avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 810 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES GRATUIT

A fost declarată epidemie de gripă: Ce recomandări fac autoritățile sanitare populației și angajatorilor

Este important pentru a fi la curent cu instrucțiunile oficiale ale autorităților și pentru a înțelege cum pot acestea influența obligațiile sau recomandările pentru companie.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
11 Februarie 2024 | 1 | 2413 | Timp de citire: 2 min.

Deoarece numărul îmbolnăvirilor cu gripă a tot crescut în ultimele zile și a depășit media sezoanelor anterioare, Ministerul Sănătății a stabilit, printr-o instrucțiune apărută vineri, instituirea stării de alertă epidemiologică determinată de gripă. În acest context, autoritățile au stabilit mai multe măsuri ce se vor aplica, în următoarea perioadă, în spitale, dar au făcut și câteva recomandări populației și angajatorilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Facilități fiscale IT: De ce e important ca opțiunile și declarațiile date de angajați să se regăsească la dosarul personal, iar angajații să înțeleagă efectul semnăturii date

Acest departament este interesat de cum se respectă legile privind munca și impozitele, mai ales când e vorba de declarații obligatorii din partea angajaților și cum se evită problemele legale la un control. Articolul oferă detalii despre procedurile legale corecte.

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Februarie 2024 | 2158 | Timp de citire: 3 min.

Aplicarea facilităților fiscale în zona IT presupune necesitatea ca angajatorii să dețină la dosarul personal al salariaților noi documente care să demonstreze corectitudinea aplicării acelor facilități. Ideal ar fi ca orice opțiune dată de angajat să fie asumată prin semnătură olografă, dacă acesta nu deține semnătură electronică. Totodată, pentru a răspunde reticenței de care se pot lovi uneori angajatorii în răspunsurile salariaților, e importantă informarea acestora asupra impactului pe care o opțiune sau alta o are asupra venitului său net. Citește articolul

ACCES GRATUIT

GDPR: O asociație de proprietari, sancționată ca urmare a postării pe grupul de WhatsApp a unui document cu date personale ale unei locatare

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile, iar o amendă pentru încălcarea GDPR este un semnal clar că trebuie să fie atenți la modul în care sunt gestionate datele personale pentru a evita probleme legale.

avocatnet.ro în Date personale & viața privată
10 Februarie 2024 | 6245 | Timp de citire: 2 min.

Postarea unui document ce conține date personale pe un grup de WhatsApp al unei asociații de proprietari a fost sancționată recent de autoritatea de protecția datelor. Amenda aplicată asociației vine însă și ca urmare a neluării măsurilor cerute de autoritate pentru respectarea GDPR. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Confirmare oficială: Impozitul pe bacșiș este declarat și anual de angajatori prin D205, nu doar lunar prin D100

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și reglementările fiscale și legale legate de gestionarea și impozitarea bacșișurilor, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Februarie 2024 | 14835 | Timp de citire: 2 min.

În contextul introducerii în 2023 a impozitului pe bacșișurile încasate în localuri de la clienți, fiscaliștii au atras atenția că acesta trebuie declarat lunar prin formularul 100 și achitat tot lunar, iar apoi raportat anual prin formularul 205. Obligația lunară de raportare și plată a fost confirmată în februarie 2023, iar obligația anuală de raportare a fost confirmată în februarie 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ITM 2024: Care sunt domeniile vizate de acțiunile inspectorilor în fiecare trimestru al anului

Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a se asigura că firma respectă toate legile în vigoare legate de muncă și siguranța angajaților, prevenind astfel posibile amenzi sau probleme legale.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
9 Februarie 2024 | 1 | 24899 | Timp de citire: 4 min.

Pe lângă continuarea unor campanii și acțiuni desfășurate anul acesta, inspecțiile teritoriale de muncă se vor concentra în 2024 și pe verificări la centrele pentru bătrâni, persoane cu dizabilități și cele destinate tinerilor, dar și la unitățile publice și private de educație, inclusiv afterschool-uri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozit micro: Cumularea cu veniturile întreprinderilor legate ar trebui să se aplice începând cu veniturile din 2024, nu cu cele din 2023, opinează CCF

Responsabilitatea lor este să se asigure că firma respectă toate legile, iar acest articol arată exact cum o lege nouă poate fi interpretată greșit, ceea ce e un risc mare.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Februarie 2024 | 6711 | Timp de citire: 2 min.

Atunci când verifică cerința privind veniturile realizate, microfirmele trebuie să le cumuleze cu veniturile întreprinderilor legate cu ele. Potrivit unei opinii a Camerei Consultanților Fiscali (CCF), această regulă ar trebui să se aplice începând cu veniturile din 2024, astfel încât n-ar trebui luată în considerare la verificarea plafonului de 500.000 euro la data de 31 decembrie 2023. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Resurse Educaționale Deschise 2023

Dacă inteligența artificială e atât de deșteaptă, de ce se comportă precum un arbitru corupt?

Articolul explică riscurile legale ale folosirii inteligenței artificiale, modul în care se pot încălca legile anti-discriminare și de protecție a datelor personale (GDPR), dar și importanța respectării noilor reglementări în domeniu (AI Act). Toate aceste aspecte sunt esențiale pentru conformitatea legală a companiei.

Evident, un sistem de inteligență artificială (IA) poate să se comporte ciudat sau să spună  nu  pe motive justificate, ca atunci când sistemul nu te trece un examen online fiindcă nu ai dat numărul minim de răspunsuri corecte pentru promovare. Dar articolul de față nu vorbește despre aceste cazuri, ci de cel când ești nedumerit de răspunsul primit și bănuiești că s-ar putea să fie ceva incorect la mijloc - fie o discriminare, fie o manipulare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum se verifică de-acum lucrările de la examenele de absolvire pentru a se vedea dacă nu sunt plagiate

Acest departament monitorizează noile legi și reglementări pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale, mai ales cele legate de proprietatea intelectuală și etica, care pot afecta reputația companiei.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
9 Februarie 2024 | 3354 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Educației (ME) a stabilit, printr-un ordin publicat joi în Monitorul Oficial, că în cazul lucrărilor de la examenele de absolvire, licență, disertație ori doctorat, universitățile trebuie să verifice originalitatea lor, prin utilizarea unui program recunoscut la nivel național. Ordinul recent stabilește lista acestora și care sunt cerințele pentru aceste programe. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

De ce e important ca angajații să dobândească acces facil mai repede la datele din Revisal

Acest departament trebuie să știe ce acțiuni sunt ilegale în privința contractelor de muncă și a înregistrărilor angajaților, pentru a se asigura că firma respectă legile și evită amenzi sau probleme penale.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Februarie 2024 | 5240 | Timp de citire: 4 min.

Încă din 2022, legiuitorul a adoptat două acte normative care urmăreau un scop important -- asigurarea transparenței în cadrul relațiilor de muncă și eliminarea situațiilor în care angajatorul ar fi tentat să modifice, să suspende sau să înceteze, unilateral și nelegal, un contract de muncă în Revisal. Angajații au dobândit, teoretic, acces în Revisal, dar nu și practic - partea asta mai are de așteptat.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura B2B: Firmele NU sunt obligate să treacă la arhivarea electronică, însă această practică e recomandată

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile privind facturarea electronică și păstrarea documentelor, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Februarie 2024 | 23058 | Timp de citire: 3 min.

De la 1 iulie 2024, numai facturile electronice sigilate de Ministerul Finanțelor, în urma transmiterii în e-Factura, vor mai fi considerate exemplare originale care produc efecte fiscale, dacă vorbim de operațiuni B2B. Însă asta înseamnă automat că firmele vor fi obligate să arhiveze electronic toate facturile? Specialiștii consideră că nu, cu toate că arhivarea electronică a facturilor este recomandată. Citește articolul