câteva recomandări populației și angajatorilor. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum se respectă legile privind munca și impozitele, mai ales când e vorba de declarații obligatorii din partea angajaților și cum se evită problemele legale la un control. Articolul oferă detalii despre procedurile legale corecte.
Aplicarea facilităților fiscale în zona IT presupune necesitatea ca angajatorii să dețină la dosarul personal al salariaților noi documente care să demonstreze corectitudinea aplicării acelor facilități. Ideal ar fi ca orice opțiune dată de angajat să fie asumată prin semnătură olografă, dacă acesta nu deține semnătură electronică. Totodată, pentru a răspunde reticenței de care se pot lovi uneori angajatorii în răspunsurile salariaților, e importantă informarea acestora asupra impactului pe care o opțiune sau alta o are asupra venitului său net. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile, iar o amendă pentru încălcarea GDPR este un semnal clar că trebuie să fie atenți la modul în care sunt gestionate datele personale pentru a evita probleme legale.
Postarea unui document ce conține date personale pe un grup de WhatsApp al unei asociații de proprietari a fost sancționată recent de autoritatea de protecția datelor. Amenda aplicată asociației vine însă și ca urmare a neluării măsurilor cerute de autoritate pentru respectarea GDPR. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și reglementările fiscale și legale legate de gestionarea și impozitarea bacșișurilor, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
În contextul introducerii în 2023 a impozitului pe bacșișurile încasate în localuri de la clienți, fiscaliștii au atras atenția că acesta trebuie declarat lunar prin formularul 100 și achitat tot lunar, iar apoi raportat anual prin formularul 205. Obligația lunară de raportare și plată a fost confirmată în februarie 2023, iar obligația anuală de raportare a fost confirmată în februarie 2024. Citește articolul
Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a se asigura că firma respectă toate legile în vigoare legate de muncă și siguranța angajaților, prevenind astfel posibile amenzi sau probleme legale.
Pe lângă continuarea unor campanii și acțiuni desfășurate anul acesta, inspecțiile teritoriale de muncă se vor concentra în 2024 și pe verificări la centrele pentru bătrâni, persoane cu dizabilități și cele destinate tinerilor, dar și la unitățile publice și private de educație, inclusiv afterschool-uri. Citește articolul
Responsabilitatea lor este să se asigure că firma respectă toate legile, iar acest articol arată exact cum o lege nouă poate fi interpretată greșit, ceea ce e un risc mare.
Atunci când verifică cerința privind veniturile realizate, microfirmele trebuie să le cumuleze cu veniturile întreprinderilor legate cu ele. Potrivit unei opinii a Camerei Consultanților Fiscali (CCF), această regulă ar trebui să se aplice începând cu veniturile din 2024, astfel încât n-ar trebui luată în considerare la verificarea plafonului de 500.000 euro la data de 31 decembrie 2023. Citește articolul
Articolul explică riscurile legale ale folosirii inteligenței artificiale, modul în care se pot încălca legile anti-discriminare și de protecție a datelor personale (GDPR), dar și importanța respectării noilor reglementări în domeniu (AI Act). Toate aceste aspecte sunt esențiale pentru conformitatea legală a companiei.
Evident, un sistem de inteligență artificială (IA) poate să se comporte ciudat sau să spună nu pe motive justificate, ca atunci când sistemul nu te trece un examen online fiindcă nu ai dat numărul minim de răspunsuri corecte pentru promovare. Dar articolul de față nu vorbește despre aceste cazuri, ci de cel când ești nedumerit de răspunsul primit și bănuiești că s-ar putea să fie ceva incorect la mijloc - fie o discriminare, fie o manipulare. Citește articolul
Acest departament monitorizează noile legi și reglementări pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale, mai ales cele legate de proprietatea intelectuală și etica, care pot afecta reputația companiei.
Ministerul Educației (ME) a stabilit, printr-un ordin publicat joi în Monitorul Oficial, că în cazul lucrărilor de la examenele de absolvire, licență, disertație ori doctorat, universitățile trebuie să verifice originalitatea lor, prin utilizarea unui program recunoscut la nivel național. Ordinul recent stabilește lista acestora și care sunt cerințele pentru aceste programe. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe ce acțiuni sunt ilegale în privința contractelor de muncă și a înregistrărilor angajaților, pentru a se asigura că firma respectă legile și evită amenzi sau probleme penale.
Încă din 2022, legiuitorul a adoptat două acte normative care urmăreau un scop important -- asigurarea transparenței în cadrul relațiilor de muncă și eliminarea situațiilor în care angajatorul ar fi tentat să modifice, să suspende sau să înceteze, unilateral și nelegal, un contract de muncă în Revisal. Angajații au dobândit, teoretic, acces în Revisal, dar nu și practic - partea asta mai are de așteptat. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile privind facturarea electronică și păstrarea documentelor, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
De la 1 iulie 2024, numai facturile electronice sigilate de Ministerul Finanțelor, în urma transmiterii în e-Factura, vor mai fi considerate exemplare originale care produc efecte fiscale, dacă vorbim de operațiuni B2B. Însă asta înseamnă automat că firmele vor fi obligate să arhiveze electronic toate facturile? Specialiștii consideră că nu, cu toate că arhivarea electronică a facturilor este recomandată. Citește articolul